סיבה לדאגה: מחקר חדש של חיל הרפואה בחן כ-2.5 מיליון ישראלים החל מגיל 17 לאורך חייהם המבוגרים, ומצא כי השמנת יתר בגיל 17 מעלה את הסיכון לתמותה. ד"ר גל יניב, רופא בבית החולים "תל השומר" ואחד ממשתתפי המחקר, סיפר היום (ראשון) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על התוצאות הדרמטיות.



"צעירים שנחשבים כיום בטווח התקין של המשקל, גם הם, לפי המחקר שלנו, בסיכון-יתר לתמותה ממחלות לב ומוח. כנראה שהנערים האלה, שהם בטווח התקין של המשקל, שוקלים בעצם קצת יותר ממה שצריך. עצם זה שהם במשקל הזה בגיל הזה, מרמז על כך שבעתיד תהיה להם 'תסמונת מטבולית', כלומר הם יסבלו יותר ממחלות של יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות שומנים. ככל הנראה האנשים האלה יהיו בעלי משקל-יתר לעומת שאר האוכלוסייה, ואז הסיכון שלהם למות בשנות ה-40 לחייהם גבוה יותר פי 1.5 עד פי 5", אמר ד"ר יניב.



"



המשקל התקין בגיל הזה צריך להיות ב-BMI 22 ומטה", טען ד"ר יניב, "מדד BMI הוא מדד של גובה ומשקל, שכיום הוא נחשב תקין עד תוצאה של 25, ואנחנו אומרים 'לא נכון'. לטענתנו גם ב-BMI שבין 22 ל-25 יש סיכון מוגבר, סיכון שעולה. צריך להוריד את הרף של מה שנחשב 'משקל תקין' אצל צעירים, צריך שה-BMI יהיה מתחת ל-22, כדי שבעתיד הסיכון שלהם לחלות במחלות לב ומוח יפחת. חשוב להבין שלא מדובר רק בצעירים עם משקל-יתר, שנחשב כיום למשקל-יתר".

"זה מחקר ראשוני ופורץ דרך, שנעשה במסגרת חיל הרפואה של צה"ל, בשיתוף בית הספר לבריאות הציבור בבית החולים 'הדסה', ובשיתוף של הרבה מאוד גורמים במדינה", הדגיש ד"ר יניב והוסיף: "אני לא רואה שההוראות של ארגוני הבריאות בעולם ישתנו רק בגלל המאמר הזה. אבל אנחנו סבורים שבעקבותיו יהיו עוד מחקרים ועוד מאמרים שידברו על הנושא. אנחנו בטוחים שהתוצאות שלנו טובות והן יקבלו תוקף עוד פעם ועוד פעם".


85% מהנבדקים נולדו בארץ


המעקב אחר הנבדקים בוצע החל בשנת 1967 עד סוף שנת 2010. כל הנבדקים היו יהודים - 85% מהם נולדו בארץ אולם הוריהם הגיעו מתפוצות שונות בעולם. 75% מהנבדקים סיימו 12 שנות לימוד לפחות.

תוצאות המחקר התבססו על מקרי מוות שהתרחשו עד 30 ביוני 2011, שיוחסו למחלות כלי דם, שבץ ומוות פתאומי מסיבה לא ידועה או שילוב של שלוש הקטגוריות הללו. התוצאות הדרמטיות המחישו את הצורך לתת את הדעת על נושא התזונה והמשקל במיוחד בגיל הנעורים.

כזכור בשבוע שעבר קרא שר הבריאות יעקב ליצמן שלא לאכול ג'אנק פוד ואף אמר כי יפעל להפסיק את פעילותה של חברת מקדונלד'ס בישראל.

עריכת תוכן FM103: אסף נבו