אני מגיעה ממשפחה מרובת ילדים, ויש לי ילד בן 3 שהבאתי לעולם לאחר טיפולי הפריה, ומאז שהוא נולד ניסיתי להביא עוד ילד. עברתי עשרה ניסיונות נוספים של טיפולי הפריה ללא הצלחה, ביניהם גם חוויתי הריון חוץ־רחמי שלאחריו כרתו לי חצוצרה אחת. העניין הוא שאני רוצה יותר מילד אחד ומתכננת לחזור לטיפולים, אבל עדיין חוששת, כי אני מרגישה שמשהו מעכב אותי, והייתי רוצה לדעת מהו.



"כל הכבוד על הרצון החזק שיש לך להביא עוד נשמה לעולם הזה. בזיכרון התאי יש לך מצד אחד זיכרונות של משפחה גדולה עם כל מה שכלול בכך, אבל מן הצד השני יש פה גם הדרכה שמנסה להראות לך שיש גם משהו אחר, ואולי תנסי להבין שלהביא ילד זו גם השקעה מאוד גדולה מצדך. ילדים צריכים הרבה השקעה, ואת צריכה לחשוב על מה שאת מסוגלת להעניק להם, כי כל דבר שקורה צריך להבין. 'בראייה אחרת' עוסקת בשרשרת דורית ובנגזרות, וזוהי מהות התפיסה.



לכן עלייך להתבונן במשפחה הגדולה שממנה באת ולחשוב – מי מהאחים שלך באמת מוכן לחיים בעולם המהיר הזה? נכון שאת לא רוצה משפחה מרובת ילדים ומסתפקת גם בשני ילדים, אבל אני שואלת אותך זאת בכוונה, כי כמו שאת רואה את היופי שיש במשפחה כזאת, את לבטח גם רואה את החיסרון, כי בכל דבר יש גם רווח וגם הפסד. כלומר, איזה הפסד יוצא מלגדול במשפחה גדולה? הרי יחס ההורים מתחלק בין כמה ילדים ולא מוענק רק לילד אחד. האם כל אחד מהאחים שלך היה יכול להיות יותר מפותח אם הייתה בו יותר השקעה? התשובה לכך היא חיובית. בזיכרון התאי יש לך משפחה – ובשבילך משפחה היא הרבה ילדים לעומת משפחה שבה יש רק שני ילדים.



ייתכן שמהמקום שממנו את מגיעה, את רוצה לקבל יותר אפקטיביות, ואני קוראת לזה מקסימום, כדי שגם את תוכלי להתפתח יותר וליצור יותר תהודה אצל הילד שלך. להיות אמא בריאה וגם להתפתח מספיק עבור כל ההפסדים כמו הרווחים. אז אולי שווה להישאר עם ילד אחד? הרי גם זאת משפחה. שימי לב, לפעמים הרצון הכי גדול שלנו הוא זה שמפיל אותנו. אני חושבת שיש סימנים במקרה שלך שמראים שהמשפחה שלך צריכה להתבטא באיכות ולא בכמות. חשוב שאת תתפתחי כמה שאפשר בשביל להביא גם התפתחות מרבית לילד שלך. מובן שמדובר רק בדיאלוג בינינו, ומה שאת תחליטי לבסוף הוא הנכון ביותר בשבילך".



באני רוצה לשאול אותך על זוגיות. אני רווק בן 38 שנראה טוב ואפילו מצוין, ורציתי לדעת למה תמיד יוצא לי לצאת רק עם נשים גרושות שיש להן ילדים?


"מי אמר שזאת גזרה רעה לצאת עם נשים גרושות? זה דווקא אומר שיש לך כלי מאוד רחב להכיל במרחב שלך המון אנשים, וזה גם אומר שאתה מאוד קמצן למרחב שלך. כאשר מגיע אליך שיעור מסוים ואתה אומר עליו שזו גזרה, זה אומר שאתה לא מוכן לראות את השיעור במלואו. אז קודם כל, אני רוצה שתנקה את הדעה המוצקה שיש לך על נשים גרושות עם ילדים – זאת לא גזרה.



כי ייתכן שתפגוש בחורה רווקה בת 22 שעוד לא התחתנה ואתה תהיה הגבר הראשון שלה, אבל היא תבגוד בך עם גבר אחר מבוגר יותר ממך – זהו צחוק הגורל – כי מי אנחנו שנדע מהי גזרה ומהו השיעור שמנסים ללמד אותנו פה? למעשה השיעור מנסה ללמד אותך לחלוק את המרחב שלך, כי אתה כל כך סטרילי, ואתה גם נרקסיסט, כלומר מישהו שבעיקר חושב רק על עצמו ואוהב את עצמו. לכן יש צורך 'ללכלך' לך קצת את המרחב.



אתה מספר לי שאתה בן 38 ונראה טוב – אתה נראה טוב בזכות ולא בחסד, כי אתה עובד על זה קשה, ולמרות כל זאת אתה מקבל נשים שמכילות בתוכן הרבה אחריות בחיים והן באות אליך כדי ללמד אותך משהו בחיים. לכן אתה צריך 'ללכלך' את המראה שבה אתה מסתכל. כשאתה מסתכל כל בוקר במראה, אתה צריך ללמוד לראות עוד כמה דמויות במראה ולא רק את עצמך כל הזמן. כך אתה מקבל חבילה גדולה. בדרך כלל מדובר בשיעור של אדם שלמעשה צריך ללמוד לחלוק את המרחב שלו, כדי שהוא לא יראה רק את עצמו במרכז. ככל שאתה פחות תראה את עצמך במרכז ותוכל להכיל יותר אנשים במרחב שלך ותקבל את השיעור הזה לא כגזרה משמיים אלא כשיעור – אתה תבין כמה אתה בר מזל". 



מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, בכל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

ערכה: הדס בארי