בני בן ה־23 מכור למכונות המזל. אני מודאגת. כיצד ניתן לגמול אותו?


"מדובר במכת מדינה קשה מאוד, שלאחרונה עולה שוב ושוב לכותרות בעיקר בנוגע לנושא ההימורים החוקיים במכונות המזל. מתברר שבאזורים המוחלשים באוכלוסייה מבחינה כלכלית יש חדרי קזינו שלמים שבהם יש מכונות מזל שפשוט הורסות לאנשים את החיים. רבים מספרים כיצד איבדו את רכושם בגלל מכונות המזל הללו, ובמקרים קיצוניים אף הידרדרו להיות הומלסים.


"מדובר בהימורים, דבר שתמיד מתחיל ב'קטן', עם המחשבה שזה רק משחק. אבל הוא הופך להתמכרות לכל דבר, שהורסת את החיים ואת כל בני המשפחה מסביב.



"כשאת שואלת אותי, כאמא מודאגת, כיצד אפשר לגמול את בנך מהימורים, התשובה היא לפני הכל שהוא בעצמו חייב להבין שזאת מחלה לכל דבר. כדי להירפא ממחלה זאת חשוב להיות מודעים אליה, כי בדרך כלל מתחילים להמר בסכומים קטנים, אבל בשלב מסוים הסכומים גדלים והתכיפות, שגם מתחילה 'בקטן', עולה. בעצם כמו בכל התמכרות הזמן שעובר בין הצורך והדחף לבין קבלת טובת ההנאה מתקצר, וההתמכרות הולכת ומתחזקת.


"כאשר מדברים עם פרופסורים שעוסקים בצד הכימי של ההתמכרות, הם יגידו שאם קונים כרטיס מזל וההגרלה היא רק בעוד חודש זאת בכלל לא בעיה, אבל אם ההגרלה היא בעוד יומיים מתחיל להיות מתח. בימינו הזמינות של משחקי ההימורים גדולה מתמיד, עם מכונות המזל והאפשרות להמר במשחקים נגישים בסלולרי. אדם יכול להמר ובתוך שניות לקבל תוצאה, או לגרד כרטיס ולקבל באופן מיידי את התשובה.



"הזמינות הזאת גורמת לאותו מהמר לקבל את הסם שהוא הדלק, ואת האנרגיה שמושכת אותו לחזור על הפעולה הזאת שוב ושוב. אם יש קבלה של פרס כספי כלשהו, הוא לעולם יבוזבז באופן מיידי עבור הגרלה נוספת כדי לקבל יותר.



"הדרך היחידה לטפל בהתמכרות להימורים היא להפסיק עם זה לגמרי. לא לעשות זאת פחות או רק מדי פעם, אלא להפסיק לחלוטין. מעל לכל צריך שתהיה מודעות לכך שיש בעיה ורצון אישי, כי אי אפשר לכפות את זה מבחוץ".




איך אפשר למנוע מילד להתמכר למחשב, והאם יש בכלל סימנים מקדימים לכך?


"להבדיל מהתמכרות לעישון או לאלכוהול, שם הדרך לגמילה היא פשוט להפסיק עם החומר הממכר אחת ולתמיד, בכל הנוגע לתחום המחשבים הדבר בעייתי, משום שבמקרה כזה אנו לא נוכל לעולם להתנתק. הסיבה לכך היא ברורה: בכל מקום שבו אנו נמצאים כיום, אפילו באוטובוס או בקופת החולים, יש מולנו מסך, ולכל ילד יש סלולרי וזמינות לרשת האינטרנט. לכן, במקרה כזה, הגמילה צריכה להיות בשיג ושיח על הנושא של זמן מחשב, כי הסימנים להתמכרות מופיעים מיד.



"ברגע שמישהו יושב מול הפייסבוק או מול אינסטגרם, הוא מאוד מתקשה להתנתק. ברגע שהוא נכנס לשם, המוח האנושי, שמתמכר לכל דבר, מתמכר גם למחשב. ברגע שיש מסך מול העיניים כל הזמן ברצף, מאוד קשה להפסיק. אין פה דרך לגמילה מוחלטת, אך חשוב להגיע עם הילד להסכמים ולהציב לו הגבלות של זמן מול מחשב. מדובר פה על חינוך ועל תפקיד ההורים, להגביל את הילדים לזמן מוקצב להתעסקות במחשב, ולא לאפשר להם לשבת מול המסך ברצף לזמן ממושך יתר על המידה".




בני בן ה־40 מעשן שלוש קופסאות סיגריות ביום. הוא מאוד רוצה להפסיק וכל הזמן מבקש ממני לעזור לו. הצעתי לקחת אותו לגמילה, אבל הוא משנה כל הזמן את דעתו. יום אחד הוא אומר שהוא רוצה אבל למחרת כבר לא בטוח בעצמו. מה עלי לעשות?


"התשובה פשוטה: בנך חייב לקבל את ההחלטה בעצמו. עד שהוא לא יעשה את הצעד הזה, ויהיה שלם עם ההחלטה להפסיק לעשן, את או לצורך העניין כל אדם אחר לא תוכלו לעזור לו. למעשן יש סוג של 'שריטה': הוא חושב שהכל יהיה בסדר ושהוא יוכל להפסיק לעשן מתי שהוא ירצה. אם בנך מבקש עזרה ואז נסוג, אף אחד לא יוכל לעזור לו. ברגע שהוא יקבל החלטה ויהיה נחוש לעמוד בה, רק אז יהיה אפשר לעזור לו להיגמל. ההחלטה צריכה להגיע ממנו ולא מהסביבה או מהמשפחה".



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"