ארבע נשים הגרות כולן באותו בניין ביישוב חריש עברו הפלות טבעיות בחודש פברואר השנה, בהפרש של ימים ספורים זו מזו. החשודים המרכזיים בפרשה הם התוכים של השכן וחיידקים שהם נושאים לכאורה. החקירה שמנהל משרד הבריאות בנושא גוררת הרמות גבה מצד רופאים בכירים. פרופ' אשר בשירי, מנהל מחלקת יולדות בבית החולים "סורוקה" ומומחה מוכר בתחום ההפלות, הביע בפני "מעריב אונליין" תהייה לגבי התנהלות החקירה בפרשה. לדבריו, רק כאשר קיימים מאות מקרים של נשים שחוות הפלה טבעית באותו זמן, אז יש לבדוק האם קיים גורם חיצוני לתופעה. ארבע נשים שחוו הפלה טבעית המתגוררות באותו בניין, לדברי פרופ' בשירי, אינן כלל סימן לתופעה כלשהי. הוא הביע תמיהה לגבי החקירה כולה ובפרט לגבי החקירה שמתנהלת נגד התוכים של השכן, החשודים כמסובב להפלות.
מדוע לדעתך אין מה לחקור פה?
"ארבע נשים שחוות הפלה טבעית באותו בניין זה לא מספר רציני. נשאלת השאלה האם ואיזה מידע קליני יש לגבי הנשים הללו. זה נראה לי כמו צירוף מקרים ותו לא. מאוד יפתיע אותי אם יימצא אלמנט זיהומי מכיוון התוכים או מכל כיוון אחר". 

מה כן היה מדאיג אותך?
"אם היה דיווח על מאות נשים שהפילו באותה תקופה הפלה טבעית. זו היתה תופעה מדאיגה. המספר ארבע איננו בעל מובהקות בתור סימן לתופעה כלשהי. מקרים כאלה קרו בבניינים. זה נשמע לי יותר כמו יד המקרה".
ומה עם התוכים?
"גם התוכים להבנתי לא קשורים. בשביל להוכיח שהתוכים אשמים בהפלות, חובה להראות שהחיידק החשוד נכח בחומר ההריוני של אותן נשים ולא רק אצל התוכי. אני מניח שאת המידע הזה אין למי שחוקר".
 

הכלובים נלקחו לבדיקה

ארבע נשים בנות 27, 30, 31 ו-34, אמהות לילדים, הפילו הפלה טבעית בחודשים ינואר ופברואר השנה בבניין ביישוב חריש בתאריכים 13 בינואר, 3 בפברואר, 8 בפברואר ו-9 בפברואר.  לשכת הבריאות האזורית בראשות משרד הבריאות פתחה בחקירה ובבירור של המקרה, חקירה שמטרתה לבדוק האם היתה חשיפה סביבתית משותפת שגרמה למספר לא שגרתי זה של הפלות.
הבירור נעשה תוך ייעוץ עם מומחים בכירים בבריאות הציבור, בטוקסיקולוגיה, ברפואת ילדים ובטרטולוגיה. מהבדיקות שנערכו לא נמצאו מדדי זיהום אוויר חריגים או זיהום חיידקי במים, וגם חיידק הליסטריה לא נמצא במזון שאכלו אותן נשים. החשד האחרון נפל על התוכים של השכן, שנותרו החשוד המרכזי בפרשה. נכון לעתה, וטרינר מטעם משרד הבריאות לקח את כלוב התוכים לבדיקת נוכחות חיידק כלמידיה פסיטצי, ותוצאות הבדיקה יפורסמו בהקדם, כך מבטיח משרד הבריאות.
ד"ר שירלי לימור, וטרינרית המתמחה בטיפול בתוכים מאזור השרון, מצטרפת לדברי פרופ' בשירי ויוצאת להגנת התוכים, כשהיא שוללת את הכיוון שהם עלולים לגרום להפלות בנשים. לדבריה, "החיידק כלמידיה פסיטצי לא גורם להפלות, אלא עלול לגרום לכאבי ראש ובעיות בדרכי הנשימה - רק במי שמערכת החיסונית שלו נמוכה".