מהפכה בתחום הטיפול הגניקולוגיה בישראל, לנשים הסובלות ממיומות, שרירנים העלולים להגדיל את גודל הרחם. המיומה היא גידול שפיר, לא-סרטני, העשוי מרקמה סיבית שרירית שהתפתחה על רקמת הרחם. טיפול חדש בישראל צפוי להפחית בקרב רוב הנשים הסובלות מהתופעה את גודל המיומה באופן דרמטי. מדובר בטיפול פשוט של נטילת כדור. בנוסף להפחתה הדרמטית בסבל של הנשים, מאפשר הטיפול לנשים שהתקשו להיכנס להריון בגלל שרירנים מוגדלים, להביא ילד לעולם, תוך מניעה של כריתת הרחם כתוצאה משרירנים מוגדלים. הטיפול קיבל את אישור משרד הבריאות ואחד ממפתחי התרופה, פרופסור ז'ק דונז, הגיע בסוף השבוע לביקור בזק בישראל על מנת להציג לגניקולוגים המקומיים את דרכי פעולת התרופה.



את התרופה "איסמיה" (Esmya), משיקה בישראל חברת התרופות "כצט" (CTS). זו תרופה שתטפל לראשונה במיומה עצמה (תגרום להתכווצותה) ולא רק בסימפטומים שלה ובכך תקל על עשרות אלפי נשים הסובלות מהבעיה הבריאותית הקשה.



התכשיר פותח כדי לתת מענה לטיפול הטרום ניתוחי של מיומות ברחם, כך שהחומר הפעיל משפיע רק על איבר המטרה, המיומה. הוא גורם לעצירה באספקת הדם למיומה ולהרס של תאי המיומה, דבר המביא להתכווצותה.



לכ-40 אחוזים מהנשים בנות 35 עד 50 ישנן מיומות, מתוכן כ-20 סובלות מתסמינים קשים. לכ-40 אחוזים מהנשים הללו לא יועיל טיפול שמרני נגד כאב ודימומים, להן הומלץ עד כה לעבור הליך כירורגי בהתאם לגודל, למיקום ולרמת הסימפטומים של המיומות. בין היתר כולל ההליך השמרני כריתת רחם, הטיפול הנפוץ ביותר למצבים של מיומות סימפטומטיות ברמה בינונית-קשה, כמו גם הליכים פולשניים אחרים דוגמת כריתת מיומה וצנתור של עורקי הרחם. מעל 3,000 נשים בישראל עוברות כריתת רחם בכל שנה בגלל מיומות.



פרופסור ז'ק דונז. צילום: יח"צ
פרופסור ז'ק דונז. צילום: יח"צ



התסמינים הקליניים של מיומות ברחם הם: דימום רחמי כבד, לחץ בבטן, כאבי בטן, אנמיה, תכיפות מוגברת במתן שתן ואי פוריות, כמו כן פגיעה משמעותית באיכות החיים. עד כה לא היה לכל הנשים הללו בישראל מענה תרופתי לתופעה הקשה.



כ-23 אלף נשים בישראל סובלות ממיומות סימפטומטיות, כלומר כאלה הכוללות כאב ודימומים. כאשר 3,000 מתוכן עוברות כריתת רחם כל שנה. את הבשורה לטיפול העביר פרופסור ז'ק דונז מאוניברסיטת לוביין בלגיה מנהל היחידה לבעיות פוריות, שהציג את הטיפול הגניקולוגי החדשני בפני 150 גניקולוגים מנתחים בכנס שנערך בסוף השבוע בים המלח.



במחקר שהציג פרופסור דונז, הוצג כי נטילת כדור הכולל את הורמון הפרוגסטרון מסוג שהוא ספציפי לקולטנים שברחם, הפחית את גודל המיומות בקרב 80 אחוזים מהנשים. כאשר ההפחתה בגודל המיומות הגיעה להפחתה של כחמישים אחוז מגודל השרירנים. מה שהביא לירידה דרסטית עד כדי הפסקה מוחלטת של הדימומים והכאבים הקשים מהם סבלו אותן הנשים, בעיקר בעת המחזור החודשי. הטיפול כולל נטילת כדור פעם ביום במשך שלושה חודשים ולאחר מכן ישנה הפסקה של חודשיים וסבב אחד נוסף לפחות.



פרופסור דונז התייחס למעלותיה של התרופה, הכניסה להריון, ואמר כי "הנשים בישראל ממשיכות לעבור טיפולי פוריות גם בגילאים שאנחנו לא מכירים באירופה, לכן הטיפול הזה חשוב פה במיוחד. הטיפול מאפשר לנשים שלא חלמו להיכנס להריון בגלל ריבוי מיומות להרות ולהביא ילד לעולם ואף יותר מילד אחד" .



