משרד הבריאות הודיע על תחילת פיילוט של שימוש בתרופה מונעת להדבקות באיידס לאנשים מקבוצות הסיכון. כך דווח היום (שלישי) בוועדת בריאות עבודה ורווחה בכנסת. במסגרת יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת, הודיעו נציגי משרד הבריאות בוועדת הבריאות של הכנסת כי בפיילוט שיתחיל בקרוב תינתן תרופת PREP כטיפול מונע לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV. בכך תהפוך ישראל למדינה הרביעית בעולם (בנוסף לצרפת, ארצות הברית והולנד) בה ניתן טיפול כזה מטעם המדינה. כיום ניתנת תרופת ה-PREP לנשאי HIV במסגרת סל הבריאות רק לאחר הדבקה. עלות התרופה לרוכשים באופן פרטי היא 2,500 שקלים בחודש.



הרכזת הארצית לנושא האיידס במשרד הבריאות, נטע הראל אמר שמשה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות אישר את ההמלצה להתחיל בפיילוט. "אנחנו מתחילים בתכנון הפרויקט, נגייס את בתי החולים וקופות החולים ונפעל לכלול אוכלוסיות סיכון נוספות בו, לא רק הומוסקסואלים", אמרה שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן שבירכה על התחלת הפיילוט וציינה שהתרופה המונעת היא מהמתקדמות היום ברפואה. "מי שלוקח את ה-PREP באופן קבוע מוגן ב-96% מפני הידבקות ב-HIV" הדגישה.



מנהלת היחידה לרפואת איידס בבית החולים הדסה, ד"ר הילה אלינב, אישרה: "היעילות הוכחה מחקרית". ד"ר אלינב הוסיפה כי הן בשנה החולפת והן בשנה שלפניה נרשמו 470 מקרים של הידבקות בנגיף האיידס בישראל, שליש מתוכם של גברים שקיימו יחסי מין הומוסקסואלים. את הדברים חיזק גם ד"ר גל וגנר-קולסקו, רופא הפעיל באגודת הלהט"בים בישראל באומרו שעלות הטיפול המונע ב-PREP נמוכה מהטיפול שניתן לאחר הדבקה לנשא HIV, הן לגבי כמות התרופות והן לגבי משך הטיפול. "בניסוי שנערך בסן פרנסיסקו, שם מדי יום נדבק אדם בנגיף ה-HIV, לא נדבק אף אדם אשר לקח את הטיפול. בישראל נרשמים שלושה נשאים חדשים מדי שבוע ועל פי ההערכות, כ-10% מההומוסקסואלים באזור תל אביב הם נשאי HIV ", ציין.



עוד ציין וגנר-קלוסקו כי בניגוד למרבית מדינות העולם, בישראל אין ירידה בכמות ההדבקות בנגיף. "רבים נאלצים להשיג את התרופה המונעת דרך שוק שחור. לפני מספר ימים הגיע אלי אדם שאמר לי: לפני כמה חודשים הגעתי אליך וביקשתי תרופה מונעת ואמרת לי שלא ניתן להשיג. מאז נדבקתי". ח"כ יואל חסון הדגיש שהשימוש בתרופה לא מייתר את ההגנה מפני מחלות מין ובראשן מחלת האיידס בעזרת קונדומים: "חובה להמשיך ולהשתמש בקונדומים. יש מחלות נוספות שאפשר להידבק בהן, חוץ מ-HIV". לכך ענה מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, ד"ר יובל לבנת: "רק חלק קטן מהקהילה ההומוסקסואלית לא משתמשים בקונדום. עם זאת, אסור להתעלם מכך שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים הם קבוצה עם שיעור הדבקה ב-HIV גבוה מאוד ביחס לגודלה ולכן בתוך אוכלוסיית הקהילה הגאה טיפול מונע הוא חיוני".