לכל מטבע יש שני צדדים. כן, גם בקהילה המדעית. הוויכוח החדש הוא על נושא שקרוב מאד ללב של כולנו - מלח וצריכתו. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קולומביה כתבו דוח שמפרט את כל היתרונות והחסרונות. הדוח נכתב לאחר בחינה מעמיקה של 269 מחקרים, ניתוחים, ניסויים קליניים והצהרות רפואיות שהתפרסמו בין השנים 1979-2014. 54% מהמחקרים שנבדקו תומכים בהשערה שגורסת, כי מלח מזיק לבריאות, 33% מתנגדים לה ו-13% היו חד משמעיים.

 

מה הכמות המומלצת?

"אני חושב שמלח מזיק לנו", טוען בתוקף ברוס ניל ממכון ג'ורג' לבריאות שבסידני אוסטרליה. גם אף כתב מאמרים על ההשפעות השליליות של צריכת מלח. "כמעט כולם אוכלים יותר מלח מהצריכה המומלצת". לשאלת סוכנות הידיעות רויטרס, מדוע ישנן דעות מנוגדות לנושא, ענה ניל: "הרבה מהמחקרים חלשים מאד ולא מצליחים לנמק את מסקנותיהם. הרי הרבה ארגוני רפואה בעולם ממליצים להפחית מכמויות המלח".
 

כיום, הצריכה היומית של מלח בקרב מבוגרים היא 10 גרם ליום. אך לפי החוקר, יותר משני גרם ליום יכול להוביל לקריסה של הכליות, משום שהן ינסו בכוח להוציא בשתן את כמויות המלח שנספגו. מנגד, המחקרים שסותרים השערות כמו של ניל, גורסים כי יש להכניס למשוואה את כמות המלח שהאדם הממוצע צורך, משום שישנם בני אדם שלא צורכים כמויות מוגזמות של מלח, ועדיין לוקים בלבם, חולים במחלת הסרטן או מקבלים שבץ מוחי.