ראשי איגוד בתי האבות והדיור המוגן בישראל (אב"א) זועקים זה חודשים ארוכים נגד משרדי הפנים והבריאות וטוענים כי המחלקות הסיעודיות בבתי האבות סובלות ממחסור מתמשך וחמור בכוח אדם שנמתח עד לקצה גבול היכולת וכבר משפיע על איכות הטיפול בקשישים.



בדיון חירום שהתקיים היום (שני) בנושא בוועדת הפנים של הכנסת טענו אנשי אב"א כי קיים מחסור של כ-5,000 מטפלים בבתי האבות הסיעודיים, המטפלים ב-21 אלף דיירים. כתוצאה מכך אלפי קשישים סיעודיים נותרים ללא טיפול הולם, ומטופלים בידי עובדים לא מיומנים או בידי עובדים שעובדים הרבה מעבר למכסת השעות המותרת.



האיגוד עצמו ערך בשנים האחרונות ניסיונות רבים לגייס עובדים ישראלים לתחום ולקיים הכשרות מיוחדות, ללא הועיל. מהדיון בוועדה עלה כי למשרד הבריאות כלל אין נתונים מסודרים בסוגיה ואנשיו אינם יודעים בוודאות כמה עובדים חסרים בתחום, ומסתמכים על הערכות נמוכות יותר מהצרכים שמעלים ראשי בתי האבות. רוני עוזרי, יו"ר אב"א, מזהיר: "הבעיות הולכות ומחריפות במהירות לנוכח הגידול המהיר באוכלוסיית האזרחים הוותיקים ובתוכה הקשישים הסיעודיים. אוכלוסייה זו צפויה להכפיל את עצמה בשנים הקרובות, אך מספר המטפלים רק הולך ויורד והממשלה לא מרימה את הכפפה. אנחנו בדקה התשעים. אין לנו אפילו יכולת לפטר מטפלים גרועים כי פשוט אין מי שיחליף אותם".



יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), שהתחייב בעבר למצוא פתרון לסוגיה, זעם על היעדרו של מנכ"ל משרד הבריאות מהדיון החשוב וחייב את אנשי המשרד לגבש ביחד עם משרדי הפנים והאוצר תוכנית לטיפול בסוגיה. "גם הערכת החסר של משרד הבריאות מדברת על מחסור של כ-10% וזה המון", אמר. "מישהו בסוף צריך להחליף לקשיש הסיעודי חיתול או להרים אותו מהמיטה, להאכיל ולקלח אותו. אולי הפתרון מצוי בהבאת עובדים זרים".