מתלבטים בין התעמלות למדיטציה? אולי כדאי שתשקלו לעשות את שניהם. מחקר חדש ומרתק מצא שהשילוב בין התעמלות למדיטציה יכול להועיל מאד לבריאות הנפשית שלכם.

המחקר, שעיקרו עוסק בדיכאון, מצא שכשבני אדם שרויים בדיכאון, הם מפעילים שני חלקים עיקריים במוח: קליפת המוח הקדם-מצחית (prefrontal cortex), שמסייעת לשלוט ביכולות הריכוז וההיפוקמפוס (hippocampus), אזור קריטי לזיכרון וללמידה. כבר במחקרים קודמים נמצא שלאלו השרויים בדיכאון, יש היפוקמפוס קטן יותר.

למרבה ההפתעה, התעמלות ומדיטציה משפיעים בדיוק על האזורים הללו במוח. מדיטציה משפיעה על יכולות הלמידה והתעמלות, בעיקר אירובית, מגבירה יצירת תאים חדשים בהיפוקמפוס.

לדיכאוניים קושי בריכוז

במחקר, שבוצע באוניברסיטת ראטגרס שבניו ג'רזי, ניסו החוקרים להבין את ההשפעה על המוח, כשמשלבים התעמלות ומדיטציה יחד.

לצורך הניסוי גויסו 52 גברים ונשים, 22 מהם אובחנו כסובלים מדיכאון. כל הנסיינים התבקשו למלא שאלון ממוחשב ובכדי לבחון את יכולת הריכוז שלהם, הוצמדו לראשם סנסורים. המסקנות היו צפויות לחוקרים - הנבדקים שסובלים מדיכאון הראו יכולות נמוכות של ריכוז לעומת הנבדקים האחרים.

שיפור של 40%

בשלב השני נבנתה לכולם תכנית אימונים בהשגחה - 20 דקות של מדיטציה בישיבה, 10 דקות של מדיטציה בהליכה ושימוש בהליכון או באופניים למשך 30 דקות - פעמיים בשבוע במשך שמונה שבועות.

לאחר תכנית האימונים נבדקו כולם שוב. אלו שלקו בדיכאון הראו שיפור של 40% בתסמינים, כמו חשיבה שלילית. גם הקבוצה הבריאה נפשית דיווחה על מצב רוח שמח יותר.

גם מבדקי הריכוז הראו שיפור משמעותי. קבוצת הדיכאוניים הראתה פעילות מוחית זהה לקבוצה השנייה מהמבדק הראשון.