למעלה מ-40% מחולות סרטן השד נשלחו לבדיקות מיותרות, שלא היה להן כל ערך אבחוני, כך עולה מסקר שערכה ד"ר לריסה ריבו, רופאה בכירה במכון האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב. לדבריה, מתוך 180 תיקים שבדקנו, ב-44% מהחולות בוצעו בדיקות מיותרות. באף אישה לא התגלה שום ממצא כתוצאה מהבדיקות הללו".



ד"ר ריבו הוסיפה, כי על פי כל המחקרים הבינלאומיים, הוכח באופן חד משמעי שאישה שחוותה סרטן שד ללא גרורות, מרגישה טוב, ובדיקות הדם שלה תקינות, לא צריכה לעבור בדיקות למעט בדיקות שד".



מדי שנה מאובחנות בישראל כ-4,500 נשים כסובלות מסרטן השד. כמחציתן מאובחנות בשלב מוקדם מאד, בו סיכויי ההחלמה קרובים ל-100% והסיכוי לגרורות בעת האבחון קרוב לאפס. לכן, איגודים בינלאומיים מובילים ממליצים בתוקף שלא לבצע בדיקות דוגמת CT, PET-CT או MRI של הגוף לחולות אלו. ביצוע בדיקות מיותרות כרוך בעלות כלכלית גבוהה למערכת הבריאות. בנוסף, ביצוע בדיקות מיותרות גורם לחרדה ומתח אצל המטופלות ובמקרים מסוימים יכול אף להזיק ממש.



סקרים שנערכו בארה"ב ובריטניה מצאו כי שיעור ביצוע הבדיקות המיותרות עשוי להגיע עד ל-80% מהמטופלות. בכדי לעמוד על המצב בישראל, נסקרו 825 תיקי חולות סרטן שד שטופלו במכון האונקולוגי של המרכז הרפואי איכילוב בשנת 2014. 179 מהחולות אובחנו בשלב מוקדם ועמדו בהגדרות קשיחות בינלאומיות הממליצות שלא לבצע בדיקות נרחבות. בסקר נמצא כי 44% מהחולות נשלחו על ידי הרופאים המטפלים, בהם רופאי משפחה, כירורגים ואונקולוגים, לבדיקות לא נחוצות. בין הבדיקות המיותרות נמצאו 39 בדיקות פט סי.טי, 31 מיפויי עצמות, 17 בדיקות סי.טי ו-27 בדיקות דם, כשלאף אחת מהחולות לא נמצא שום ממצא חדש בעקבות הבדיקות. העלות המשוערת של כלל הבדיקות הייתה קרוב ל-250 אלף שקלים.



"אם הנתונים שלנו משקפים את המצב בכל מדינת ישראל, המשמעות היא בזבוז של למעלה מארבעה מיליון שקלים בשנה, עומס מיותר על מכוני ההדמיה וכמובן נזק אפשרי למטופלות רבות", אמר פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב. לדבריו חשוב להבהיר, כי אין גילוי מוקדם של גרורות וכל ניסיון לגילוי משמעו פגיעה באורח החיים של המטופלת וטיפולים מיותרים לאישה שמצבה טוב כשאין צורך בכך.



"בסיוע המרכז הלאומי לחקר שירותי הבריאות בכוונתנו להרחיב את הסקר לבתי חולים נוספים וכן לערוך סקר בקרב רופאים המטפלים בחולות סרטן השד בכדי לעמוד על הסיבות האפשריות לתופעה: האם מדובר בחוסר ידע מצד הרופאים? העדפת ניסיון אישי על פני הנחיות בינלאומיות? לחץ של המטופלות? אני מקווה שהחולות והמשפחות יפסיקו לבצע בדיקות מיותרות ויהינו מאיכות חיים", הוסיף.



המחקר נערך כחלק מעבודת הגמר של רונה אקס, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת ת"א ובהנחיית ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי איכילוב והוצג בסוף השבוע בכנס האיגוד הישראלי האונקולוגי השנתי שנערך באילת.