איך מעסיקים את הילדים? השאלה הזו עולה מדי חופשה, ובוודאי בחופשת הקיץ הארוכה שמחייבת את ההורים למצוא פתרונות יצירתיים יותר או פחות.


מה דעתכם לבלות יחד במקום מול הטלוויזיה או מסך אחר מול המקרר והתנור? זו אולי נשמעת המלצה מפתיעה מדיאטניות, אך אנחנו עומדות מאחוריה לחלוטין. בישול משלב את כל חמשת החושים: הטעם והריח, הראייה, המישוש, וגם השמיעה (בוודאי של מזונות פריכים או מרקים מבעבעים). בישול ואפייה מהווים הזדמנות להפגין יצירתיות, שכן גם במתכונים עם רכיבים קבועים, כמויות מדודות וסדר באופן ההכנה, יש מקום לטאץ' אישי. פעילות במטבח מהווה הזדמנות לחשוף ילדים לחומרי גלם ולמזונות חדשים באופן חווייתי ומהנה. לא כל הילדים יודעים איך נראים גרגירי חומוס, קולרבי או ממה עשויה טחינה.



בחודש שעבר התקיים באוניברסיטת תל אביב כנס "מערכות מזון בנות קיימא", פרי שיתוף פעולה של הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, מרכז מן ואוניברסיטת ניו יורק. אחד הנושאים שחזר בהרצאות השונות היה היעלמותם של שיעורי חקלאות וכלכלת בית מתוכנית הלימודים בבתי הספר. לימודים אלה כללו בעבר גידול ירקות בערוגות ובישול. אלה יכולים להוות כלי לעידוד תזונה מזינה וטובה, התורם להתמודדות עם מגיפת ההשמנה בקרב ילדים.



בישול עם הילדים דורש משאבי זמן (בחופשה, לפחות לילדים, יש בשפע) וסבלנות, אך אין ספק שהרווח גדול. "הורים רבים נמנעים מלהתחיל לבשל עם הילדים כי הם נרתעים מהלכלוך", מספרת מורן איתן, דיאטנית קלינית שמקיימת סדנאות חווייתיות לבישול בריא עם ילדים. "אומנם חשוב לחנך לסביבת עבודה נקייה, בפרט כשעוסקים בהכנת מזון, אך בהחלט אפשר לעשות זאת בלי לפגוע בהנאה".



הסיכוי שילד יטעם את מה שהכין במו ידיו גדול יותר. "אפקט איקאה", מכנה זאת פרופ' דן אריאלי, מומחה לכלכלה התנהגותית. אנו אוהבים יותר ספרייה שהיינו שותפים בהרכבת המדפים שלה, מאשר ספרייה שרכשנו מנגר. כך גם ילדים נהנים יותר מארוחה שהיו שותפים בהכנתה: חיתוך, ערבוב, תיבול, קישוט והגשה.



הניסיון של מורן מלמד כי פעילות חופשית מגבירה את האפקט. "אני מאמינה שידע ויצירתיות הם המפתח לתזונה טובה אצל ילדים", היא אומרת. "בתחילת הסדנה אני מסבירה מה הן קבוצות המזון, תפקידן ותרומתן לגדילה ולהתפתחות תקינה. בהמשך אני מציעה מספר אופציות מכל קבוצת מזון, והילדים מרכיבים לבדם את המנה. אני מציעה את חומרי הגלם ומגישה אותם שטופים, חתוכים ולעתים אף מבושלים בצלחות ולצדם כלים קטנים ומזמינים: קורצני עוגיות (חותכנים, שבלונות, מטריצות), פומפיות, מערוכים ותבניות סיליקון בצורות שונות. כך הילדים בוחרים מה להכין על פי חומרי הגלם והכלים שלפניהם בשולחן. אני מעודדת לבחור ולקטוף עשבי תיבול מאדניות על פי טעמם האישי, וכך הילדים אינם צריכים להיצמד למתכון מדויק. הפעילות מפתחת את הדמיון ומחבבת על הילדים את רכיבי המזון והמנות הסופיות שהכינו".



חלק מחומרי הגלם בסדנאות של מורן אינו שייך למנות ילדים קלאסיות שבמתכונים בספרי בישול ואפייה, בתפריטים במסעדות או בבית. למשל ירקות כמו כרובית, חצילים, דלורית, קישואים וסלרי, כמו גם פירות מיובשים, שקדים ואגוזים, שיבולת שועל, צ'יה, זרעי פשתן טחונים ועוד.



ביקשנו ממורן לשתף אותנו באחד המתכונים שלה, והיא בחרה במתכון לארוחת ערב. "בשגרה, בדרך כלל זו הארוחה המשפחתית המשותפת היחידה, והורים רבים מתקשים לגוון אותה", היא אומרת. "אף שהאסוציאציה הראשונה היא של מזון מהיר ולא בריא, אני מציעה נאגטס המכילים את כל קבוצות המזון. הם טעימים ומזינים".


נאגטס של מורן (25 יחידות)

המצרכים:


  • קופסאות טונה דלת נתרן
  • 3 כוסות ירק מבושל (כרובית, דלורית או קישואים)
  • ½ בצל מגורר
  • 2 שיני שום כתושות
  • 1 כפית פפריקה מתוקה
  • 1 ביצה
  • ¼ כוס גרגירי תירס ללא סוכר או ½ תפוח אדמה מבושל או ½ בטטה
  • תרסיס שמן

לציפוי:

  • ½ כוס שיבולת שועל עדינה או ½ כוס פירורי קמח מלא

הכלים:


מסננת של פסטה, מועך תפוח אדמה, כף, נייר אפייה ותבנית



אופן ההכנה:


מסננים את הטונה מהנוזלים במסננת של פסטה. מוסיפים לה את הירק, הבצל והשום ומועכים במועך תפוחי אדמה. מעבירים לקערה ומוסיפים את הביצה, גרגירי התירס והפפריקה, עד ליצירת תערובת במרקם אחיד. יוצרים כדורים ומשטחים אותם מעט. מצפים אותם בשיבולת שועל עדינה או בקמח מלא.


מניחים נייר אפייה על תבנית משומנת קלות. מסדרים את הנאגטס בתבנית ומתיזים עליהם מעט שמן. אופים בתנור ב־200 מעלות, במשך כ־30 דקות. 



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]