מטופלים בקנאביס רפואי בארץ מדווחים על שיפור בתפקוד, הקלה בכאבים והפחתה של תופעות הלוואי. כך עולה מנתונים ראשונים של מחקר על השפעת קנאביס רפואי על משתמשים בישראל, שהוצגו השבוע בירושלים במסגרת הכנס הבינלאומי למדיניות בריאות של המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות.

אף על פי שתהליך הסדרת השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים החל בישראל כבר לפני כעשור, לא היה עד כה מידע על המשתמשים בו.
 
מוביל המחקר החדש, פרופ’ פסח שוורצמן מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן־גוריון בבאר שבע, עקב שנתיים אחר משתמשים חדשים בקנאביס רפואי. המחקר בדק פרמטרים שונים ובהם אפיון סוציו־דמוגרפי, פרופיל המחלה, ההתוויה של הטיפול בקנאביס, מינונים, טיפולים שניתנו לחולה לפני מתן הקנאביס, בטיחות הטיפול, תופעות לוואי, היענות לטיפול, יעילות הטיפול והשימוש של החולה בשירותי בריאות במהלך השנה שקדמה להתחלת הטיפול בקנאביס ובמהלך השנה לאחר התחלת הטיפול. 
 

רוב החולים שהשתתפו במחקר דיווחו על שיפור במצבם במגוון פרמטרים, ובכלל זה על ירידה בכאבים ובבחילות, הפחתה בחרדה ושיפור בהרגשה הכללית. 
מהמחקר עולה עוד שכמעט כל המטופלים (99.6%) ניסו טיפולים תרופתיים אחרים לפני שהתחילו טיפול בקנאביס, ויותר ממחציתם הגיעו לקנאביס בגלל תופעות לוואי בעת הטיפול הקודם. כמו כן נמצא כי יותר מ־80% מהמשתמשים עברו לטיפול בגלל חוסר יעילות של הטיפול הקודם.
 
רוב המטופלים (61%) קיבלו המלצה מרופא אורתופד על הטיפול בקנאביס רפואי וכ־70% קיבלו הפנייה למרשם מרופא המתמחה בכאב.  עוד מתברר כי רוב המטופלים (77.4%) דיווחו שחוו תופעות לוואי מהטיפול בקנאביס רפואי. תופעות לוואי שכיחות פחות שעליהם דיווחו המטופלים היו יובש בפה ורעב. כמו כן דיווחו המטופלים על תופעות נוספות (בשכיחות נמוכה יותר) של מצב רוח מרומם, עייפות, אדמומיות בעיניים ותחושת טשטוש.