ההחלטה להחזרת הפלואוריד למי השתייה של ישראל הועברה הבוקר (שני) בכנסת. הזרמת פלואור למים הופסקה בעת כהונתה של יעל גרמן כשרת בריאות, שנמנית עם המתנגדים החריפים להוספת פלואור למי השתייה. גרמן חתמה על התקנות להפסקת ההפלרה באפריל 2013 והן נכנסו לתוקף באוגוסט 2014. השר יעקב ליצמן הפך את ההחלטה של גרמן והפלואור יוזרם שוב למי השתייה של כל אזרחי ישראל.



בתגובה להחלטה אמרה גרמן: "מדובר בהחלטה אומללה שתכריח ציבור שלם לצרוך חומר שיש עליו חילוקי דעות וכי חובת החדרת הפלואור למים תביא לירידה באמון הציבור באיכות המים שאנו שותים, ולכך שמי שיכול להרשות לעצמו ירכוש מים מינרליים, מה שירחיב את הפערים החברתיים והכלכליים", אמרה גרמן והוסיפה שלא ניתן לפקח על רמת הפלואור בדם בגלל משקל שונה והרגלי שתייה שונים והוסיפה "תינוקות במשקל נמוך עלולים להפגע בגלל רמות גבוהות של פלואור ביחס למשקלם".



ארגון "אדם טבע ודין" הזהיר שהתוצאה של הפלרה גורפת של המים שצורך הציבור, עלולה לגרום לצריכה עודפת של פלואריד בתינוקות ולטענת הארגון עלול הפלואור גם לגרום לפגיעה בעצמות, במערכת ההורמונלית ובמערכת העצבים המרכזית. עוד טוענים שהפלרה עלולה לגרום להגברת הסיכון לתחלואה בסרטן ולפגיעה בבלוטות האיצטרובל והתריס. בנוסף, טוענים המתנגדים שהפלרה גורפת של מי הברזים אינה מוסרית, כי כופים על הציבור תרופה מונעת, שלגביה אין מחקרים מבוססים המוכיחים באופן חד משמעי את השפעתה לכאן או לכאן, כמו כן, שהפלואור עלול לייצר נזקים סביבתיים לצנרת הולכת המים ולסביבה וכי זה לא צעד יעיל מאחר ופחות משני אחוזים ממי הברז משמשים לשתייה.



ח"כ גרמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ גרמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



איגוד רופאי הילדים בישראל ברך על ההחלטה. יו"ר הארגון פרופסור אלי סומך, טוען שהעדר הפלרה פוגעת בילדים מהשכבות החלשות ומרחיבה פערי בריאות במקום לצמצמם אותם: "רופאי הילדים רואים מדי יום את הילדים עם העששת בשיניים ובעיקר באוכלוסיות היותר חלשות כפי שאני אישית רואה באופן סדיר", אמר.



עוד הוסיף פרופסור סומך כי "הפלרת מים היא האמצעי הבדוק, היעיל והזול ביותר למניעת עששת. מדי שנה מתאשפזים למעלה מ-500 ילדים בשל סיבוכי עששת. על פי מחקר שערכנו, היעדר ההפלרה פוגע בעיקר ביישובים ובשכבות החלשות וכי ניתן באופן פוטנציאלי למנוע כמעט מחצית מהאשפוזים הללו באמצעות הפלרה נאותה". לטיעונים של ארגון "אדם טבע ודין" ענה: "הפלרה של מים נהוגה כבר עשרות שנים בארצות מתקדמות ומפותחות כמו ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, תוך מעקב אחר תופעות לוואי אפשריות. המעקב הזה הראה שוב ושוב כמה ההפלרה בטוחה".



הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו מסר ל"מעריב אונליין" שאין סכנה כלשהי במינונים הנמוכים בו יתווסף פלואור למים: "אם בכלל יש סיכון כלשהו מפלואור זה בריכוזים של פי עשרה לפחות", אמר גרוטו והדגיש שמהניסיון שיש בארצות הברית, שם 70% מהאוכלוסייה לדבריו צורכים מים מופלרים זוהי שיטה יעילה ובטוחה ובתשובה לטיעון שתינוקות במשקל נמוך עלולים לסבול מצריכת פלואור, אמר גרוטו שגם עבור תינוקות קטנים המינונים במים נמוכים ובטוחים. "על פי הנתונים שבידנו, בכל שכבות הציבור אין מספיק מודעות לשמירה על בריאות השן, במיוחד בקרב ילדים והפלרה תסייע בתחום זה".



ממשרד הבריאות נמסר: "מדובר בהתאמת המינון לרמה של 0.7 מיליגרם לליטר, שהיא הרמה האופטימלית להגנה מפני עששת. פעולה זו נחשבת כיעילה ביותר בצמצום תחלואה העששת בקרב מבוגרים וילדים. היא נחשבת בטוחה ומומלצת על ידי רופאים וארגוני רופאים בארץ ובעולם".