לפני מספר חודשים יישמתי את המלצתך והכנסתי אקולוגיה לחיי, וכעת אני נמצאת בדירה שיש לי בה שקט ורוגע. הבעיה היא שהכל רק חיצוני, כי אני מרגישה תחושה פנימית של רעש איום ונורא, סוג של מחשבות טורדניות ואין לי מנוחה. אני רוצה לדעת מה לא הבנתי? מה לא מדויק?

"אי אפשר ליצור שקט כל כך מהר, זה לוקח זמן, כי קודם לכן יש לנו צילום פילם של רעש, וזה מה שאנחנו זוכרים. הדבר דומה לאדם שבילדותו שמע כל הזמן צעקות ובבגרותו יש לו המון שקט, אבל הוא עדיין שומע צעקות. איך זה יכול להיות, הרי אין יותר צעקות. זה קורה כי המוח שלו צילם פילם של צעקות ורעש. בשביל לעכל בתוכך את השקט, לוקח הרבה זמן בכלל להבין שהוא קיים. את הגעת עם כל הפילם של מטרד ורעש לתוך השקט הזה, ועדיין בשביל לעכל את השקט, את צריכה להיות בתוך זה ולהבין שזה אמיתי. את יודעת שלמרות השקט שיש לך, השארת מאחורייך דברים שאת צריכה לפתור, ויכול להיות גם שבתוך השקט החיצוני שאת חווה, את רואה דברים שלא ראית קודם, כי לפעמים בתוך השקט אנחנו מגלים דברים אחרים. לפעמים כאשר יש סביבנו רעש חיצוני, אנחנו לא מצליחים לראות את הרעש הפנימי, ולפעמים כשאנחנו נמצאים ברעש פנימי, השקט החיצוני מפחיד אותנו כי יש איזו בעיה סביבנו שעוד לא פתרנו. את צריכה לחשוב מהם הדברים שעוד אינם פתורים אצלך. השקט החיצוני לא עוזר לפתור אותם, ואת כנראה מאוד מפחדת לגשת לדברים אמיתיים שאת יכולה לפתור.

שקט חיצוני נותן לנו אפשרות לחשוב, כי מסביבי קיים שקט שמאפשר לפתור את הבעיות הפנימיות שלי. שקט חיצוני יכול לבוא לידי ביטוי על ידי בית נוח, חדר גדול, אשראי טוב בבנק וכדומה. אבל העובדה שאני נוסע במכונית נוחה לא אומרת שאני נמצא במקום עבודה שאני אוהב, רק שיש לי אמצעי נוח כדי להגיע למקום העבודה שלי שבו יש הרבה רעש. זאת דוגמה לכך שהשקט החיצוני לאו דווקא עוזר לפתור את הבעיות האמיתיות. הרבה פעמים כשיש רעש, כשאין כסף או מכונית ובית נוח, ואנחנו מרגישים במחסור תמידי, אנחנו לא יכולים לפתור בעיות, כי אין בנו נחת, אבל כשיש לי שקט פנימי, אני יכול לפתור בעיות. השקט החיצוני שיש לך כעת יכול לדחוף אותך לפתור בעיות שהזנחת במשך הרבה שנים, ואת גם עומדת להבחין בבעיות האלה יותר ויותר. נוח יותר להתעלם מהן כאשר יש רעש חיצוני, אבל בשקט החיצוני קשה יותר להתעלם מהן. השקט החיצוני גם יכול לאפשר לנו לפתור את אותן הבעיות ולא לברוח למקומות אחרים".
אני בת 59. איך אני יכולה לדעת מה השיעור שלי בחיים?

"השיעור העיקרי הוא לקחת אחריות על מה שאת רוצה להיות בחיים. יש פער בין מה שאת רוצה להיות לבין מה שאחרים יכולים לאפשר לך להיות ובין מה שאת רוצה להיות בעצמך. כלומר יש בך רצון מסוים, אבל בסביבה שלך מאפשרים לך לעשות רק חלק ממנו. את לא מרוצה מכך, אבל מצד שני המצב מאפשר לך גם נוחות. לכן את צריכה להחליט, כי אם את רוצה לממש את מלוא הפוטנציאל שלך, את צריכה לאבד את האישורים של אותם אנשים ובנוסף גם לאבד את כל הנוחות שהם מאפשרים לך. מדובר בקבלת אחריות, וזהו שיעור מאוד משמעותי, ודרך אגב, זהו השיעור שגם חווית בילדותך. הקשר שלך עם אביך היה קשר שבו יכולת לקבל פידבק או נוחות אם היית מיישמת רק חלק מהרצונות שלך. אם היית רוצה להגשים את רצונותייך במלואם, היית צריכה גם לקחת את מלוא האחריות על עצמך ובד בבד גם לאבד את היחסים עם אביך. מדובר פה בסוג של קונפליקט כואב, לאבד יחסים אבל להיות מה שאני רוצה במלואו.

השיעור שלך הוא שיעור שרואים אותו מאוד חזק בתחום הזוגיות ובתחום העיסוק שלך. את צריכה לוותר על משהו, וזה מגיע מהיחסים שלך עם אבא. לפי בראייה אחרת, מקור הקונפליקטים בחיים שלנו מגיע מהיחסים הראשונים שלנו בילדות, כאשר אנחנו לא עושים טרנספורמציות נכונות. הבעיה היא שאנחנו לא מבינים את הקונפליקטים מספיק לעומק וחוזרים עליהם בתחפושת אחרת. את צריכה לשאול את עצמך עד כמה את בשלה לוותר על נוחות – לפעמים לא בשלים מספיק בשביל לוותר על כך, וזה יכול אף למוטט את האדם. תבחני את עצמך אם את מוכנה לשלם את המחיר על מימוש הרצונות ולקחת על כך אחריות".