בעידן הרשתות החברתיות אחד הרגשות החזקים שמניעים אנשים הוא רגש הקנאה. כיוון שהאחרים נראים ברשתות טוב יותר מאיתנו, נוצרת ה"FOMO", תחושת ההחמצה התמידית. רן שריג ודנה ספקטור שוחחו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם הפסיכולוג רועי סמנה, שהסביר את התופעה: "קנאה יכולה לעכב וגם להיות כוח מניע. השאלה היא איך נותנים לה להשפיע עלינו. היא כן יכולה לגרום לנו להרגיש רע עם עצמנו. האמת היא שהחיים היום נורא קשים. הם גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אנחנו חיים בעולם מוטרף, עם המון דרישות מאיתנו, עם קצב מטורף, עם התחושה שכל הזמן מישהו עושה משהו יותר מעניין, מוצלח ומרגש מאיתנו. לכן הקנאה כל הזמן מלווה אותנו".



"קנאה היא הרגש שהכי קשה להודות בו", אמר הפסיכולוג. "אנשים יעדיפו להודות בכל תחושה שלילית אחרת, אבל לא בקנאה או בצרות עין. אנחנו מתביישים בה כי היא מוציאה אותנו קטנים. לעומת כעס, שבו אני זועם ומרגיש את עצמי קצת חזק לרגע כי אני יכול לקלל, להעליב ולהגיד שהוא נורא ואיום, כשאני מקנא אני מודה שחסר לי משהו ושלאחר יש יותר. הדרך שלנו להתמודד עם התחושה הלא נעימה הזאת של הקנאה היא להגיד שהאדם הזה לא שווה כלום אז אין מה לקנא בו. אולי הוא יותר עשיר ממני אבל הוא טיפש והוא כשל בכל דבר שהוא עשה".



רן שריג הודה שהוא מקנא בשף ישראל אהרוני, שמקפיד להעלות לאינסטגרם תמונות מרהיבות של מאכלים, אהרוני עצמו הצטרף לשיחה מטיול אוכל בדרום אמריקה עם גידי גוב. "בחיים שלי יש גם וגם, הכל מעורבב ביחד, אין רק טוב", הסתייג אהרוני מקנאתו של שריג. "יש הרבה כישלונות, עליהם אני מתבשל עם עצמי. זו הדרך שלי, אין אנשים שהם רק מאושרים. עקב גילי המופלג, 65, אני כבר לא ישן 4 שעות בלילה, זה עלה ל-5. אני עצמי מקנא בכל מיני רזים וחתיכים שנראים מהמם. אין לי בעיה לקנא בהם. למרות שלא הייתי חוזר לגיל 25 בחיים אם היו נותנים לי את האופציה. זה נכון שהיום אני נראה יותר טוב ממה שנראיתי לפני 20 שנה, אבל בשביל זה עבדתי מאוד קשה ורזיתי ב-30 ק"ג".



דנה ספקטור סיפרה שהיא מקנאת בחברתה דניאלה חן עליה אמרה: "בלונדינית, יפה, נשואה לעלם חמודות, השילה אדם שלם ממשקלה, הצהירה שהיא עומדת לרוץ מרתון והפסיקה לעשן". "הקנאה של דנה קשורה למה שפרויד קורא 'האגו האידיאלי' שלנו", אמר הפסיכולוג. "יש לנו פנטזיה של מי שהיינו רוצים להיות ומדמיינים שהיינו אמורים להיות. אנחנו בתחושה שאנחנו לא ממשים את הפוטנציאל שלנו. רואים כל מיני אנשים שאנחנו אמורים להיות - 'החטובים והבריאים שנוסעים בעולם'".



חן, מושא קנאתה של ספקטור, הצטרפה לשיחה והצליחה לגרום לדנה לקנא קצת פחות: "אני ארוץ רק 5 ק"מ, לא מרתון, אמרה והוסיפה: "הפסקתי לעשן רק לחודש, לקראת הריצה. אחר כך אני אחזור לעשן כי אלה שהפסיקו הם הכי מעצבנים בעולם. במקביל התפטרתי מהעבודה, אני במשבר גיל 30, ומחפשת את עצמי".



ערך: אסף נבו