אם קיימתם לאחרונה יחסי מין לא מוגנים ואתם חוששים מהידבקות באיידס, מסתבר שיש לכם עוד סיבה לדאגה: עגבת (סיפיליס). רופאים בכירים מעידים על התפרצות מגפת סיפיליס בישראל. כבר בשנה שעברה נרשמה עלייה דרמטית, שלגביה יש אישור ממשרד הבריאות. מאז, המספרים בעלייה תלולה: "כמעט כל יום מגיע אלי מקרה כזה, וכל שבוע יש לפחות שלושה פונים שבהם יש זיהוי של המחלה", מעיד ד"ר איציק לוי, מנהל יחידת האיידס בבית חולים שיבא בתל השומר.

בוועד למלחמה באיידס הוסיפו לפני ארבעה חודשים בדיקה חינמית לעגבת, בין היתר בעזרת ניידות המגיעות למסיבות בתל אביב. ראש מערך הסברה ומניעה בקהילה הגאה, אדיר ינקו, מעיד על עלייה מתמדת של מקרי עגבת. "לצערי, פחות נזהרים היום. רבים לוקחים את הקוקטייל למניעת איידס ומרגישים שהם מוגנים, אבל הם לא לוקחים בחשבון את העגבת, או שהם מתייחסים לזה בקלות דעת מכיוון שהיא לא נתפסת כמחלה מפחידה כמו האיידס".

עגבת מאופיינת בהיווצרות של כיב באזור איבר המין שמופיע שבועיים אחרי ההדבקה. לעתים הוא נעלם ולא בהכרח שמים לב אליו. אחר כך יש תקופה של תרדמת שיכולה להיות ממושכת, ולאחריה עלולים להיות סיבוכים גם אחרי שנים. בשלבים מאוחרים ייתכנו זיהומים שונים וכן פגיעה מוחית שמובילה לפגיעה קוגניטיבית, עד כדי דמנציה ושיטיון.

ד"ר לוי ממרפאת האיידס בתל השומר אומר כי "הקוקטייל יעיל במניעת HIV, אבל עגבת עוברת גם במגע אוראלי, וכשמוסיפים לזה את הורדת הקונדום, זה תורם להפצת המחלה. בכל מקרה, אי אפשר להיזהר ב־100%. מה שחשוב זה לרוץ להיבדק". ד"ר גל וגנר קולסקו, מומחה ברפואת המשפחה במרפאה הגאה, גן מאיר: "אנחנו רואים עלייה במחלה כבר כמה שנים והתגברות בחודשים האחרונים השנה. הסיבות הן תיירות מוגברת של הקהילה ההומוסקסואלית מחו"ל ויחסי מין עם תיירים. לכך מצטרפים הפחתה בשימוש בקונדום, עלייה בשימוש בקוקטייל המונע איידס ועלייה במודעות לבדיקות סדירות".

ד"ר וגנר קולסקו אישר את קיומו של שוק שחור לקוקטייל המניעה של איידס (PREX), הידוע כמוריד את הסיכון להדבקה באיידס. הסיבה המשוערת לכך היא העובדה שהקוקטייל לא כלול בסל הבריאות. ממשרד הבריאות נמסר כי בשנה שעברה נרשמה עלייה דרמטית בנדבקים בעגבת. מתחילת 2016 נרשמו במשרד 72 מקרי עגבת, מתוכם 51 הם גברים.

 

"קדחתי מחום מהזריקה לטיפול במחלה"


א' צעיר מהקהילה הגאה שנדבק לאחרונה בסיפיליס (עגבת): "נדבקתי בשנה האחרונה. עשו לי בדיקה שגרתית לאיידס ולמחלות מין נוספות, אותה אני עושה אחת לשנה וחצי. אני מקיים מין מוגן שמונה שנים ולכן לא הייתי מודאג. למחרת קיבלתי טלפון מהמרפאה בתל השומר שם נבדקתי ואמרו לי: "תחזור, יצאה תשובה חיובית" הם אמרו לי שמאחר ולא נבדקתי בשנה האחרונה, אקבל 3 זריקות אנטיביוטיקה ולא אחת. זה 3 זריקות בפערים של שבוע במשך שלושה שבועות. חמישה ימים מהטיפול הראשון אסור לקיים יחסי מין.

"אני 8 שנים רק עם קונדום ולכן אני מבין שההדבקה היתה ממין אוראלי. כל הזריקות שקיבלתי לטיפול היו בתחת. הזריקה הראשונה מאוד לא נעימה, עם תגובות לוואי קשות של 40 מעלות. קדחתי מחום בערב יום העצמאות. לא כייף. זריקה 2 ו-3– כואב, אבל עובר. יש דברים יותר גרועים. הטיפול מאוד מהיר. המסקנה שלי מעכשיו, היא לעשות את הבדיקה לכל מחלות המין כל חצי שנה, אם היו עולים על זה מהר יותר הייתי מקבל רק זריקה אחת ולא שלוש.

אני מקפיד על מין מוגן ופרטנרים זהירים ושואל שאלות לפני המגע המיני. משתדל שהפרטנרים יהיו אנשים שיש לי בהם אמון. מה שנראה לי גורם להתפשטות מחלות מין עכשיו, זה שאנשים לוקחים את הקוקטייל לטיפול באיידס כאמצעי מניעה ומורידים את הקונדום. יש שוק שחור לקוקטייל של טיפול באיידס, אנשים לוקחים כאמצעי מניעה בעיקר לפני שהם נוסעים לחו"ל. לוקחים את הקוקטייל ומקיימים בחו"ל יחסים בלי קונדום. בחו"ל הקוקטייל יותר זמין. אנשים כותבים היום באתרי ההיכרויות שהם על קוקטייל ובלי קונדום".