כולם יודעים הכל, מה טוב לנו ומה מזיק, מה קרה לנו ואיך נבריא. סיפורי מעשיות, או ביידיש "בובה מייסעס", יש בשפע. אך מה באמת נכון בכל הקשור לבריאות שלנו? הגיע הזמן להפריך כמה מיתוסים. והפעם - בנושא שינה.

המיתוס: מבוגרים זקוקים לפחות שעות שינה

זה נכון שככל שאנו מתבגרים, אנו ישנים פחות. אך זה לא פותר את השאלה האם אנחנו זקוקים לפחות שעות שינה. ד"ק מינה קאן, נוירולוגית שמתמחה בתרופות שינה מסבירה, כי לבני אדם מעל גיל 65 יש נטייה לנדודי שינה, אך טרם נמצאה הסיבה לכך.
 

"ובלי קשר לגיל, הזמן הממוצע לשנת לילה טובה הוא שש שעות", טוענת ד"ר קאן ומספקת לצה"ל סיבה לגאווה. באשר לשנת צהריים, שנ"צ, היא טוענת כי 20 דקות הן די והותר. לדבריה, שנת צהריים שנמשכת יותר מ-30 דקות מכניסה אותנו למצב שינה כבד יותר, מה שמוביל לתחושה של חוסר יציבות בהמשך היום.
 
המיתוס: אפשר להשלים שעות שינה בסוף השבוע

לא, אי אפשר. זה יכול לעבוד פעם בתקופה מסוימת, אך לטווח הארוך, זה לא רעיון מוצלח. בחישוב גס, אם אתם זקוקים לשבע שעות שינה בלילה, אבל ישנים רק חמש, אתם צריכים להשלים עוד 10 שעות שינה בנוסף לשבע בלילה ולדחוס את זה בסוף שבוע אחד. קצת קשה.
 
בנוסף, שעות שינה מעטות יכולות להשפיע, לא תאמינו, על קו המותניים שלכם. במחקר שנעשה בשנת 2008 נמצא שכשבני אדם ישנים פחות משש שעות בלילה, הם צורכים יותר קלוריות ביום שלמחרת כדי לשמר את האנרגיה ובהתאם, תופחים.
 
המיתוס: דום נשימה בזמן השינה מתרחש רק אצל גברים

בולשיט. לפי מחקר שפורסם בארה"ב בשנת 2013, 13% מהגברים ו-6% מהנשים יסבלו מהתופעה בעתיד. כשמתרחש דום נשימה בשינה, נתיב האוויר העליון קורס, לפעמים עשרות פעמים בלילה, מה שמקפיץ את לחץ הדם וגורם לבעיות נוספות.
 
אז אמנם התופעה נפוצה יותר בקרב גברים, גם נשים עלולות ללקות בה, בעיקר נשים שסובלות ממשקל עודף ולאחר גיל הבלות. 
 
המיתוס: אלכוהול עוזר לנו להירדם

זה נכון חלקית. אלכוהול באמת מפיל לשינה, אבל השינה תהיה לא יעילה ואתם תתעוררו בבוקר די גמורים. 

בעיקרון, שתיית אלכוהול לפני השינה מפריעה למעגל השינה השני (REM), כך שאתם עלולים להתעורר יותר והשינה תהיה לא אפקטיבית.