אני בן 49, עובד בהייטק. במשך כל חיי עבדתי כשכיר. בעבודתי הנוכחית אני נמצא כבר למעלה מ־15 שנה, ומבחינה מקצועית כבר הגעתי לתקרת הזכוכית לפני כמה שנים ואני די מדשדש במקום ומאוד מותש מכך. בתקופה האחרונה התעוררו בי מחשבות לצאת לדרך עצמאית. בדקתי כל מיני אפשרויות ואחת מהן מאוד קורצת לי ואני מתלבט לגביה. חשבתי לקחת זכיינות של אחת מרשתות המזון שכרגע מתרחבות בארץ ומחפשות זכיינים. מצאתי רשת מזון שבה מחפשים זכיינים כמוני, ללא הרבה ניסיון בניהול עסקים ובתחום המסעדנות. לדבריהם, הם מעניקים את כל התמיכה הלוגיסטית וכל מה שצריך הוא לשים את הכסף, להשקיע את הזמן ורק להתחיל. מה דעתך על כך?

"נתחיל מהסוף. אני כמובן לא יודע על איזו רשת מזון אתה מדבר, אבל אני יודע היטב שמה שהם אמרו לך לגבי חיפוש זכיינים חסרי ניסיון בתחום הוא טיעון שיווקי ולא הייתי מתרשם מכך ברמה של קבלת ההחלטות. מדובר במשפט שיווקי פר אקסלנס. הרי איך חברות זכיינים מצליחות להתרחב? רק כאשר הן יוצאות מתוך המעגל הקבוע של אנשים המנוסים בתחום. לכן הן רוצות להגיע בדיוק לאנשים כמוך, כאלה שאין להם ניסיון ושאינם מכירים את הענף. ומה הפחד הכי גדול של אנשים מהסוג שלך? חוסר הניסיון. זאת הסיבה שאותן חברות פונות אליכם ומכוונות היישר לפחד הבסיסי, של חוסר הניסיון, כשהן משתמשות במשפט שיווקי מהמדרגה הראשונה. למשפט הזה אין שום משמעות. כל חברה מזכה מעניקה תמיכה, כי זה מובנה בעסקה שהיא חותמת מול הזכיינים, זה באחריותה וזה גם האינטרס שלה להעניק לך תמיכה. לכן אסור שהמשפט הזה יהיה חלק מהשיקולים שלך בקבלת ההחלטה.
 
"ענף המזון והמסעדנות הוא הענף המסוכן ביותר מבחינה עסקית במדינת ישראל, וזאת עובדה מבוססת נתונים ומחקרים. כמובן שזה לא אומר שאף אחד לא מצליח בו וזה לא אומר שמדובר בדבר בלתי אפשרי, אבל אין ענף יותר מסוכן ממנו במדינה שלנו. בכל שנה נסגרים עסקים בתחום ונפתחים מחדש בשם אחר, כאשר מגיעים יזמים חדשים שבטוחים שיצליחו איפה שהאחרים נכשלו. מדובר בענף בסיכון מאוד גבוה, עם אחוזי רווח מאוד נמוכים, והוא מצריך יכולות תפעוליות מאוד טובות, כמו לדוגמה ניהול הפוד־קוסט (ניהול עלויות חומרי הגלם במסעדה). אם אינך מומחה בתחום הזה, אז מספיק שלא טיפלת נכון בפודֽ־קוסט, וכל הרווח שלך עלול להימחק.
 

"בנוסף, מדובר בענף מאוד בוגדני. כלומר, זה יכול להצליח תקופה מסוימת ופתאום, פוף, אתה לא מבין איך, אבל לא מגיעים יותר אנשים. מספיק שתעבור חודשיים־שלושה כאלה, ללא לקוחות, ואתה מתחיל לתלוש את השערות. לכן גם כשאתה שוקל להיות זכיין, ואני בעד זכיינות, כי אני מנהל חברה זכיינית, אתה צריך להבין ולקחת בחשבון שני דברים: הדבר הראשון הוא שאתה הולך  להשקיע הרבה מאוד כסף. והדבר השני הוא שאתה הולך להשקיע עוד יותר כסף. אתה צריך לקחת בחשבון שאתה עומד למעשה להשקיע את כל המשכורות שאתה לא מקבל יותר, כלומר את ההכנסה הנוכחית שלך. אם אתה מרוויח עכשיו למשל 10,000 שקלים בחודש כשכיר, זה אומר שהפסדת 100 אלף שקל בשנה. איך שלא תרצה, מדובר פה בהשקעה מאוד גדולה דווקא בענף שהוא עתיר סיכון. אתה חייב להכניס זאת לשיקולים שלך. אני לא אומר שאתה צריך לוותר על זה, אלא לחשוב טוב לפני שאתה נכנס לתחום הזה. בהצלחה".
אנחנו משפחה עם חמישה ילדים, ונדרשים לרכב משפחתי בעל שבעה מקומות. בעלי התחיל מקום עבודה חדש ומציעים לו ליסינג על רכב בגודל הזה בעלות של 4,000 שקל נטו, שיורדים מהמשכורת החודשית שלו. אומנם הדלק חופשי, וכך גם התיקונים והאחזקה, אבל מדובר בסכום שהוא מאוד גבוה עבורנו כי בעלי הוא כרגע המפרנס היחיד בבית. האופציה השנייה היא קניית רכב, אבל אין לנו הסכום הנדרש לרכישת רכב של שבעה מקומות, ונצטרך לקחת הלוואה לשם כך. הרכב הנוכחי שלנו הוא בעל חמישה מקומות, ושוויו כ־16 אלף שקל, ואם נקנה רכב חדש, אנחנו נצטרך  למכור אותו. אנחנו מתלבטים מה הכי כדאי לנו לעשות. ליסינג או רכישת רכב חדש? 
"צריך לערוך חישובים ולהשוות ביניהם. ניקח את ההוצאה החודשית שלכם על הדלק - סכום של כ־1,800 שקל בחודש שאתם משלמים על הדלק של הרכב הנוכחי. נוריד את הסכום הזה מה־4,000 שקל של הליסינג ונשארנו עם 2,200 שקלים. נכניס גם את עלות אחזקת הרכב והטיפולים של רכב בעל שבעה מקומות, זה יוצא כ־400־500 שקל בחודש, ואם נוסיף לכך את הביטוח, יוצא שהעלות האמיתית של רכב בעל שבעה מקומות די דומה לסכום הליסינג שתיאלצו לשלם בכל חודש. 
 
"אם תבחרו לקנות רכב חדש, במחיר של 60־70 אלף שקל, תצטרכו לקחת הלוואה עם החזר חודשי של כ־1,000 שקל בחודש. אם נחשב את הכל, יוצא שמדובר בסכום דומה. היתרונות בליסינג הם הנוחות שיש באחזקת הרכב ובטיפולים, וגם בכך שאתם לא צריכים להישאר עם רכב בבעלותכם שהשווי שלו רק הולך ויורד עם השנים. לכן, במקרה הזה, לדעתי עדיף לכם ליסינג כי אין פה הבדלים גדולים".