בתי בת ה־9 רגישה לעקיצות יתוש ובמהלך השנים האחרונות בכל פעם שהיא נעקצה בפנים היא פיתחה סוג של אלרגיה בפנים עם נפיחות בעיניים, ונזקקה לטיפול נגד אלרגיה. רציתי לדעת למה זה קורה ואיך ניתן למנוע זאת?


"זאת תופעה נפוצה אצל הרבה ילדים שרגישים לעקיצות יתושים וחרקים אחרים, ולכן עקיצה קטנה יכולה לגרום אצלם לתגובה גדולה. דבר ראשון עלייך לפנות לעירייה באזור מגורייך ולבקש שירססו את האזור נגד יתושים. אחר כך תבדקי שאין מאגרי מים באזור שמושכים יתושים ומשמשים להם כמקום נוח להתרבות. במאגרי מים אין הכוונה לביצות, מספיק שאחד השכנים השאיר אצלו בגינה סוג של כלי קיבול מלא במים בגודל של כ־30X60 ס"מ שהפך למקווה מים ושהוביל לגידול וקינון של יתושים באזור. בנוסף, בתקופה שבה הילדה סובלת מעקיצות, עליה להיזהר יותר. כלומר, להקפיד להימרח בחומרים נגד יתושים וגם להתחיל ליטול ויטמין B2 וויטמין B12. יש יתושים שלא אוהבים את הריח של הוויטמין שנפלט מהגוף שלנו, מדובר בריח עדין שאנחנו בעצמנו לא מרגישים אותו, למעט אולי בשתן. החומר הזה מצליח לעתים לדחות את היתושים שמרגישים את ריח הוויטמין שמופרש מהעור".



"אם רוב העקיצות נגרמות במהלך השינה בלילה, אפשר לשים לילדה כילה נגד יתושים סביב המיטה וגם לשאוב יתושים מהחדר באמצעות שואב אבק. במקרה שהילדה כבר נעקצה, אני ממליץ לתת לה כטיפול ראשוני, לפני שמתפתחת ריאקציה, פנסטיל ג'ל, שאותו יש למרוח על אזור העקיצה כדי למנוע את התפתחות האלרגיה. אפשר גם למרוח טיפ־טיפה של חומר דוחה יתושים באזור הפנים שבו היא נעקצת בדרך כלל, אבל למרוח את החומר בכמות מאוד מזערית ובזהירות".



בעקבות הפרסומים האחרונים קצת נבהלתי לשמוע כי ערק מסוכן לבריאות. האם זה נכון?
"לאחרונה התפרסמה הפרשה שבה נחשפו זייפני אלכוהול ולכן צריך להיזהר, כי מדובר בערק מזויף שנמכר כמותג של חברה רצינית וטובה, שהערק המקורי שלה מצוין, אבל קשה מאוד להבדיל בין המקור שהוא ברמה מעולה לבין החיקוי שהוא איום וגם מסוכן".



"אנשים מבוגרים בוודאי זוכרים את הספירט הכחול שנקרא פעם 'ספירט מפוגל', שכיום משתמשים בו לניקוי ופעם גם היו מדליקים בו פרימוסים. באירופה היו אנשים שנהגו לשתות את הספירט (האלכוהולי) הזה והרבה מהם מתו כתוצאה מכך. עד היום אנשים במזרח אירופה, שאין ביכולתם לקנות אלכוהול משובח, נאלצים לקנות כהל זול שאינו מיועד לשתייה, ולכן הם סובלים מתחלואות שונות, בעיקר בכבד, ולעתים קרובות זה גם מסתיים במקרי מוות. לכן, כדאי לבדוק, כי אם יש ספק אין ספק. עדיף לזרוק כמה בקבוקים של ערק אמיתי נכון וטוב ולבזבז את הכסף, מאשר להסתכן בשתיית אלכוהול זול, מורעל ומסוכן. באופן כללי אלכוהול מהסוג הזה יכול לעלות עשירית מהסכום של האלכוהול מהסוג הטוב והמותר לשתייה".



לבתי בת ה־21 יש נשירת שיער רצינית. אמרו לי לתת לה ויטמין H ביוטין, האם זה יכול לעזור? ובאיזה מינון כדאי לקחת את הוויטמין?
"דבר ראשון, יש לבצע לבתך בדיקות של רמת הפריטין בגוף ורמת ויטמין B12. לפעמים נשירות השיער אצל נשים צעירות קורות בתקופות ועונות מסוימות ולפעמים הנשירה נובעת כתוצאה מחוסרים בגוף של אבץ או של מינרלים וויטמינים אחרים מקבוצת ויטמיני B. לגבי הביוטין, מדובר בתוסף יעיל למניעת נשירת שיער. המינונים המומלצים כדי לשפר את חוזק השיער ולמנוע את נשירתו הם בכמות של בין 5,000־1,000 מק"ג לפחות".



"בארץ אין כדורים במינון של 5,000 מק"ג והכדורים שניתנים הם במינונים הרבה יותר קטנים. אבל בחו"ל, באירופה, ניתן למצוא את הכדורים במינון של 5,000 מק"ג ומעלה. אני מציע לה ליטול את הכדורים פעמיים ביום, בבוקר ובערב, ולקחת אותם עם מים ולא עם קפה ולא עם מיץ אשכוליות וכדומה. בנוסף, יש תוספי מזון מיוחדים למניעת נשירת שיער שאותם ניתן לקנות בחברות לתוספי מזון. במקרים שבהם הנשירה נובעת מחסרים של מרכיבים מסוימים זה יכול לעזור מאוד. יש בהם תוספות של מינרלים ואבץ שהם חשובים לחיזוק השיער. בגוף שלנו יש ויטמינים שאנחנו יודעים את המינונים שלהם בדיוק ויש גם חומרים שאותם אנחנו צריכים רק בכמויות מאוד מזעריות. הם נקראים Trace Element, 'יסודות קורט', כמו נחושת, סלניום ועוד שנמצאים באותם תוספי המזון, והגוף שלנו צריך אותם בכמות ממש מצומצמת".  



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

עריכת תוכן 103: הדס בארי