כל אישה הריונית מכירה את הבדיקה המגעילה הזו, שיש להגיע אליה עם פלח לימון ושקית הקאה. מדובר בבדיקת העמסת הסוכר, בה יש לשתות 50 גרם סוכר בטווח של שעה. בכל העולם המערבי העמסת הסוכר זו בדיקה שגרתית בה בודקים כיצד ההרה מתמודדת עם משק הסוכרים שלה. 

מעמיסים סוכר כדי לזהות סוכרת


אם לאישה ישנה נטייה לסוכרת, או אם יש לה סוכרת גבולית, ניתן בקלות לזהות את זה בתקופת ההריון. לחלק מהורמוני ההריון יש פעילות שסותרת במידה רבה את היעילות של האינסולין. האינסולין הוא אותו הורמון שדואג לכך שרמת הסוכר בדם תהיה בגבולות הנכונים. 

כשאישה מגיעה לשבוע 24-28 להריונה, "מעמיסים" על גופה סוכר. היא מתבקשת לשתות 50 גרם של סוכר ושעה לאחר מכן, נעשית בדיקת דם. זוהי בדיקת סקר שמצביעה על חשד בכך שמשק הסוכרים שלה מופר בעת ההריון. מדובר בכל אישה בהריון שמשק הסוכר שלה לאחר העמסה של 50 גרם יהיה מעל 140 מ"ג גלוקוז ל-100 סמ"ק של דם. כשמתקבלת תשובה כזו של מעל 140, שהופכת את ההרה לחשודה, היא מתבקשת לעשות בדיקה שתאשר או תפריך אם באמת יש הפרעה. 


איך מטפלים בסוכרת הריון?

מבצעים את הבדיקה האבחנתית בקופת החולים לאחר צום. לוקחים בדיקת דם, כדי לדעת מהם ערכי הסוכר בצום, ולאחר מכן ההריונית מתבקשת לשתות 100 גרם סוכר. לאחר שעה עושים בדיקה ואז אחרי שעתיים מתקבלים ארבעה ערכים. 
 
כשאנחנו מדברים על ערכים של 220, קרוב לוודאי שבדיקת העמסת 100 גרם מיותרת לחלוטין, משום שאלה הם ערכים גבוהים של סוכר ודי סביר שישנה איזושהי סוכרת שהיא כבר לא סמויה. כל מה שצריך לעשות לטעמי בערכים שכאלה, זה למדוד את ערכי הסוכר למשך מספר ימים, כשעתיים לאחר ארוחת הבוקר, אחרי ארוחת צהריים ולאחר ארוחת ערב. 
 
כך ניתן ללמוד את עקומת הסוכר בדם ואם היא חריגה, מן הסתם על האישה לקבל טיפול או בכדורים או בזריקות של אינסולין.
 
מתוך תכניתו של פרופ' לסינג "תשעה חודשים", שמשודרת ברדיו eco99fm