צעירים הסובלים מהשמנה עלולים למות מוקדם יותר מאחרים ממחלות כלי דם ולב. כך עולה ממחקר ישראלי ענק שהתפרש על פני חמישה עשורים ומצטרף לשורת מחקרים שמוכיחים את הבעייתיות שבהשמנת יתר.  המחקר החדש בחן את תוחלת החיים של צעירים עם משקל יתר לעומת צעירים עם תת־משקל ועם משקל תקין טרום הגיוס לצה"ל. במחקר נחקרו כמה מקרי מוות והסיבות שגרמו למוות בגיל מבוגר יותר של הנחקרים.

המחקר, שבוצע בסיוע ומימון הקרן לבריאות וסביבה בירושלים, בדק לא פחות מ־42 מיליון שנות חיים כוללות של הנבדקים, ולכן הוא מאפשר בדיקה סטטיסטית בעלת עוצמות גבוהות במיוחד. 
 
המחקר מצביע על כך שבני נוער בעלי משקל עודף מצויים בסיכון גבוה למות ממחלות לב או שבץ בשנות ה־40 המאוחרות לחייהם. מהמחקר שנערך בקרב כמעט 2.5 מיליון ישראלים, עולה כי בגיל הנעורים, הנחקרים שסבלו ממשקל יתר היו בסיכון של פי שניים ופי שלושה למות מוות מוקדם ממחלות לב ודם, ביחס למי שהיה במשקל תקין או רזה מהנורמה בנעוריו.
 

את המחקר הוביל ד"ר גלעד טוויג מבית חולים שיבא בתל השומר בשיתוף עם חוקרים ישראלים ואמריקאים. ד"ר טוויג וחבריו חקרו את הנתונים של 2.3 מיליון בני נוער בפרמטרים של משקל וגובה, שנמדדו בין השנים 1967 ל־2010. קשר ישיר התגלה בין רמות גבוהות של מסת גוף בגיל הנעורים למספר מקרי המוות ממחלות לב, שבץ ומוות פתאומי בגילאי הבגרות של הנבדקים.  הנחקרים היו בני 17 בממוצע, שנה לפני הגיוס לצה"ל, וכולם עברו סקירה והערכה בריאותית. 

85% מהנבדקים נולדו בארץ

המעקב אחר הנבדקים בוצע החל בשנת 1967 עד סוף שנת 2010. כל הנבדקים היו  יהודים - 85% מהם נולדו בארץ אולם הוריהם הגיעו מתפוצות שונות בעולם. 75% מהנבדקים סיימו 12 שנות לימוד לפחות. 
 
תוצאות המחקר התבססו על מקרי מוות שהתרחשו עד 30 ביוני 2011, שיוחסו למחלות כלי דם, שבץ ומוות פתאומי מסיבה לא ידועה או שילוב של שלוש הקטגוריות הללו. התוצאות הדרמטיות המחישו את הצורך לתת את הדעת על נושא התזונה והמשקל במיוחד בגיל הנעורים. המחקר פורסם החודש ב־New England Journal Of Medicin.
 
כזכור בשבוע שעבר קרא שר הבריאות יעקב ליצמן שלא לאכול ג'אנק פוד ואף אמר כי יפעל להפסיק את פעילותה של חברת מקדונלד'ס בישראל.