אני בן 42 ובמשך כארבע שנים סובל מכאבי בטן מאוד חזקים המלווים בהתכווצויות והמון גזים וגם בלחצים אדירים. עברתי בדיקת גסטרו בהרדמה ואמרו לי שהכל תקין. הלכתי שוב לרופא והוא אמר שיכול להיות שמדובר במשהו פסיכולוגי, ובנוסף עשו לי גם קולונוסקופיה ולא מצאו דבר. מה לדעתך הסיבה לכאבים העזים שלי?



"האבחנה הפשוטה היא תסמונת המעי הרגיש או תסמונת המעי הרגיז, שברוב הפעמים מופיעה על רקע של רגישות למזון מסוים או על רקע של הפרעה בעיכול. המעי שלך צריך להירגע וכדי שנבין למה הוא רגיש, עליך לבצע מספר בדיקות. בדיקה אחת היא בדיקת אלימינציה (מניעה), כלומר לשלול מוצרים מסוימים. הדבר הראשון שאני מציע לך הוא להפסיק לחלוטין עם מוצרי חלב לשלושה שבועות. במוצרי חלב הכוונה היא לחמאה, לגבינות ולכל מה שקשור למוצרי החלב, מה שאומר שאפילו אם מדובר בעוגייה, עליך לבדוק ולהקפיד שאין בה אף טיפה של חמאה ושהיא עוגיית פרווה. אם לאחר שלושה שבועות אתה רואה שאין כל שינוי, תוכל לחזור ולאכול מוצרי חלב.



"לאחר שבדקת מוצרי חלב, תוכל לבדוק גם רגישות לגלוטן. לשם כך עליך לעבור לאכול מוצרים ללא גלוטן במשך כשלושה שבועות. עליך להקפיד לא לאכול כל לחם, פסטה ואפילו לא פריכיות אורז, להקפיד לא 'לגנוב' סנדוויץ' פה ושם ולא לאכול אף מוצר מזון שיש בו גלוטן במשך כל שלושת השבועות. אם גם ניסיון זה אינו משנה את מצבך, אני ממליץ לך לפנות לדיאטנית או לתזונאית של קופת החולים כדי שתתאים לך דיאטת אלימינציה שמן הסתם תהיה מבוססת על אורז, כך שתיאלץ לאכול רק אורז במשך תקופה מסוימת כדי לשלול רגישויות למזון.



"בנוסף אני מציע לך לא לערבב מזונות. כלומר, אם אתה אוכל ארוחת צהריים, תאכל רק אורז וירקות מבושלים בלי לערבב מוצרים אחרים כמו בשר, דגים ועוד. תקפיד לאכול ארוחה המורכבת רק מפחמימות עם ירקות, או ארוחה של חלבונים וירקות בלבד. כלומר, אם אתה אוכל סטייק, תאכל אותו רק עם ירקות מבושלים, או לחלופין רק עם אורז. אל תאכל סטייק גם עם ירקות וגם עם אורז.



"מניסיוני אני יכול לומר לך שאם תשנה את התזונה שלך, ואם תקפיד על קלה כחמורה, רוב הסיכויים שתרגיש בשינוי ותגלה שחלק גדול מהבעיות שתיארת הולכות ומשתפרות. כאשר אנו מגיעים לגיל 40, מתחילות לצוץ אצלנו בעיות שונות. אנחנו לפתע רואים פחות טוב, הזיכרון פחות טוב וגם מתחילות להיות בעיות במעי ובעיכול. בגיל 40 והלאה אנשים מפסיקים לעכל מוצרי חלב כפי שיכלו עד כה. רבים מפתחים גם רגישות לגלוטן, וכאשר אוכלים ארוחה המורכבת מכמה מוצרים בבת אחת, יכול להיווצר בלגן במערכת העיכול.



"לכן כאמור אני מציע לך להתחיל בדיאטת אלימינציה כדי לשלול ולבדוק מה בדיוק גורם אצלך לרגישות. צריך לשלול את הקשר למזון, כי אצל חלק מהאנשים הדיאטה עוזרת ופועלת נפלא, ואצל חלק לא קורה כלום לאחר בדיקה של שלושה שבועות, ואז צריך לבדוק ממה זה נובע. באופן כללי אני ממליץ לך להתחיל לאכול מוצרי חלב ומוצרי גלוטן במינונים יותר קטנים מהכמות שאכלת עד כה, במיוחד אם סף הרגישות שלך גבוה".



אני בת 63 ומגיל צעיר אני סובלת ממיגרנות. עד כה טופלתי ב"אימיטרקס", אך הנוירולוג אסר עלי את השימוש בתרופה זו והמליץ על "דפלפט" 250 מ"ג כטיפול מונע. מה דעתך על התרופה הזאת? והאם אפשר להתמכר אליה?


"'אימיטרקס' היא תרופה מיוחדת נגד מיגרנות. אם הנוירולוג אסר עלייך את השימוש ב'אימיטרקס', כנראה שהתחלת להשתמש בתרופה במינון גבוה מדי. יש אנשים שמתמכרים לתרופה זו, ואז הם לוקחים עוד כדור ועוד אחד וכאשר הם מפסיקים ליטול אותה, המוח דורש את התרופה וגורם לכאב ראש כדי לקבל אותה שוב.



"השימוש ב'דפלפט' מתבצע כטיפול מונע. 250 מ"ג היא כמות קטנה מדי, לכן כנראה שתצטרכי להעלות אותה ל־500 מ"ג. 'דפלפט' היא תרופה שנועדה במקור לטיפול באפילפסיה והתגלתה כיעילה מאוד נגד כאבי ראש, ואנחנו ממליצים עליה גם לילדים קטנים. תופעות הלוואי שלה מינימליות ולא מתמכרים אליה. לכן במקרים מסוימים עדיף לקחת 'דפלפט' מאשר 'אימיטרקס' שעלולה למכר".



עריכת תוכן 103FM: הדס בארי