בית הדין לעבודה הכיר בשבץ מוחי של עובד כתאונת עבודה, בעקבות חוות דעת רפואית שקבעה שהמחמאות ולחיצת היד שקיבל העובד ממנכ"ל החברה, הובילו להתמוטטות שלו. פרופסור אבינועם רכס, המומחה לנוירולוגיה שחוות דעתו הובילה לחריצת הדין, הסביר לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "בנושא של התרגשות חיובית מדובר בתקדים, זה מוזר, אבל יש הסברים ויש לכך בסיס פיזיולוגי ידוע ומוכר. אנחנו יודעים שהתרגשות ניכרת יכולה לגרום לשינויים אוטונומיים בגוף, בקצב הלב, בלחץ הדם וכו'. מדובר במצבים רגשיים שיכולים להיות ממקור שלילי, למשל התרגזות, והם יכולים לבוא ממקור חיובי, למשל התרגשות".



"הנושא של התרגזות מוכר כבר, גם כן בעקבות חוות דעת מאוד מפורטת שכתבתי לבית הדין לעבודה", ציין פרופ' רכס, "ואילו מחמאה ולחיצת יד מהבוס, אצל אדם מסוים, בתנאים מסוימים, יכולות להיות אירוע התרגשותי שמקביל להתרגזות. אירוע כזה משחרר לדם חומרים כימיים שונים, סטרואידים, קטכולאמינים וכדומה, שעשויים להשפיע על קרישתיות הדם, תכונה שלו לעבור קרישה ויצירת טרומבוזה, קריש. הספרות על הדברים האלה מתפתחת. כבר הוכר לפני הרבה שנים שאירוע בלב יכול להיגרם עקב התרגשות. לפני מספר שנים הגדרה דומה הייתה לגבי אירוע מוחי, שיכול להיגרם עקב התרגשות. פה ההגדרה היא מה כיוון הווקטור, האם אתה בא לאותה התרגשות מהצד החיובי או השלילי, אני לא חושב שזה מהותי".



"יש אנשים שנוטים לתגובות אוטונומיות ביתר", הדגיש הפרופסור, "אנחנו יודעים את זה, ויש ניסויים בבני אדם, שגורמים להם להתרגשות. אם נכנס המנכ"ל ואומר לך שאתה עובד נהדר ונכפיל לך את השכר, ותוך דקות אתה חלילה נופל על הרצפה באירוע מוחי, יכול להיות שאם תמצא את המומחה הרפואי שיתמוך בעמדתך וזה יגיע לבית הדין לעבודה, אחרי הפסיקה הזו, עשויים לזכות אותך בפיצויים". גזית אמר שמעתה מנהלים יפסיקו להחמיא לעובדים מחשש שיגרמו להם לנזק, ופרופ' רכס השיב: "בוסים מחמיאים לעובדים ולוחצים ידיים בלי סוף ולא כל האנשים מתמוטטים ולוקחים את זה ללב. אם הוא לקח את זה ללב, אז עכשיו בית המשפט יכול להגיד 'לקח את זה למוח'".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו