בני בן ה־30 מתגורר בדירה קטנה ויפהפייה במרכז הארץ שעזרנו לו לרכוש וגם השקענו בה הרבה כסף בשיפוץ אדריכלי. הוא התגורר בה כשנה, אבל עכשיו הוא רוצה לעבור לאזור אחר. הוא אומר שהוא רוצה למכור אותה ולמנף את הכסף, כי הוא קיבל הצעת מחיר טובה עליה ביחס למחיר שקנינו אותה, בסכום של כמיליון ו־230 אלף שקלים. כעת מציעים לו עליה מיליון ו־400 אלף שקלים ולכן הוא מעדיף למכור אותה ולרכוש דירה אחרת למגורים בבניין חדש ויוקרתי באזור מאוד מבוקש ולהוסיף את שאר הכסף על ידי לקיחת משכנתה. האם נכון מצדו לעשות את הצעד הזה?



"הסכומים שאת מתארת למעשה מתקזזים, כי המחיר ששילמתם על הדירה הנוכחית, ביחד עם כל ההוצאות הנלוות, כמעט שווה למחיר שבנך יקבל עליה. מאוד קשה לי להתייחס לשאלה שלך, כי קשה לי עם כל הקונספט הזה שבנך בן ה־30 הולך לקחת מיליון ו־300 אלף שקלים ולא לפגוש אותם יותר בחיים, אלא לקבור אותם בקירות. אני במקומו הייתי קונה לפחות שלוש דירות בסכום הזה, הייתי מתחיל למנף וליצור השקעות, הולך לגור בשכירות באיזה אזור שהוא רוצה, ובכסף הזה קונה דירה אחת קטנה וטובה ב־100 אלף דולר שזה 400 אלף שקל, מוסיף על זה עוד 900 אלף שקלים עם קצת משכנתה, קונה ומשפץ עוד שתי דירות באזורים טובים בפריפריה וחי בסבירות מהשכירות, עם 6%־7% בממוצע ריבית, כי מדובר בסכום מאוד־מאוד יפה.



"חבל שבנך רוצה להשקיע את כל הכסף הזה בדירה יקרה למגורים. הוא יכול לשכור דירה כזאת איפה שהוא רוצה, לחיות מדמי השכירות של שלוש הדירות שהוא יקנה, שהן יעבדו בשבילו וייצרו עבורו רווחי הון ואז למנף את עצמו כמו טיל לעצמאות כלכלית. לקחת את מיליון ו־300 אלף השקלים האלה ולקבור אותם בתוך פרויקט המגורים בבלטות של הדירה זה רעיון שמוחק את כל האפשרות שלו לחיים מאושרים עם עצמאות כלכלית. ממש חבל".



לפני כחצי שנה הקמתי חברה להפקות אירועים - בר מצוות, בת מצוות, חתונות ומסיבות פרטיות. לצערי משום מה העסק תקוע, כי עד היום הגיעו לקוחות מפה לאוזן ולא הצלחתי לפרוץ יותר חזק. אני עובד הרבה ויש לי צוות ברמה מאוד גבוהה. בזמנו הסתמכתי על כל החברים והידידים שיש לי בנושא השיווק, אבל זה התברר כדבר הכי גרוע דווקא. איך אני יכול להניע את העסק ולמנף אותו?



"אופן התיאור שלך את העסק אומר הרבה. אתה מספר עליו כבדרך אגב, באופן ישנוני ולא משכנע בכלל. איך אתה רוצה שייקחו אותך ברצינות אם אתה לא מתאר ומשווק את החברה שלך באופן רציני? תאר לך שאתה מעוניין באימון ואני, כבעל חברה לאימון, אענה לך בצורה כזאת?



"אתה צריך להפוך את העסק שלך לרציני ומקצועי ולהתייחס אליו בהתאם. לבנות קונספט שיהיה מאוד נכון ומאוד מובן, שבו מפורט באופן מדויק מה אתה עושה ואיך אתה עושה, מי קהל היעד הרלוונטי שאתה רוצה לפגוש אותו ומתי וכדומה. בשלב הראשוני, כדי ליצור לעצמך בסיס לקהל יעד, אתה צריך ליצור את 'רשימת האלף'. כלומר רשימה של אלף אנשים שיש לך את כל התאריכים הרלוונטיים שלהם כפוטנציאל לאירועים. אתה פונה למשפחות רלוונטיות ומבקש מבני המשפחה את כל התאריכים לחמש שנים קדימה, שבהם אתה יכול להיות בעל משמעות עבורם - ימי הולדת, בת מצוות, בר מצוות, ימי נישואים, קידום וכו'. כך אתה מסודר מראש ולפני כל מועד הרשום אצלך, אתה פונה כחצי שנה מראש לאותם אנשים ושולח להם הצעה רלוונטית לתאריך המדובר. אם ברשימת האלף יהיו לכל משפחה שלושה־ארבעה תאריכים רלוונטיים לקיום אירוע, אתה תוכל לעבוד כבר כשנה־שנתיים קדימה.



"וכמובן שאתה לא מסתפק באלף אנשים, ומגדיל עוד ועוד את הרשימה עם כל אדם שאתה פוגש. כך אתה חוסך להם עבודה, כי רוב האנשים מגיעים למועד האירוע ברגע האחרון, אבל אם אתה מראש פונה אליהם כמה חודשים לפני התאריך, אתה למעשה עוזר להם ומזכיר להם שאפשר להתחיל לעבוד. אתה למעשה משמש כמו מזכירה שלהם לאירועים, ולכל אחד מציע הצעה ספציפית ואישית בהתאם לסוג האירוע המצוין בלוח השנה. לדוגמה אתה פונה לאדם שבנו חוגג בעוד כחצי שנה בר מצווה, מזכיר לו את התאריך ומציע לו להתחיל לשבת ולתכנן את האירוע כדי שלא ימצא את עצמו מתכנן אותו רק ברגע האחרון". 



ערכה: הדס בארי



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"