מחקר אמריקני חדש טוען לקשר ברור בין הקרינה הסלולרית להיווצרות סרטן. המחקר נערך במסגרת התוכנית הלאומית של ארצות הברית לטוקסיקולוגיה, בהשקעה של 25 מיליון דולר. הוא נעשה על 2,500 חולדות, שפיתחו גידולים סרטניים כתוצאה מחשיפה לקרינה סלולרית. פרופסור מוטי חרדים, ראש מעבדת הקרינה במכון הטכנולוגי בחולון, שוחח היום (ראשון) על המחקר עם גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "כל פעם מפרסמים מידע חדש על מחקר חדש, שהוא לא בהחלט נכון. הפעם זה לטובת אלה שבטוחים שיש קשר בין מחלות שונות לקרינה הסלולרית".



"ברור שיש קושי אובייקטיבי לעשות ניסוי חד משמעי שיוכיח לכאן או לכאן, לכן אנחנו נזקקים למחקרים, הפעם על חולדות כחיות ניסוי", אמר פרופסור חרדים, "ברוב המקרים הניסויים הם במחקרים אפידמיולוגים, שמתבססים על סטטיסטיקה ונתונים מצטברים של עשרות השנים האחרונות, בהן יש שימוש מסיבי בטלפונים הסלולריים". הפרופסור הסביר שבניסוי הקרינו בחולדות את הקרינה ממכשיר הטלפון ואמר שלא בהכרח מה שקרה לחלודות יקרה לבני אדם, אך הוסיף: "בהקשר הזה של המחקר האחרון, בסופו של דבר מדובר ברקמה ביולוגית, שנחשפת לקרינה בלתי-מייננת, שרחוקה מאוד מפעולה של יינון. ולמרות שזו קרינה בלתי מייננת, שרחוקה פי אלף מקרינה מייננת, היא בכל זאת גורמת איזשהו שינוי".




גזית ציטט מהמחקר: "אם בעבר היו אנשים אומרים שאין סיכון, זה הסוף, יש סיכון", ושאל: "כמומחה לקרינה, אתה יכול לומר בוודאות שבשימוש בטלפון אני מטעין בגופי קרינה מזיקה?". הפרופסור השיב: "אני לא יכול להגיד שקיים כבר קשר חד-משמעי ומוכח בין הדברים, אבל כמי שמשתמש בטלפון סלולרי ומודד את הקרינה בתוך גוף האדם, המעבדה שלנו, המכון הטכנולוגי בחולון, מסוגלת למדוד את כמות הקרינה שנספגת בפועל באזורים שונים בראש או בחלקים שונים בגוף האדם, מכל מכשיר פולט קרינה וצמוד גוף, בראש ובראשונה טלפונים סלולריים והשימוש השכיח שלהם. כצרכן התקשורת הזו אני עושה כל מה שאפשר ונוקט בכל האמצעים שאפשר כדי להקטין את מידת החשיפה שלי".



"מומלץ לנקוט באמצעים ולהרחיק את המכשיר מהגוף", המליץ פרופסור חרדים, "ככל שמרחיקים את המכשיר פולט הקרינה מהגוף כך היא יורדת בצורה משמעותית, מספיקים אפילו שני סנטימטרים". על אוזניות אל-חוטיות אמר: "הקרינה היא בשיעורים הרבה יותר נמוכים. יש אוזניות איכותיות שהן לא קורנות קרינת אר.אף, ועדיפות האוזניות החוטיות".



עריכת תוכן 103FM: אסף נבו