מה היתרון לנשים שאינן רוצות להיכנס להריון?


"נשים כאלה יכולות לקבל את הטיפול הזה באופן רציף עד גיל הבלות ולהפסיק לסבול מהתופעות שסבלו מהן בעת קיום המיומות המוגדלות".



האם יש תופעות לוואי לתרופה?


"ברוב המקרים אין בכלל תופעות לווי ואם יש, מדובר בכאבי ראש חולפים וגלי חום שיש נשים שסובלות מהם גם ללא הטיפול".



אילו יתרונות נוספים יש לטיפול?


"אחד היתרונות הדרמטיים להן זוכות נשים שסובלות מתופעת המיומות היא שהטיפול מונע. במקרים רבים נאלצות נשים עם מיומות מוגדלות לעבור כריתת הרחם שהוא ניתוח דרמטי מבחינת האישה. אני לא מכיר נשים שמוותרות בקלות על הרחם, בין אם הן רוצות להיכנס להריון או לא".



מה לגבי נשים שהטיפול אינו עוזר להן?


"ל-80 אחוזים מהנשים הטיפול היה אפקטיבי. לצערנו - זה לא לכולן. ב-20 אחוזים מהנשים שנבדקו, הטיפול לא השפיע. להן כרגע אין מענה בטיפול הנוכחי והן ייאלצו להסתפק בהתערבויות הקיימות, כולל ניתוחים להסרת הרחם. אני מקווה שנגיע למצב שבעתיד נתגבר לחלוטין על בעיית השרירנים בנשים, נבטל את הצורך בניתוחי מיומות ובצורך בניתוח להוצאת הרחם כתוצאה משרירנים מוגדלים".



הרופאים שהגיעו לכנס, ברובם המכריע הם גניקולוגים מנתחים מהשורה הראשונה, שהבשורה למעשה תפחית אצלם את כמות המנותחות של כריתת רחם. אחד הבודדים שאינו כירורג שהגיע לכנס הוא פרופסור שלמה משיח, ממומחי ההפריה הבכירים בישראל, מבית חולים שיבא, שהביע התלהבות גדולה מהטיפול החדש: "מיומה היא מהבעיות הבריאותיות הקשות של נשים. וזו בעיה כלכלית קשה למדינה. מדובר בגידול השפיר הכי נפוץ בארץ כאשר ל-40 עד 45 אחוזים מהנשים יהיו מיומות החל מגיל 50. כאשר מחצית מהן תסבולנה ממיומות גדולות עם כאבים קשים ואנמיה. אישה כזו נעדרת מהעבודה כל פעם שיש לה מחזור חודשי והיא אומללה. בנוסף יש את ההיבט של הפוריות כאשר המיומות מפריעות לכניסה להריון עד עכשיו נשים אלה נזקקו פעמים רבות לכריתת רחם. עכשיו נפתחת בפנינו דרך לגשר עד גיל המעבר תקופה שבה המיומות יקטנו ולא יהיה צורך להוציא את הרחם. אני נלהב מהאופציה החדשה הזו", אמר פרופסור משיח.



פרופסור משיח וד"ר משיח. צילום: אורית א. בראון
פרופסור משיח וד"ר משיח. צילום: אורית א. בראון



מי שנזהר יותר בדבריו וצינן מעט את ההתלהבות מהתרופה החדשה בכנס הוא ד"ר בעז שיזף, גניקולוג בכיר מבית החולים "סורוקה": "אכן מדובר בפוטנציאל מהפכני, ואכן אמליץ למטופלות הזקוקות לטיפול לקבל אותו, אבל, יש לזכור שבינתיים התרופה נוסתה על כמה מאות נשים בלבד. התמונה מעודדת אבל כדי שנהיה בטוחים ביעילות התרופה, צריך אלפי נשים ורק אז הייעילות תוכח בשימוש הרחב בקהילה". עוד לגבי התרופה ציין ד"ר שיזף, שהתרופה מורכבת מאותו הורמון של הגלולה החדשה של היום אחרי קיום יחסי מין למניעת הריון לא רצוי ששמה ella אם כי במינון אחר.



הרופאים שנכחו בכנס צופים שהתרופה המבטיחה תיכנס בעתיד לביטוחים המשלימים ואולי גם לסל התרופות. כיום עלות הטיפול עומדת על 2,286 שקלים לתקופה של שלושה חודשים. הקופות גילו התעניינות בתרופה ושוקלות להכניס אותה לביטוחים המשלימים.