בתי בת ה־36 נוטלת ריטלין בהמלצת הפסיכיאטר שלה, ואני מודאגת מכך כי זה משפיע לרעה על התנהגותה, והיא גם מעלה את המינון בכל פעם. מה דעתך על השפעות הריטלין והאם בתי יכולה לעבור גמילה מתרופה הזאת?

"ריטלין היא תרופה שניתנת רק במרשם של רופא נוירולוג או פסיכיאטר, ואם רוצים להפסיק ליטול אותה צריך לעשות זאת באישור הרופא המטפל ובליוויו. ריטלין הוא למעשה קוקאין טהור, כלומר בתרופה יש חומר בזיקוק מעט שונה של סם הקוקאין, שניתן כטיפול לאנשים הסובלים מבעיות של קשב וריכוז. זאת הסיבה שהריטלין מוחזק בבתי המרקחת בתוך כספות נעולות, ואין אפשרות לקבל אותו ללא מרשם מיוחד בתנאים מחמירים וללא הזדהות על ידי תעודת זהות.

גם בבתי הספר הריטלין נשמר בחדר המורים כדי למנוע את הגישה לתרופה, והיחס אליו הוא כאל תרופה שיש לה השפעה וביקוש כמו אל סם ממכר לכל דבר. במקרים מסוימים הריטלין עוזר לילדים היפראקטיביים, ולצערי השימוש בו נפוץ בעיקר בגלל שהוא מהווה פתרון עבור המורים בבתי הספר, שלא מסוגלים להשתלט על אותם ילדים מפריעים בכיתה. הפתרון המיידי הוא לתת לאותם ילדים ריטלין, בטענה כי זה גם עוזר להם להתרכז בלימודים בהצלחה. עולם הרפואה הוא נפלא, אבל לדעתי לפעמים יש מצבים שבהם לא כל כך יודעים מה לעשות, ולכן נותנים תרופה ללא כל צורך ממשי.

האדם שנוטל את התרופה לא תמיד צריך אותה, אבל יוצר בה תלות שמובילה להתמכרות, וחבל. בתך תצטרך לגשת לאותו פסיכיאטר שנתן לה את המרשם ולהתייעץ עמו בנוגע להפסקת התרופה. לצערי את לא ממש יכולה לעשות משהו ואני מבין את דאגתך, אבל אם בתך לא תרצה להיגמל מהריטלין בעצמה, גם אני לא אוכל לעזור לה".

 

אני מכורה לסמים לשעבר, נקייה כבר 128 ימים. לצערי אני עדיין מכורה לסיגריות ומעשנת כמו קטר, כארבע חפיסות ביום. האם במצבי כנרקומנית לשעבר כדאי לי לעבור גם תהליך של גמילה מסיגריות?

"מדובר בשאלה שמופיעה המון אצל נרקומנים לשעבר שמפסיקים עם הסם, אך ממשיכים לעשן סיגריות, שמהוות מעין תחליף עבורם. את עדיין נמצאת בתוך תהליך הגמילה מהסמים, ואת אפילו סופרת את הימים לגמילתך, וכל הכבוד לך על כך. תהליך הגמילה מסמים ימשיך ללוות אותך לאורך כל חייך, אף על פי שהמצב הפיזי ילך וישתפר ככל שיעבור הזמן והגוף יתנקה מכל שאריות הסם.

כמות הסיגריות שאת מעשנת, ארבע חפיסות ליום, היא כמות מטורפת ובלתי נתפסת, ואת חייבת להפחית אותה לפחות לחצי כמות. אם את מרגישה מספיק חזקה כעת לאחר שעברת את תהליך הגמילה מהסמים, אני מציע לך לעבור גמילה מסיגריות על ידי הפחתה בכמות באופן עצמאי. אם תרגישי בסדר עם ההפחתה, תוכלי לעבור לשלב הבא של גמילה מוחלטת.

כמובן שעדיף לעשות זאת בליווי עזרה מקצועית. אני מבין שאת מודאגת מתהליך הגמילה ומאיבוד התלות שיש לך כעת בסיגריות, כי יש הרבה מכורים לסמים לשעבר שנתלים בסיגריות כמו קביים שמחזיקים אותם יציבים, אבל זה רק לכאורה, כי רק כאשר תעברי את הגמילה המוחלטת מהסיגריות תביני שהעישון לא באמת עזר לך, ואף הזיק לך. שיהיה בהצלחה".

 

אני בן 24. לאחר כעשור של שימוש כבד במריחואנה החלטתי להתנקות, אבל לצערי אני סובל מתסמינים רבים וקשים, הכוללים חוסר תיאבון, בחילות, אי נוחות בבטן, רעידות, כאבים בשיניים, תחושת קור משוללת מציאות ותסמינים של דיכאון ואי יציבות. מה יקרה אם לאחר שאתנקה לגמרי יתחשק לי לעשן ג'וינט אחד בלבד מדי פעם? האם במקרה כזה אצטרך לעבור שוב את כל תהליך הגמילה הקשה מחדש?

"התסמינים שאתה חווה הם תסמיני גמילה שמופיעים בדרך כלל בכל תהליך גמילה מסמים קשים וכבדים, מה שמעיד על כך שאתה 'מכור כבד'. חשוב להבין, אפילו שאנשים נוטים לראות בגראס חומר שאינו ממכר באופן פיזי - כאשר אדם מתחיל לעשן גראס כדי להתנתק מהמציאות ועם הזמן גם מגדיל את הכמויות ואת תדירות השימוש, הרבה יותר קשה לו לצאת מזה ולהיגמל, ומדובר בתהליך לא פשוט. הצעתי לך – אל תיגע בחומר הזה לעולם לאחר תהליך הגמילה, כי החיבור שנוצר בין חומר ה-THC לבין הקולטנים השונים במוח לא ניתן למחיקה.

ההיסטוריה שיצרת עדיין קיימת - כל עוד החומר הכימי לא בגוף זה קיים במצב של תרדמה, אבל אם תעשן שוב, החומר יפעיל מחדש את כל 'העסק'. כלומר, לא משנה איזו כמות תעשן, אותו חומר פעיל ייכנס לגוף ויפעיל מחדש את ההתמכרות, והדחף והצורך לעשן יחזרו להיות בדיוק כמו שהיו בעבר. לכן, אם תרצה לצאת מזה שוב, תיאלץ לחוות מחדש את כל תסמיני הגמילה שתיארת, וחבל. עדיף לך לא לנסות שוב לעשן גראס ולהישאר נקי לגמרי".

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
ערכה: הדס בארי