בעלי בן ה־60 הוא מעשן כבד. כבר יותר מ־40 שנה הוא מעשן כשלוש קופסאות ביום. הוא לא מספיק לגמור סיגריה וכבר מדליק חדשה. כל המאמצים שעשיתי כדי שיפסיק לעשן לא צלחו. בעבר היינו רבים על זה כל הזמן, אבל לאחרונה התייאשתי. האם תוכל לעזור לו?


"לצערי, אני לא יכול לעזור למי שלא רוצה עזרה בעצמו. לפי התיאור שלך, בעלך הוא מסוג האנשים שמגיעים לגמילה רק לאחר שהרופא מזהיר אותם, או רק לאחר שאושפזו חלילה בבית החולים. מדובר באנשים שמצליחים לעשות הפרדה בין המציאות העובדתית שהם הורסים את הגוף ואת החיים שלהם לבין האשליה ש'לי זה לא יקרה'. בין לבין הם פוגעים בעצמם וגם בסביבתם. במקרה שלך את זאת שסובלת כמעשנת פסיבית, וכך גם ילדייך שגדלים בסביבה מלאה בעשן, ואף לוקחים דוגמה אישית מאביהם שעישון הוא דבר מקובל וטוב.



"לאנשים כמו בעלך יש היכולת המדהימה לעשות את הסוויץ' הזה בראש בין המציאות לאשליה שאותה מוכרות להם חברות הטבק: שהכל יהיה בסדר, שעישון הוא מצרך חשוב וחיוני להמשך חייהם.



"הדרך היחידה לדעתי שעומדת בפנייך כעת היא להמשיך לריב איתו, אבל הפעם להתעקש על שלך. אולי כדאי שתתחילי להציב בפניו תנאים מחמירים, כמו למשל לא לעשן בתוך הבית. תחליטי שאת אוכפת את החוק, ואין מצב של עישון בתוך חלל הבית וגם אם יורד גשם זלעפות בחוץ, את לא מוותרת ומכריחה אותו לצאת החוצה. עד עכשיו ויתרת לו, וכעת את צריכה להתחיל לעמוד על שלך. אולי כך תגרמי לו לחשוב יותר על ההשלכות שיש לעישון ואז הוא יוותר על כך".



אני מעוניינת להפסיק לעשן. כיצד ניתן לרדת באופן הדרגתי מעישון סיגריות?


"לצערי, אנשים טועים לחשוב שאפשר להפסיק לעשן באופן הדרגתי. הם נוקטים שיטות שונות ומנסים להגביל את עצמם, אך בכל פעם מוצאים את עצמם חוזרים לעשן את אותה הכמות ואף יותר, והמחשבה על הסיגריות רק מעסיקה אותם יותר במשך כל שעות היום".



"הגיע הזמן להבין שזה פשוט לא עובד. אם רוצים להפסיק לעשן, צריך להיגמל לגמרי ולעשות זאת בפעם אחת כמו שצריך. כל המחקרים שמתפרסמים, שנה אחר שנה, תומכים בעובדה שגמילה היא משהו שעושים בשיטת ה'זבנג וגמרנו'. אי אפשר להוריד בכמות כדי להיגמל, מהסיבה הפשוטה שכל עוד האזור ששולט על העישון במוח פעיל, לא נצליח להיגמל, כי אותו אזור רשם בזיכרון שלו את החוויה ואת המקסימום של כמות העישון, והוא תמיד רוצה לחזור לאותו המצב. כך, ברגע שחשים תחושת לחץ או עצבנות, או סתם תירוץ אחר, חוזרים לעשן כרגיל ואף יותר".



"כל הפטנטים של ירידה הדרגתית או שיטות לגמילה תוך כדי המשך העישון לא יכולים לעבוד, וחבל שאתם סתם מנסים שוב ושוב וחוזרים לאותה נקודה. כדי להיגמל אחת ולתמיד, צריך לקבל החלטה ולשלוח את האנרגיה הנכונה.



"כדי לשלוח אנרגיה אתם צריכים לקבוע לעצמכם מועד מסוים שבו החלטתם להפסיק לעשן. ברגע שיש תאריך, מתחילים להזרים אנרגיה על ידי רשימה על גבי נייר של כל הסיבות מדוע כדאי להפסיק לעשן, למה זה חשוב וכדומה. ככל שאתם רושמים יותר סיבות, כאשר יגיע היום שבו החלטתם להיגמל, תצברו מספיק אנרגיה וכוחות כדי לעמוד בהחלטתכם. מדובר בשיטה שנקראת 'סינוסיאדה אנרגטית' או בעברית פשוטה 'הגל העולה והגל היורד בתחום האנרגטי''.



"במהלך כל חיינו אנחנו עוברים גלים עולים ויורדים, שהם גם ההסבר למצב הרוח המשתנה שלנו. כאשר שלושת הגלים המרכזיים נמצאים


בפיק העליון, יש לנו המון כוח ואנרגיה ואנו נמצאים בתקופה מוצלחת בכל דבר שבו אנו נוגעים. מאידך, יש התקופה שבה הגלים מגיעים לפיק התחתון, ואז קשה לנו מאוד להניע מהלכים ולזרום כי הגלים האנרגטיים נמצאים בשפל מבחינה רגשית ומנטלית".



"היופי הוא שניתן לשלוט על הגלים על ידי יצירה של 'סינוסיאדה אנרגטית'. אנחנו יכולים ליצור זאת על ידי הזרמת אנרגיה לנקודת זמן מסוימת שעליה החלטנו, ואנו יוצרים פיק של אנרגיה שמאפשרת לנו לעשות כמעט כל דבר שנרצה. מדובר בתחום מרתק שיכול לעזור לכל מי שרוצה להיגמל או לקבל החלטה משמעותית בכל התחומים בחייו. אני ממליץ לנסות לעשות זאת בעצמכם. השיטה הזאת עובדת בהחלטות כלכליות, בבעיות במערכות יחסים וקשרים זוגיים ובכל תחום אחר".



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב-103FM "רדיו ללא הפסקה"

ערכה: הדס בארי