"נגיף הזיקה לא צפוי להגיע לישראל, בעיקר משום שיש כאן הדברה יעילה נגד יתושים”. כך טוען פרופ’ גוסטבו מלינגר, מנהל היחידה לאולטרה סאונד גניקולוגי במרכז הרפואי איכילוב בשיחה עם “מעריב־השבוע”.



פרופ’ מלינגר הוא מהחוקרים הראשונים בעולם שהשתתפו באבחנה הרפואית בדבר הנגיף החדש והייחודי ואף טיפלו בנשים הרות שלקו בנגיף ונשאו או נושאות ברחמן עוברים עם ראש מוקטן. הוא שהה בברזיל לפני חודשיים, בדיוק בזמן שידיעות ראשונות על התפרצות נגיף הזיקה הגיעו לעולם המערבי. לבקשת ממשלת ברזיל הוטסו אליו במיוחד נשים בהריון והוא בדק את מצבן עם צוות רופאים מקומי.



בתחילת החודש פרסם פרופ’ מלינגר עם חוקרים נוספים מאמר על הנגיף ועל התופעה בכתב עת מדעי חשוב. במאמר תוארו בין היתר הנזק שנגרם למוחם של העוברים מהדבקות האם בנגיף וכן בעיות נוספות במערכת העצבים אשר מסכנות את חייהם של העוברים. לדבריו, כבר בזמן כתיבת המאמר הוכרז בברזיל מצב חירום בריאותי כתוצאה של התפשטות הנגיף.



“לא צפוי שנגיף הזיקה יגיע אלינו, בעיקר משום שבישראל יש הדברה יעילה נגד יתושים”, מבהיר פרופ’ מלינגר, “הילדה שהגיעה לישראל בזמן האחרון היא ישראלית שחלתה מעקיצת היתוש, וכבר הבריאה”.



פרופ' גוסטבו מלינגר. צילום: דוברות המרכז הרפואי איכילוב ת״א
פרופ' גוסטבו מלינגר. צילום: דוברות המרכז הרפואי איכילוב ת״א



כיצד לא שמענו עד עכשיו על הנגיף הזה?
“משום שהוא העביר את המחלה באזורים לא מפותחים מבחינת שירותי בריאות. הדיווחים הראשונים הגיעו אלינו מפולינזיה הצרפתית באוקטובר 2015, אז דובר על שני מקרים של תינוקות שנולדו עם ראש מוקטן לאם חולה. בתחילה שמרו על המקרים הללו בסוד”.



ומאז זה הפך למגיפה.
“כן. תוך 4־5 חודשים הגיעו דיווחים על 3,000 תינוקות עם ראש מוקטן בברזיל והחלו לנקוט שם אמצעי זהירות ברמה הלאומית. זה התפשט לארצות כמו קולומביה ולאיים הקריביים והיו כמה מקרים שהגיעו לארה"ב. בקולומביה פרסמו אזהרה לא להיכנס להריון והפנו אותה לכל אישה שגרה בגובה של עד 2,000 מטר מעל פני הים, שאלה הגבהים שאליהם מגיע היתוש שמעביר את הנגיף. באל סלוודור פורסם שיש לדחות כניסה להריון עד שנת 2018. שם כמו בברזיל אסור לבצע הפלה בכל מצב, לכן הדרך היחידה להימנע מעובר חולה היא פשוט לא להיכנס להריון”.



האם הדיווחים על הדבקה באמצעות יחסי מין נכונים?
“יש דיווחים אחדים, אחד או שניים, על גברים שלקו במחלה באפריקה, ואחד מהם הוא חוקר שחלה שהדביק את אשתו. לכן יש חשש שזה מועבר גם באמצעות יחסי מין”.