כשמזכירים אביב, חושבים על מזג אוויר נעים, לבלוב עצים, פריחה ואלרגיה. כשאומרים חורף, חושבים על מטרייה, גשם, קור וצינון. כשמדברים על קיץ, חושבים על מיליון דברים לפני שמגיעים למחלה או למגבלה בריאותית. אבל גם לקיץ יש מחיר בריאותי מוכר, פרט לכוויות מהשמש ומהמדוזות: שכיחות גבוהה של יציאות - שלשולים.



הנתונים העולמיים מצביעים על עלייה בשכיחות לשלשולים במקביל להתחממות כדור הארץ. אלה מהווים גורם תמותה לכחצי מיליון בני אדם, בעיקר ממדינות מתפתחות. רופאי ילדים מדווחים על עלייה בשיעור המקרים המטופלים במרפאות בימי הקיץ. מבוגרים הסובלים משלשול לרוב כלל אינם טורחים לגשת למרפאה. הורים לילדים הסובלים מכך מבקרים רופא רק כאשר עברו יותר מיומיים־שלושה שבהם לא חל שיפור במצב. אך כדאי להיות ערים לשכיחות הגבוהה של השלשול בקיץ, במיוחד בקרב אוכלוסיות רגישות כמו תינוקות, נשים הרות, קשישים ובעלי מערכת חיסונית חלשה כתוצאה ממחלות או טיפולים (כמו סוכרת, סרטן, מחלת כליות, איידס ועוד) ומי שעברו השתלה.



אחת הסכנות המיידיות של שלשולים היא התייבשות - איבוד נוזלים, מלחים וסוכרים. בקרב אוכלוסיות רגישות שלשול ממושך יכול לגרום לחוסר תפקוד של ממש ואף לאשפוז. הסיבה לשלשול היא בדרך כלל זיהום של מיקרואורגניזמים: וירוסים כמו רוטה ואדנו, חיידקים נפוצים כמו סלמונלה, ליסטריה ואי־קולי, או טפילים כמו תולעת סיכה. אבל שלשולים יכולים להיות גם תוצאה של פציעה או מצב נפשי, כמו מתח וחרדה.



בקיץ אנחנו מועדים יותר לשלשולים בגלל השילוב של טמפרטורה ולחות גבוהות. מצב זה יוצר תנאים נוחים להתרבות חיידקים ומזיקים אחרים. בקיץ אנחנו גם מטיילים יותר, קונים אוכל בדוכנים ומבלים שעות ארוכות מחוץ לבית ללא גישה לחדר רחצה. הנה כמה דרכים פשוטות אך בעלות השפעה גדולה, לצמצום הסיכון לסבול מהתופעה.




מחיר בריאותי לקיץ. צילום אילוסטרציה: אינגאימג



שטיפת ידיים: מומלץ לעשות זאת לעתים קרובות. חשוב שהשטיפה תהיה ממושכת, לפחות 15 שניות, במים ובסבון. יש להקפיד על שטיפת ידיים לאחר ביקור בשירותים בבית ובמיוחד בשירותים ציבוריים. אם במקום הבילוי אין מים זורמים נקיים, כדאי להצטייד במים, במגבונים או בג'ל לחיטוי ידיים.


מזון ומשקה: בתנאי טמפרטורה ולחות גבוהות, כאמור, שגשוג החיידקים מואץ - חיידקים במזון מזוהם יכולים לפגוע במערכת העיכול, או שהמזון מכיל רעלנים שהחיידקים ייצרו. במקרה הראשון, הסימפטומים יופיעו בתוך עשר שעות או יותר, כיוון שנדרש זמן לחיידקים להתרבות ולפגוע במערכת העיכול. במקרה השני, תוצאות של נוכחות הרעלן הן מהירות יותר ויופיעו בתוך שעות אחדות.


מזון השוהה בטמפרטורה גבוהה מתקלקל במהירות (לפעמים מספיקות שעתיים ללא קירור), ולכן מזון שנקנה בדוכני אוכל, בפרט אלה שאינם נמצאים במקומות ממוזגים (בצדי הדרכים או ברחוב), ואפילו אוכל שהבאנו מהבית לטיול, לפיקניק או לים, או באירוח במרפסת לארוחה בשבת - עלולים להזמין בעיות. הימנעו ממזון שמונח זמן רב על השולחן, מבשר מופשר שעומד זמן ממושך בשמש לפני שהוא עולה על הגריל ומסלטים וממרחים שמשנים את צבעם. ניתן לאכול מזון מחוץ לתנאי קירור בתוך שעתיים.



איך מזהים אוכל מקולקל? לפעמים ריח רע או פגיעה בטעם מעידים על כך, אבל לא תמיד. שימו לב גם לתנאי ההיגיינה של סביבת האוכל: ניקיון הכלים, הידיים של מגיש האוכל, וגם של מי שאוכל, כלומר שלנו.



בנסיעות לחו"ל נדרשת הקפדה יתרה. בבשר ובדגים לא מבושלים יש כמויות גדולות של חיידקים, ולכן יש להפריד בינם לבין מזונות אחרים באחסון, על מנת למנוע את מעברם. כדאי גם לבדוק את התאריכים על גבי אריזת המזון. יש הבדל בכיתוב בין "עדיף להשתמש לפני" לבין "לשימוש עד". בעוד הכיתוב הראשון הוא המלצה, השני הוא אזהרה. בכל מקרה של ספק - אין ספק. חובה לזרוק את האוכל, אף על פי שחלק מאיתנו חונך שזריקת אוכל אינה אופציה.



לבריכה, לים ולפיקניק חשוב לצאת עם קרחומים בצידנית שסגורה היטב, ולהכניס אליה את המזון מצונן ככל האפשר, ואם ניתן קפוא או קפוא חלקית. יש להניח את הצידנית במקום מוצל ולהוציא את המזון סמוך למועד הארוחה.  בילוי במים - ים, בריכה או נחל - הוא כיף גדול, אך אלה עלולים להיות מזוהמים בווירוסים ובחיידקים שיחדרו לגוף דרך פי הטבעת או בטעות בבליעת מים. בילוי במים עם מי שסבל משלשולים, גם שבועיים אחרי שפסקו, עדיין עלול לגרום להידבקות. לכן טוב יעשה מי שסבל משלשולים אם לא יבלה עם אנשים נוספים במים.



בעזרת אנטיביוטיקה אנחנו מתמודדים עם חיידקים מזיקים שפלשו לגוף וגרמו למחלה, אך במקביל פוגעות תרופות אלה גם בחיידקים הידידותיים שבמעיים ומפרות את האיזון המיקרוביאלי, שאחד מתסמיניו עלול להיות שלשול. שימוש בתוספים פרוביוטיים ופרה־ביוטיים עשוי לסייע לאוכלוסיית החיידקים להשתקם. יש להרבות בשתייה של מים ולשלב גם מרק ומיץ צלול. כדאי לשתות בכמויות קטנות, לעתים יש צורך בשתייה מכפית או ממזרק על מנת לאפשר לגוף לקבל את הנוזלים בהדרגתיות. שינוי תזונתי נדרש לטיפול במקרים שבהם השלשולים נמשכים שבוע, תוך התייעצות עם רופא. במקרים קשים תידרש תוספת מלחים ואף טיפול אנטיביוטי. 



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]