כשליש מתושבי העולם סובלים מתזונה לקויה שגורמת להשמנה קיצונית או לתת-תזונה. כך על פי מחקר שפורסם במגזין התזונה הגלובלי (Global Nutrition Report) לשנת 2016. לפחות 57 מדינות סובלות מתזונה לקויה שבאה לידי ביטוי במספר דרכים: תת-משקל קיצוני, השמנת יתר קיצונית או עודף משקל המחייב התערבות רפואית; כשלמעשה בכל הארצות בעולם נרשמת עלייה קבועה במשקל יתר והרשויות אינן מצליחות להתמודד עם התופעה, כך נטען בדוח.



התזונה הלקויה על סוגיה גורמת לבעיות גדילה והתפתחות של ילדים, כאשר היא למעשה מיוחסת לסיבה של כמחצית ממקרי המוות של ילדים תחת גיל חמש. עוד מקושרת התזונה הלקויה למדדים גבוהים באוכלוסייה של עודף כולסטרול , מלח וסוכר ומחסור בויטמינים חיוניים בדם.



דו"ח התזונה הגלובלי מראה שיש לתופעה מחיר כלכלי כבד. מחברי הדו"ח מזהירים שמדי שנה יש ירידה של 11% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של מדינות באפריקה ואסיה. בסין למשל, חולים בסוכרת סובלים בממוצע מירידה של 16.3% בהכנסה השנתית. ההשלכות על משקי הבית גבוהות אף הן. בארצות הברית למשל, כאשר אחד מבני הבית סובל מהשמנת יתר, ההוצאה השנתית של המשפחה על שירותי הבריאות גבוהה ביותר מ-8% בממוצע מהרגיל.



ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מקבוצת אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל, אינה מופתעת ממצאי הדו"ח: "העולם המערבי ה'שבע' מתמכר למאכלים משמינים עתירי סוכר וקלוריות, למרות האפשרות לרכוש מוצרים בריאים. לעומתו, העולם השלישי העני, מתמכר לחלופות זולות עתירות פחמימות. התוצאה היא חוסר איזון בתזונה היומית בשני הקצוות של האוכלוסיות, הן העניות והן העשירות".



לדבריה, "השמנת יתר קיצונית ותזונה לקויה וחסרת ערכים תזונתיים, יכולות להוביל לאותו משבר של מערכות בריאות עמוסות ומעוטות תקציבים, הנדרשות לחלק את אותם המשאבים אשר ברשותן לחתכי אוכלוסייה נרחבים יותר באופן שמצמצם את יכולתן להשפיע ולתקן את הבעיות הנצבות בפניהן".