אני בת 43 ומעשנת כבר כ־20 שנה. לאחרונה אני מרגישה שאני כבר לא נהנית מהסיגריות כמו פעם, והתחלתי לחשוב על גמילה. הבעיה היא שאני מאוד מפחדת מכך. איך מתחילים להפסיק?

"שאלה נהדרת, אבל אולי צריך לחשוב איך מפסיקים להתחיל. כי אם את מתחילה בכל בוקר עם סיגריה אבל את באמת רוצה להפסיק, אז תצטרכי להפסיק להתחיל כך את היום. הרבה אנשים חוששים להפסיק לעשן, והסיבה העיקרית לחשש היא שחברות הסיגריות וגופים אינטרסנטים שונים הצליחו להשתיל לנו במחשבה שמדובר בדבר קשה. הם הצליחו לשכנע אותנו שלא כדאי לחשוב על גמילה, כי עומד להיות לנו כל כך קשה, אז פשוט לא כדאי להפסיק וכדאי להמשיך לעשן.

ואני שואל ממה את מפחדת? כשאדם מפסיק לעשן, רמת הניקוטין בגוף יורדת לאט והלוואי שזה היה תהליך מהיר, אבל מדובר בתהליך אטי. כלומר, רמת הניקוטין הולכת ופוחתת, וככל שאדם שותה יותר מים ועושה יותר ספורט, הגוף מתנקה. הדבר היחיד שקורה כאשר מנקים את הגוף מהניקוטין ומכל הרעלנים שנמצאים בטבק הוא שמצבנו הבריאותי שמשתפר. פתאום אנחנו מצליחים לנשום באופן מלא, פתאום אפשר לשחק עם הילדים בלי להתעייף ולהתנשף, פתאום אפשר לישון טוב ולא לקום בבוקר עם חרחורים ושיעולים וליחה מוגברת.

פתאום אנחנו כבר לא מסריחים מהפה ולא צריכים ללעוס מסטיק כל הזמן, פתאום אפשר ליהנות מהצגה או מסרט בלי להרגיש את הצורך הזה לצאת להפסקת סיגריות. כל הדברים האלה הם כל כך טובים וחיוביים, ולכן, כשאת אומרת שאת מפחדת – אני מציע שתרשמי על דף מהם הדברים החיוביים שאת מקבלת מהסיגריות ומהם הדברים השליליים שגורמים לך נזק מעישון הסיגריות.

אני בטוח שמהר מאוד תראי איך הרשימה בצד החיובי של הפסקת העישון גדלה יותר ויותר. מה למעשה נותנת לך הסיגריה? היא גורמת לסירחון, היא גורמת למחלות, היא מקצרת את החיים, היא צובעת את האצבעות ואת השיניים בגוון צהוב, היא גורמת לאנשים להתרחק ממך ועוד ועוד. סיגריה למעשה לא עושה שום דבר טוב, ואם מישהו בא ואומר שסיגריה זה דבר טוב בשבילו כי היא נותנת לו תחושה של רוגע, אני בא ואומר בדיוק להפך.

החומרים שנמצאים בטבק הם למעשה החומרים שגורמים לנו למתח ולעצבים, וכאשר מפסיקים לעשן, פתאום לא מרגישים יותר את המתח והלחץ. לכן, הפתרון לכאורה שצריך לקחת סיגריה כדי להפחית את המתח הוא לא נכון, הוא למעשה המחולל לכך. לכן, גברתי היקרה, אם את לא יודעת איך להתחיל להפסיק – אני מציע לך להתבונן ולחשוב על כל הנזקים של הסיגריות, לצפות בסרטונים שמציגים לך איך נראות ריאות שעמוסות בזפת ולחשוב על כך. כי כמו שאת לא יושבת בפינת הרחוב ואוכלת אספלט מהכביש, למה שתכניסי זפת לריאות?! תחשבי על זה".
 
הצלחתי להפסיק לעשן לבד, אבל עדיין מאוד קשה לי. אני מרגיש מדי פעם צורך לעשן וגם עליתי קצת במשקל כי אני אוכל הרבה לחם. מה כדאי לי לעשות? 

"לפעמים אנחנו מחליפים התמכרות אחת בהתמכרות אחרת. מה שקורה כרגע הוא שהגוף שלך מתנקה מהניקוטין ומשלל החומרים הרעילים שנמצאים בסיגריות והשתלטו על כל תאי הגוף שלך. מדובר בתהליך ניקוי שלוקח זמן, ולכן אני מציע לך להגדיל את כמות המים שאתה שותה. השמנה היא בעיה נפוצה של כל מי שמחליט להיגמל מהסיגריות, מאחר שהאזור במוח של הצמא והרעב משיקים זה לזה. לכן, בכל פעם שהמוח מקבל איתות של צמא, אתה אוכל במקום לשתות, ולכן הגוף מקבל עוד ועוד קלוריות.

הפתרון הוא להמשיך לשתות כוס מים בכל שעה, גם אם אתה לא צמא בכלל וגם אם קר בחוץ ויורד גשם, תמשיך לשתות מים כל הזמן, מהרגע שאתה פותח את העיניים ועד הרגע שאתה הולך לישון, ואז תראה איך תחושות הרעב המוגבר שלך יתפוגגו. בנוגע לצורך שלך לעשן, הוא ילך ויפחת עם הזמן. ההמלצה שלי, שים לב, היא להגדיל את כמות הקפה שאתה שותה. יש נטייה להפחית בשתיית הקפה כאשר מפסיקים לעשן, כי הקפה והסיגריות כל כך מחוברים אצלנו בראש, אז פתאום מפסיקים אותם במקביל.

אבל צריך לעשות בדיוק להפך. הגוף דווקא צריך להמשיך לקבל את הקפאין בזמן הגמילה, כי הקפאין הוא חומר מעורר כמו הניקוטין. מדובר בחומר שנקרא אמפטמין – חומר מזרז שדווקא בזמן שאדם מפחית בכמות הסיגריות, טוב יהיה אם הוא ימשיך בצורה מדודה לשתות קפה. לכן אני ממליץ לשתות מים מהרגע שאתה פוקח את העיניים ולהמשיך לשתות קפה בדיוק כמו ששתית בזמן שעישנת, ואם אתה מרגיש 'דודא' לסיגריה תשתה אספרסו קצר. תוך כמה שבועות אתה כבר תרגיש בהבדל ובהקלה משמעותית". 

ערכה: הדס בארי 

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"