בריאות השיניים עבור רבים מאיתנו כוללת ביקור סדיר אצל רופא השיניים וצחצוח לפחות פעמיים ביום. אבל מה לגבי כל הפעולות שעושות בדיוק את ההיפך?


לעיסת קוביות קרח
הטמפרטורות של קוביות הקרח במשקה שלכם יכולות לגרום לשיניים להיסדק. באמת. הן גורמות לסדקים מיקרוסקופיים בשכבת האמייל ועלולות להוביל לנזק חמור יותר בעתיד. אם חשקה נפשכם בקרח, עדיף ללעוס אותו כשהוא מרוסק.


אכילת פירות יבשים
צימוקים ושאר פירות יבשים כמו חמוציות, בננות ואננס יכולים לעשות הרבה נזק לשיניים. פירות יבשים הם חומציים ונדבקים לשיניים, מה שמגביר את הנזק.

לגימת יין
יין עשוי מענבים, שכמו בסעיף העליון, הם פירות חומציים מאד. חלק מהיינות גרועים יותר מאחרים. יין לבן לדוגמה, חומצי יותר מאדום. יין מוגז הכי גרוע, כיוון שגם הגז בו חומצי. מומחים ממליצים לטעום יין על ידי גלגולו כמה פעמים בתוך הפה. הם שוכחים להזכיר שזה הדבר הגרוע ביותר לבריאות השיניים שלכם. מה שזה עושה זה פשוט מעביר את החומצה על גבי כל השיניים בצורה שווה.

שתיית תה וקפה
לא רק שזה מכתים את השיניים, אלא גם גורם להן להרקב. תה וקפה מכילים קפאין שמייבש את הלשון ומוביל לריקבון בשיניים. למרבה ההפתעה, תה גרוע יותר מקפה בכל הקשור לכתמים בשיניים.  חושבים שמים חמים עם לימון זה תחליף לתה? תחשבו שוב. זה דווקא גורם לשחיקת השיניים.

שחייה
הכימיקלים שנמצאים בבריכות שחייה, בייחוד כלור, שוחקים את שכבת האמייל בפה וגורמים לרגישות יתר בחניכיים. עדיף לשחות עם פה סגור ועדיף עוד יותר, לשחות בים.

גורם להכתמת השיניי, תה. צילום: אינג'אימג'
גורם להכתמת השיניי, תה. צילום: אינג'אימג'


שימוש במברשת שיניים קשה
הרוב חושבים שסוג מברשת שיניים זו העדפה, ולא המלצה. אך עם הגיל ונסיגת החניכיים, רופאים ממליצים על מברשות שיניים רכות, שלא יפגעו בשכבת האמייל, הפגיעה ממילא.

צחצוח מספר פעמים ביום
יותר לאו דווקא אומר שזה יותר טוב. צחצוח השיניים פעמיים ביום, בבוקר ובלילה, זה יעיל דיו. צחצוח שיניים ישר אחרי ארוחה או משקה מוגז יכול להספיג את החומצה עמוק יותר בחניכיים ולהוביל לנזק משמעותי. 

אכילת הרבה פירות
נכון שזה עדיף על ממתקים, אך בפירות יש המון חומציות שמזיקה לשיניים וסוכר שבקטריות ניזונות ממנו. 

פירסינג בלשון או בשפה
אוקיי, זה לא קשור ישירות לבריאות הפה. אבל קרו המון מקרים בהם הפירסינג סדק את השיניים.

שימוש בשיניים ככלי עבודה
לקרוע נייר דבק, לפתוח שקית במבה או לפקוק בקבוק אופטלגין נוזלי - כל אלו לא טובים לשיניים שלכם. זה מחליש את השן ויכול לסדוק אותה ובסופו של דבר, להוביל לבעיות דנטליות חמורות למדי.