מכירים את התופעה בה העצם שמובילה לבוהן בולטת החוצה? ובכן, זוהי אינה תופעה כי אם מחלה של ממש. הלוקס ולגוס הוא שמה ומדובר כאמור, בבליטה של העצם לחלק הפנימי כלפי הבוהן. ניתן לטפל בבליטה הזו באמצעות ניתוח, אך ההחלטה תלויה רק במידת הסבל של האדם ורק בחומרת המחלה.



להלוקס ולגוס מרכיב תורשתי ומרכיב סביבתי. בדרך כלל הסובלים ממנה הם כאלו שנוהגים לעמוד כל היום, נשים שהולכות על עקבים גבוהים או בני אדם בעלי משקל עודף. גם הליכה בנעליים מאוד צרות או נעלי שפיץ, דוחפת את האצבע כלפי השפיץ.



איך מטפלים במחלה?
ישנן מספר אפשרויות לטיפול במחלה, אחת מהן היא באמצעות אביזרי סיליקון שניתן לשים בין האצבעות. אם מדובר בכאבים עזים, צריך לבדוק אם יש דלקת במפרק בו צריך לטפל, משום שייתכן שהכאבים נובעים מהדלקת שהתפתחה, ולא מהלוקס ולגוס.



על כאבים ודלקות


וייתכן בכלל שכאבים כאלו נוצרים גם משינוי מנח המפרק וגם מדלקת במפרק. ישנה מחלה שנקראת גאוט, שבה נוצר עודף של חומצה אורית. העודף הזה מצטבר במפרקים. במפרק שבו מצטברת חומצת אורית נוצרים בדרך כלל נפיחות ואודם. אם האזור הכואב חם, אדום ונפוח, כנראה שיש דלקת במקום, שיכולה לנבוע מחומצה אורית. במקרה כזה הטיפול הוא על ידי כדורים שנקראים קולכיצין.



ההלוקס ולגוס גורם לדלקת בגלל הזווית והעיוות של המפרק. במקרה זה מדובר בדלקת מכנית, בגלל חוסר התנועתיות במקום. צריך לאבחן אם מדובר בבעיה של חומצה אורית גבוהה, או של דלקת מכנית עקב לחץ על המפרק. אורתופד או ראומטולוג יכולים לאבחן כראוי ותת טיפול תרופתי. במקרים קיצוניים מזריקים למקום כמות קטנה של סטרואידים כדי להוריד קודם את הדלקת.



בכל אופן, יש להבחין בין דלקת חריפה להלוקס ולגוס.