מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.

שיטת ה"שריטה" 






מאזינה:
 התקשרתי לשאול לגבי שיטת השריטה שעכשיו שומעים עליה המון. רציתי לשאול על ההמלצות שלך על השיטה ובגדול מהי השיטה, הסתייגויות מהשיטה?

פרופ' לסינג: זו שיטה מוכרת שניסו לאשש אותה עכשיו על-ידי כך שהרחיבו את המחקר והיו מספרים שמחזקים את הטענה שאם מבצעים גרידה קטנה ברירית הרחם, במחזור שקודם למחזור שבו עושים את ההפריה החוץ גופית, ישנה עליה באחוז ההריונות שמשיגים בהפריה חוץ גופית. יש כאלה שבמקום הגרידה ישתמשו בטכניקת 'פיפל' - טכניקה שמחדירים לחלל הרחם צינורית דקה, מעין מזרק דק וארוך באותו מועד. אף אחד לא יודע למה זה עובד. התצפית היא שיש עליה באחוז ההריונות ופה באה היפותזה שבעקבות השריטה נוצרת פגיעה לרירית ולתהליך הריפוי שלה יש השפעה טובה. הייתה גם ביקורת על המסמך הזה בכך שהסטטיסטיקה לא לגמרי מדויקת. זו פרקטיקה מקובלת שעושים אותה אם ישנם מספר כישלונות של IVF.



מאזינה: אחרי כמה כישלונות?



פרופ' לסינג: אין לזה חוקים. כל רופא יעשה את זה לפי התחושה שלו. אין קביעה שאומרת שצריך לעשות את זה מיד במחזור הראשון כי זה יעלה את אחוז ההריונות.



מאזינה: יש בזה סיכון לרירית הרחם?



פרופ' לסינג: לא.



הקפאת ביציות






מאזינה:
אני בת 32, רווקה וטרם נכנסתי להריון. לפני שנה וחצי, הבטן שלי הייתה מאוד גדולה, גילו שיש לי שתי ציסטות מאוד גדולות בשחלות. בצד ימין היא הייתה בגודל של 20*20 ובצד שמאל היא הייתה בגודל של 8*8. הסירו לי את השחלה והחצוצרה הימנית כי לא הייתה אפשרות להציל אותה. בשחלה השמאלית הסירו את הציסטה, כשהוציאו את זה גילו שהוא שפיר. אני במעקבים כל 3 חודשים. רציתי לשאול אם אתה יודע ממה זה ויש לי את החשש שאולי זה יחזור ואולי כדאי לי לעשות הקפאת ביציות. מה כדאי לי לעשות מפה?



פרופ' לסינג: אני אתחיל מהסוף - אני אמליץ לעשות הקפאת ביציות. היו לך שתי ציסטות, אחת ענקית והשנייה הייתה יותר קטנה. אני יכול לשער מה הפתולוגיה של הציסטה הגדולה אבל היא לא רלוונטית משום שהמנתח נאלץ להקריב את השחלה והחצוצרה שהכילו את הציסטה הגדולה. התשובה חזרה ואמרה שזה 'בורדר ליין קרצינומה'. זה מצב של תאים לא רגילים עם השתנות במבנה שלהם, הם על גבול השינוי הסרטני. המחלה יודעת לחזור על עצמה ולכן צריך לעקוב ולראות שהשחלה לא מייצרת ציסטה נוספת. אני הייתי מציע להיערך לשימור פריון. את תקבלי טיפול הורמונלי כמו בהפריה חוץ גופית, ביציות תשאבנה ותוקפאנה. את צעירה מאוד, יש לשער כי תנובת הביציות תהיה רבה. יש להניח שאיכות הביציות היא טובה, כך שאם תדרשי להשתמש בהן כן יתפתחו עוברים ויהיה מזה הריון. למה מתרחשות הציסטות? קשה לי לענות לך על השאלה הזו, למעט זה שאנחנו מחויבים לזהות את זה ולטפל בזה.



ניסיונות להרות במשך חצי שנה


מאזינה: אני שנה וחצי אחרי לידה וכבר יותר מחצי שנה אנחנו מנסים להיכנס שוב להריון ולא מצליחים. רצינו לדעת מה הסיבה? מבחינת הביוץ, הכל תקין.



פרופ' לסינג: מה הרופא אמר לכם?



מאזינה: רופאת הנשים שלי אומרת שהכל בסדר. למרות שבהתחלה היה לי מחזור לא תקין אבל לאחר מכן זה הסתדר. גם הבדיקות דם שעשיתי הראו שהכל בסדר. אולי הבעיה היא אצל בעלי, לא יודעים בדיוק מה הסיבה.



פרופ' לסינג: התעברת באופן ספונטני או שזה היה עם טיפולים?



מאזינה: באופן ספונטני.



פרופ' לסינג: את מניקה?



מאזינה: הפסקתי אחרי שמונה חודשים.



פרופ' לסינג: ואת עכשיו מנסה חצי שנה.



מאזינה: כן.



פרופ' לסינג: בת כמה את?



מאזינה: 25.



פרופ' לסינג: מאיפה הלחץ? את בת 25, יש לך כבר ילדה בת שנה וחצי, נכנסת להריון באופן ספונטני, אני לא מזהה פה בעיה. אין הגדרה רפואית שזוג שמנסה להיכנס להריון במשך חצי שנה ולא מצליח זה מוגדר כאי פריון. סעו לסופ"ש במלון ממוזג ואת תהיי בהריון, בסדר?