אני בן 69. לפני כארבעה חודשים חטפתי שלבקת חוגרת עם כאבים בצד שמאל של המותן שעוברים לגב ולבטן התחתונה. כחודשיים לפני שפרצה המחלה התחלתי טיפול בדיאליזה. האם יש קשר בין שני הדברים?

"אכן יש קשר, אבל לא לטיפול הדיאליזה, אלא למחלת הכליות שהופיעה אצלך, כי מחלת כליות כרונית שמצריכה דיאליזה עלולה להוביל לירידה במערכת החיסון. למעשה כל מחלה כרונית גורמת לירידה במערכת החיסון של הגוף ועלולה להוביל להתפרצות מחלת השלבקת חוגרת.
 
"כשהיית ילד קטן חלית כמו כל הילדים באבעבועות רוח ואחר כך המחלה חלפה, אבל וירוס האבעבועות נשאר בגוף בצורה רדומה וכעת, כשמערכת החיסון ירדה, הווירוס צץ ועלה והוא מופיע בצורה של שלבקת חוגרת. זאת הסיבה שאני מציע לאנשים שסובלים ממחלות כרוניות לקבל חיסון נגד הרפס זוסטר במצב התחלתי, כאשר מערכת החיסון שלהם עדיין לא ירדה. כנ"ל גם לאנשים שאמורים לקבל טיפול בקורטיזון או אנשים שאמורים לקבל טיפול כימותרפיה, שגם היא מחלישה ומורידה את מערכת החיסון, שלהם אני ממליץ לקבל חיסון עוד לפני תחילת הטיפולים, לפחות חודש לפני, כדי שהנוגדנים יבשילו והסיכוי לחלות במחלה יהיה קטן מאוד".

יש לי נקודת חן בפנים, והיא בריאה ותקינה, אבל אני רוצה לדעת אם כדאי להסיר אותה, ואילו אופציות קיימות להסרת נקודת חן כי שמעתי שיש מקרים שבהם נשארת צלקת. מה לדעתך כדאי לעשות?
"לפני שמחליטים על כל כיוון פעולה, חשוב להתייעץ עם מומחה לרפואת עור או פלסטיקאי, אם בכלל יש צורך בהורדת הנקודה. רק אם יש חשש והמלצה של הרופא, צריך ללכת לרופאים המתמחים בהסרת נקודות חן מהפנים.
 
"אם יוחלט שיש להוריד את הנקודה, אני מציע לך להתייעץ עם רופא מומחה בשיטת מוס. תוכלי לבקש הפניה דרך רופא עור. בשיטת מוס מורידים רק את המינימום שצריך להוריד, כמה שפחות מהנקודה, ויש טיפול נוסף לאחר התהליך עם הורדת התפרים ושיטות מיוחדות כדי למנוע צלקות (יש לדוגמה רפידות של סיליקון ויש משחות מסוימות שמונעות התפתחות של צלקות). כדאי לדעת שאצל אנשים בהירי עור יש פחות נטייה לפתח צלקות מעובות כמו אצל אנשים כהי עור.
 
"יש שיטה נוספת להסרת נקודת חן שבה משתמשים בחומר כימי שנקרא סולקודרם, שבאמצעותו מורידים את החלק העליון של השומה, כך שהחלק התחתון נשאר. יש חילוקי דעות לגבי השיטה הזאת, והטיפול גם תלוי בסוג השומה. אם מדובר בנקודת חן שנמצאת באזור הפנים, צריך לבדוק מה הקוטר שלה, מה הגבולות שלה ומה הגוון שלה, כי אולי בכלל כאמור לא צריך להוריד אותה. אצל נשים אזור הפנים הוא לא אזור שיש בו שפשוף כמו אצל גברים שמתגלחים ומשפשפים את האזור באופן קבוע. לכן אני חוזר ואומר שכדאי לך להתייעץ עם רופא אם יש בכלל דחיפות להוריד את הנקודה, וגם ממליץ לך להיות במעקב רפואי פעם בשנה.
אני בת 46 ויש לי שתי בעיות קטנות. בכל בוקר אני מתעוררת מזיעה לגמרי ומוצאת את עצמי בלי בגדים. כנראה שבאמצע הלילה אני מתפשטת כי מאוד חם לי. העניין הוא שבמשך כל היום דווקא כל הזמן קר לי, גם כאשר חם בחוץ. למרות זאת, כאמור, בלילה אני מזיעה כולי. למה זה קורה?
"סביר להניח שהתופעה הזאת מתרחשת מכיוון שכאשר את הולכת לישון עדיין קר לך, אז את מתכסה בהרבה שמיכות כדי להתחמם, אבל אז, באמצע הלילה, גלי החום של תחילת גיל המעבר מתחילים להציף אותך ובלית ברירה את פושטת מעלייך את כל השמיכות ואת כל הבגדים. זאת הסיבה הסבירה ביותר לאישה בגיל 46.
 
"אני מציע לך לגשת לרופא גינקולוג ולעבור בדיקות הורמונליות, כי לפעמים המחזור יכול להיות עדיין סדיר ותקין, אבל גיל המעבר כבר מתחיל ויש לו תסמינים שונים כמו גלי חום שמופיעים בעיקר בלילה. אין כל כך מה לעשות לגבי זה, אלא אם הרופא שלך יחליט להתחיל לתת לך הורמונים חלופיים כדי להעלות את רמת ההורמונים, ואז התופעה הזאת יכולה להיפסק.
 
"אפשרות נוספת היא לבדוק את בלוטת המגן, שלפעמים מתחילה 'להתבלבל' ולעבוד בעודף או בחוסר, אף שתחושת קור מתאימה יותר לתת־פעילות של בלוטת המגן, וחום והזעה מתאימים יותר לעודף פעילות של בלוטת המגן. לפעמים גם שינויים הורמונליים מבלבלים את כל הגוף, אבל כאמור, סביר ביותר שאת כנראה נכנסת לגיל המעבר, ובגלל שקר לך את מתכסה טוב ובאמצע הלילה גלי החום גורמים לך להזעה מוגברת.