ולם כבר לבושים לבן, האווירה חגיגית ומרגשת, השולחנות ערוכים ומקושטים בפרחים צבעוניים. נשמע כמו פסח? דומה. במקום ביצה קשה, חסה ומצה, נעטר את השולחן בפירות, ואת ילדי הגן נשלח עם טנא מלא בכל טוב.



הביכורים, על פי המקרא, כללו את שבעת המינים בהם התברכה ארצנו: חיטה, שעורה, גפן (ענבים), תאנה, רימון, זית, ודבש (תמר). הפעם בחרנו להקדיש את המאמר לענבים על סוגיהם השונים.
 
ענבים "לבנים" הם הבהירים, הירוקים והצהובים. אלה שכולנו מתרגשים לראות כאשר הם מגיעים למדפי הסופר. ענבים "שחורים" הם האדומים או הסגולים, עם או בלי גרעינים, עגולים או מוארכים. אנחנו צורכים ענבים באופנים שונים: טריים, מיובשים (צימוקים), בתבשילים, בסלטים, במאפים, במיצים, כמובן ביין, בחומץ (בן יין) ואפילו בשמן מגרעיני הענבים. 
 

ייחודם של הענבים, בהשוואה לפירות אחרים, הוא בכמות הגבוהה של נוגדי חמצון. אלה מסייעים בהגנה על תאי הגוף, מאיטים את הזדקנותם, תורמים לזרימת הדם, תפקוד המוח ומערכת החיסון. נוגדי החמצון בענבים הם מסוג פוליפנולים, קרוטנואידים, פלאבונים ואנתוציאנינים המסייעים בהתמודדות עם הרדיקלים החופשיים.
 
חלק מהרדיקלים החופשיים הם תוצרים של תהליכי חמצון טבעיים המתרחשים בגוף ואינם מהווים בעיה בריאותית. תזונה לא מאוזנת, עישון, זיהום אוויר, מתח נפשי ועוד גורמים לחמצון התאים, מעלים את שיעור הרדיקלים החופשיים, הפוגעים בתאים ומעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, לסרטן, לאלצהיימר ועוד. לענבים הכהים ערך תזונתי רב יותר בהשוואה לענבים הבהירים, בזכות נוכחות גדולה של נוגד החמצון קוורצטין, שייחודו הוא בהשפעתו הטובה בהתמודדות עם אלרגיות. 
 
מחקרים מעידים על כך שיש מתאם בין כמות נוגדי החמצון ובשלות הפרי. כמות נוגדי החמצון עולה ככל שהענבים בשלים יותר. צהבהבים במקרה של ענבים בהירים ובעלי צבע עמוק וכהה בענבים הסגולים.
 
הענבים מכילים גם לוטאין, נוגד חמצון ממשפחת הקרוטנואידים, החיוני לבריאות העיניים. לוטאין נמצא בריכוז גבוה ברטינה (רקמה בחלקו האחורי של גלגל העין) שתפקידה, בין היתר, לסייע לראייה חדה וזיהוי צבעים. בנוסף, הלוטאין משתתף בחמצון החלבונים ובכך מצמצם את הסיכוי לעכירות עדשת העין - קטרקט. כיוון שהגוף לא מסוגל לייצר לוטאין בעצמו, עלינו לספק אותו בתזונה, וענבים הם אחד ממקורותיו במזון.
 
היתרונות התזונתיים של הענבים מופיעים בעיקר כאשר אוכלים אותם טריים או שותים יין (במידה, כמובן). במשך זמן רב היה ידוע כי הצרפתים, שנהנים מתפריטים שבהם מככבים בשר, חמאה וגבינות קשות העשירים בשומן ובכולסטרול, סובלים ממחלות לב וכלי דם בשכיחות נמוכה יותר לעומת מדינות אחרות, בהן הצריכה של שומן רווי נמוכה יותר. הדבר עורר את סקרנותם של חוקרים רבים שבחנו את התופעה. הם מצאו כי הסיבה לכך היא כנראה צריכה קבועה של יין אדום, המהווה גורם מגן מפני מחלות אלו, בשל נוכחות פוליפנולים, נוגדי חמצון שמצמצמים את הסיכוי להיפגע מהן ומסוגים מסוימים של סרטן. 
 
גם צימוקים נמצאים בשוק בגדלים ובצבעים שונים. מכינים אותם על ידי ייבוש הענבים, שיטת שימור עתיקה שבזכותה אפשר היה לצרוך פירות גם לא בעונה (היום כמעט אי אפשר לדעת מהן עונות הפירות, הרי רובם גדלים ומשווקים בתנאים שמאפשרים מכירה בכל עונות השנה). כשאחוזי הלחות נמוכים, הסיכוי לקלקול ולריקבון פוחת. בנוסף, צימוקים הם אופציה טובה לחטיף מתוק וטעים לילדים אשר מכיל את היתרונות התזונתיים של הענבים. 
 
עם זאת, יש לזכור כי בהיעדר מים, ריכוז הסוכר גבוה יותר וכמות הקלוריות בהתאם (פי ארבעה ואף יותר). צימוקים ופירות מיובשים אחרים מומלץ לשטוף לפני האכילה על מנת להפחית את כמות הגופרית המוספת לחלקם.

לשלב בתבשילים, אורז עם צימוקים. צילום: פסקל רובין פרץ
לשלב בתבשילים, אורז עם צימוקים. צילום: פסקל רובין פרץ

 
בדומה לאבטיח, הענבים פופולריים ככיבוד לאורחים, צידה לדרך כשמבלים עם הילדים בטיולים, בגינת השעשועים ובכלל. ענבים אכן מכילים קשת רחבה של רכיבים תזונתיים חשובים, ולכן מומלץ לשלב אותם בתפריט. עם זאת, במיוחד לילדים שאוהבים ענבים, כדאי לגוון בפירות נוספים ובצבעים שונים. חשוב לא להגיש אותם שלמים לילדים עד גיל 5 אלא חצויים. 
 
ענבים מכילים יותר סוכר וקלוריות בהשוואה לפירות אחרים. כ־65 קלוריות ל־100 גרם לעומת 55־45. מספר הפירות בתפריט היומי תלוי בגיל ובמצב הבריאותי. על בעלי נטייה לסוכרת או רמות טריגליצרידים גבוהות בדם להקפיד במיוחד בצריכה מבוקרת של פירות ובייעוץ מקצועי של דיאטנית.
 
את רוב היתרונות התזונתיים והבריאותיים של הענבים נצליח לקבל אם נאכל אותם עם הזג (הקליפה) והגרעינים, ולכן מומלץ לשלב אותם בתפריט הקיץ. יחד עם זאת, הענבים מתוקים, טעימים וקטנים יחסית לפירות אחרים. ולכן, בדומה למה שקורה עם פיצוחים, קל להגיע לצריכה גבוהה ואפילו גבוהה מדי. 
 
בנוסף, כדאי לבחור אשכול קטן ולאכול אותו ולא לתלוש בכל פעם ענב או יותר מאשכול גדול - כך, מבלי משים, אנחנו אוכלים כמות גדולה יותר. לחלופין, שילוב הענבים בתבשילים ובסלטים יביא לצריכה במידה. 

[email protected]