יולדת בת 46 נפטרה היום (שני), שעות לאחר שילדה בניתוח קיסרי, בבית החולים הדסה הר הצופים. ההערכה היא שהיולדת נפטרה מאירוע לבבי או מתסחיף מי שפיר.  כשמונה שעות לאחר הניתוח, החלה היולדת להתלונן על כאבים בחזה ותסמינים נוספים שיכולים להתאים לאחד משני מצבים אלו. בדיקת א.ק.ג שנערכה לה תמכה בחשדות אלו.

בהתאם לממצאים, החלו הצוותים הרפואיים בטיפול שבמהלכו קרסה היולדת ונזקקה להחייאה. על אף מאמצי החייאה שנמשכו כשלוש שעות, נאלצו הרופאים כאמור לקבוע את מותה. האירוע דווח למשרד הבריאות שפתח בבדיקת הנסיבות לו. פרופסור ירון רבינוביץ', מנהל מחלקת נשים ויולדות ומ"מ אגף נשים ויולדות בבית חולים שיבא, תל-השומר על מוות לאחר ניתוח קיסרי. 

מה התדירות של מקרי מוות לאחר ניתוחים קיסריים?
"בישראל יש תמותה מאוד נמוכה בשנה, מקרים בודדים בשנה בלבד של יולדות שנפטרות אחרי ניתוח קיסרי, מדובר על אחוז אפסי. בכלל תמותה לאחר לידה במדינת ישראל היא אירוע נדיר. מוות אחרי לידה וניתוח קיסרי זה אירוע קטסטרופלי, אך נדיר. 5-10 נשים נפטרות בשנה בעקבות לידה מתוך כ-170,000 לידות. כך בשנת 2010 נפטרו 7 נשים לכל אוכלוסייה של מאה אלף לאחר לידה בישראל. הסיכוי למות לאחר ניתוח קיסרי גבוה מאשר מוות לאחר לידה רגילה, מכמה סיבות. האחת היא שניתוח קיסרי במתבצע מראש בנשים עם סיבוכים יותר משמעותים גדולים ועם סיכון בריאותי יותר גבוה. בנוסף, וניתוח בניתוח קיסרי עלולים לפגוע ברחם ובאברים אחרים שיכולים לדמם ולגרום לסיבוך שעלול לגרום למוות. לכן, הסיבות העיקריות למוות היא הינן דימומים, זיהומים ותופעות נדירות יותר, כפי שכנראה קרה בהדסה של תסחיף מי שפיר".

פרופסור ירון רבינוביץ'
פרופסור ירון רבינוביץ'


מהו קורה בתסחיף מי שפיר?
"זה אירוע, בו מי שפיר, או חלקים של מי השפיר, נכנסים לתוך כלי הדם של האישה. הדבר גורם להווצרות של קרישי דם ולכך שהמשאבה של הלב לא מסוגלת להעביר את הדם דרך הריאות. כתוצאה מכך תיפקוד הלב קורס והאישה נכנסת למצוקה נשימתית". 

"התמותה מתסחיף מי שפיר היתה בעבר כמעט וודאית. בשנים האחרונות, חלה ירידה בשיעור התמותה המדווחת מתסחיפי מי שפיר. השיפור בהישרדות של נשים מהאירוע הקשה הזה נובעת משלוש סיבות: אבחון מוקדם, טיפול אינטנסיבי במוצרי דם ולעיתים אף חיבור היולדת למכונת לב ריאות שמסייעת לגוף להתגבר על האירוע. התסמינים של בתסחיף מי שפיר יש הם בדרך כלל קוצר נשימה קיצוני של האישה בזמן או לאחר הלידה, ירידת לחץ דם וסימנים של אי ספיקה לבבית".

זמן ההתאוששות מניתוח קיסרי ארוך מלידה רגילה



מה דעתך על התופעה של נשים שעושות ניתוח קיסרי ללא צורך רפואי?
"אמנם את התופעה של ניתוח קיסרי מתוך בחירה מתגברת, זה הולך בד בבד עם שינויים חברתיים כגון הורות בגיל מבוגר ולפעמים גם חרדה ופחד מהלידה עצמה. כאשר אישה מגיעה למחלקה שלנו ב'שיבא' ומבקשת ניתוח קיסרי מתוך בחירה, אנחנו מסבירים לה שהלידה הכי טובה והכי בריאה, היא לידה וגינאלית ולא ניתוח קיסרי, זאת כי לניתוח קיסרי יש סיכונים וסיבוכים מיידים של תחלואה, חום והתאוששות איטית יותר מאשר זו שיש בלדה בלידה רגילה שלאחריה בדרך כלל האישה חוזרת מהר יותר לשגרה".

"בנוסף לזה יש מספר מחקרים מאוד משכנעים שהראו שגם ההריונות הבאים לאחר ניתוח קיסרי יותר מסובכים מאשר אצל נשים שילדו בלידות רגילות. גם הילודים בהריונות לאחר ניתוחים קיסריים נמצאים בממוצע במצב יותר מסוכן, מאשר ילודים לאחר לידה רגילה. לכן אישה מקבלת אצלנו הסבר למה עדיף בדרך כלל לידה רגילה אבל אם האישה משוכנעת שזה מה שהיא רוצה אנחנו באים לקראתה. רוב הניתוחים בהרדמה מקומית והמיעוט מתבצע בהרדמה מלאה".

"ראוי לציין שלאחרונה הנהגנו ניתוחים קיסריים ידידותיים שבהם ניתן הילוד על גוף האישה מיד לאחר הניתוח ולא כפי שהיה מקובל בעבר שהיו מפרידים בין האם ליילוד אחרי הניתוח. רוב הניתוחים בהרדמה מקומית והמיעוט מתבצע בהרדמה מלאה".