אני מוצא את עצמי כל הזמן במחשב, בסלולרי או בקונסולה. לפני כחודשיים גם נפרדתי מהחברה שלי כי היא הפריעה לי לשחק במחשב, ומאז אני מרגיש שהחיים שלי מתפרקים. אני לא מעוניין בטיפול פסיכיאטרי. מה עלי לעשות?

"אתה צריך להתעורר! אתה מספר שוויתרת על מישהי שאוהבת אותך בשביל לחיות בעולם וירטואלי, וזה אומר שהגיע הזמן שתתעורר, כי הדרך היחידה לצאת מהעולם הווירטואלי היא על ידי חזרה לעולם המציאות. אתה צריך לכבות את כל המכשירים ולקבל החלטה לעבור גמילה במשך שעה אחת בלבד רק לשם התחלה. בלי וואטסאפ, בלי פייסבוק, בלי אינסטגרם ובלי משחקי מחשב, רק לשעה אחת, כדי לבדוק את מצבך. בזמן הזה אני ממליץ לך למצוא פעילות חליפית כלשהי, אולי ללכת לים ולקרוא ספר, כדי לחוות מצב של דממת אלחוט. במהלך השעה הזו יש לצפות לכך שהמוח יעביר לך כל מיני מסרים ותירוצים, כי הוא לא יאהב את המצב החדש הזה אחרי כל ה'רעש' שאליו הוא התרגל. המוח מחפש גירויים כל הזמן, אבל אתה חייב להקפיד לשמור על דממת אלחוט ולקיים את ההחלטה שקיבלת על גמילה במשך שעה אחת בלבד. אם תצליח לעמוד בכך, תוכל לעבור שלב וללכת צעד אחד נוסף בתהליך הגמילה ולעבור לעשות זאת בכל יום, כלומר, שעה אחת של מנוחה מהעולם הווירטואלי בכל יום לפחות לשבוע אחד. אני מבטיח לך שבאמצעות הניסיון הזה תוכל לגלות איך לאט־לאט אתה מקבל את השליטה בחיים שלך בחזרה. אנחנו עדים יותר ויותר לתופעת ההתמכרות למחשב ולדיגיטל שהפכה להיות נפוצה בתקופתנו. אנשים המתמכרים למשחקי המחשב לא מסוגלים לזוז ואפילו מצאו פתרונות שונים ש'עוזרים' להם לא להינתק מהמסך, כגון הזנה באמצעות אינפוזיה רק כדי לא לקום מהכיסא או עשיית צרכים בסיר ועוד - כל זה רק כדי לא להינתק מהמחשב ולא להפסיד נקודות במשחק בתוך איזה עולם וירטואלי שלא קיים באמת במציאות. אותם אנשים אפילו לא שמים לב איך הם נכנסים לעולם דמיוני, ובכך למעשה מאבדים את חייהם בעולם המציאותי. גם בחיים האמיתיים אנחנו צריכים לאסוף נקודות ולהימנע מלאבד נקודות כדי לתפקד ביומיום. אנחנו צריכים לעסוק בהתפתחות שלנו כבני אדם ולא בהתפתחות של איזו דמות בדיונית על המסך. אתה צריך לחזור לעצמך כדי שתוכל להתפתח כאדם, ליצור זוגיות וחיים טובים ומאושרים. מי יודע, אולי אפילו בת הזוג שלך תחליט לחזור אליך לאחר שתחזור לעצמך. שיהיה לך בהצלחה". 

האם אפשר להתמכר פיזית להרואין כאשר משתמשים רק אחת לשלושה ימים בכמות לא גדולה?
"התשובה היא כן. אפשר להתמכר להרואין גם אם לוקחים אותו רק פעם אחת. אנשים טועים לחשוב שכלום לא קורה רק משימוש חד־פעמי, אבל למעשה נוצרת תחושת געגוע להרגשה שהחומר מעניק ואז בלית ברירה לוקחים אותו שוב ושוב. הרואין הוא חומר נפלא במצבים של כאבים, בצבא שימשתי כחובש קרבי והייתי מחזיק אצלי מורפיום כדי לעזור לחיילים שנפגעו באופן קיצוני. במצבים כאלה הכאב מול המורפיום מנוטרלים זה מול זה, כלומר, פתאום אין כאב, אבל גם אין התמכרות. הבעיה נוצרת כאשר אנשים משתמשים באופן קבוע בהרואין או במורפין ונגזרותיו למיניהן. הגוף מתחיל לפתח תלות כי אין לו סיבה, הוא לא מנטרל את החומר מול הכאב, ואז אותו אזור במוח מתחיל לבקש עוד ועוד מהחומר, ואותם אנשים שנוטלים את התרופות הללו כדי לעבור תקופה קשה של כאבים מוצאים את עצמם לפעמים ממשיכים עם הכדורים מעבר לנדרש, ובלי שיהיה בהם צורך ממשי, כך נוצרת התלות בחומר שהופכת להתמכרות". 
מהן תופעות הלוואי הנפוצות של הפסקת עישון? והאם זה שונה מאדם לאדם?
"תופעות הלוואי הנפוצות הן בריאות טובה יותר, נשימה סדירה, ריאות נקיות, יכולת ספורטיבית טובה יותר, גון העור של אצבעות הידיים מפסיק להיות צהבהב, הבל הפה לא מסריח ואפשר לעלות כמה מדרגות בריצה בלי להתנשף. כל אלו ועוד הן תופעות הלוואי הנפוצות אצל אנשים שמפסיקים לעשן וחבל שרובנו שוכחים זאת. לצערי רוב האנשים עסוקים בחששות שיש להם מהלא נודע – איך יוכלו לחיות ללא הסיגריה. אותם חששות הוחדרו אצלנו במוח כה טוב על ידי חברות הטבק שמעדיפות שנמשיך לעשן. במשך שנים חברות הטבק ערכו לנו שטיפת מוח שאם נפסיק לעשן נשתגע, שלא נצליח לתפקד ביומיום ועוד כל מיני שטויות במיץ עגבניות. מי שמפסיק לעשן מתפקד הרבה יותר טוב, המוח שלו צלול יותר, השינה שלו טובה יותר ובנוסף, עצם העובדה שהוא החליט להפסיק לעשן וגם עמד בה בהצלחה מובילה אותו לקבל החלטות נוספות וחשובות לגבי שיפור הבריאות ואורח החיים שלו. הגמילה מסיגריות עושה לנו רק טוב".


מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

עריכת תוכן, 103FM: הדס בארי