הייתם מאמינים שהזמן שבו אסירים שוהים בחצר בית הכלא רב יותר מהזמן שבו הילדים שלכם מבלים מחוץ לבית? אכן, תוצאות מחקר שנערך בקרב 12 אלף הורים לילדים בגילי 5 עד 12 בעשר מדינות הצליחו לזעזע רבים. בעיה מוכרת וידועה היא שעם השנים שעות פעילות הילדים מחוץ לבית מתקצרות, ולעומת זאת זמן המסכים למיניהם - נייד, אייפד, מחשב וטלוויזיה - מתארך.



ולמרות זאת, ממדי התופעה שהוצגו במחקר שהתפרסם במסגרת מסע פרסום של מותג הכביסה פרסיל, "Free the kids - Dirt is good", הפתיעו הורים. החוקרים השוו בין זמן השהייה של הילדים מחוץ לבית לזמן השהייה של אסירים (ברמת סיכון גבוהה) בחצר הכלא, מחוץ לתאים, ומצאו כי הילדים מבלים פחות זמן מחוץ לבית מהזמן שניתן לאסירים לשהות בחצר. אי אפשר להתעלם מהתופעה.



הנה כמה מספרים שידגימו זאת: 87% מהילדים באוסטרליה מבלים יותר זמן בחדרים מאשר בחוץ. אחד מכל שלושה ילדים בבריטניה נמצא מחוץ לבית למשך זמן קצר מ־30 דקות במהלך היממה.



יש הורים שמעדיפים שהילדים שלהם יבלו בבית. אין סכנה של מכוניות וכבישים, חשיפה מוגזמת לשמש, ולא מסתובבים בו זרים (אף על פי שפדופילים צדים ילדים ברשתות החברתיות לא פחות מאשר ברחוב). ובכלל, יש תפיסה שלפיה הסיכוי ליפול ולהיפצע גבוה יותר מחוץ לבית. חלק מהחששות מוצדק. הפתרון הוא בילוי של הילדים מחוץ לבית בטווח הראייה של ההורים.



לבילויים בגינת השעשועים, בפארק או במגרש הכדורסל של בית הספר השפעה קריטית על התפתחות הילדים במספר מישורים. הם מעוררים את יצר הסקרנות, מפתחים יצירתיות ומעודדים עצמאות וביטחון עצמי. מפגש עם ילדים נוספים, שלא מוכרים מהגן או מבית הספר, דורש מיומנויות חברתיות. למשל להסתדר בתור לנדנדה.



זוהי גם הזדמנות לפיתוח מוטוריקה גסה וקואורדינציה כמו עלייה על סולם, שליטה בכדור, וכמובן לפעילות גופנית והוצאת אנרגיה מהנה. זאת בהשוואה לפעילות בבית שדורשת לרוב רק מאמץ של פרק היד והאצבעות לצורך שליטה על מסך זה או אחר. נוסף על כך, השהייה בסמוך למקרר ולמזווה והזמינות של האוכל עלולות להוביל לצריכה של כמויות מזון גדולות יותר, שבעייתית במיוחד למי שיש להם נטייה לעודף משקל.



מחוץ לבית הילדים נחשפים גם בצורה בלתי אמצעית לטבע. נהנים מטיפוס על עצים, עדים לחילופי עונות, אפילו בצורה לא מודעת: פריחה, נשירת עלים, שלוליות. זוכים להכיר בעלי חיים כמו שבלולים או חיפושיות וללטף כלבים המטיילים עם בעליהם.



די אם נביט ימינה ושמאלה, על הילדים שאנחנו מכירים, על מנת להבין שגם אצלנו המצב עגום. אבסורד, אך דווקא עכשיו, בעיצומה של חופשת הקיץ הילדים כלל אינם "חופשיים", ואולי הזמן שהם מבלים מחוץ לבית אף מצומצם בהשוואה למהלך השנה, בימים של שגרה. בחודש יולי מרבית הילדים במסגרות של קייטנות המשלבות פעילות בבריכה, טיולים ואטרקציות מחוץ לבית. אך באוגוסט, כשכבר אין מסגרות, ההורים עובדים, הסבתות והסבים לא תמיד פנויים, הילדים מבלים שעות רבות בבית.




החום כלול



לפנינו עוד מספר שבועות וכדאי שנעצור לרגע ונבחן אם הילדים שלנו מבלים מספיק זמן מחוץ לבית, ומה אנחנו יכולים לעשות על מנת לסייע.



סמכות הורית: לא ניתן להכריח ילד לצאת מחוץ לבית, אך בהחלט אפשר ואף רצוי להגביל את זמן המסכים. גם כאשר אנחנו לא בבית, לגיטימי לקבוע מתי ולמשך כמה זמן הילדים יכולים לצפות בטלוויזיה, לשחק במחשב או בטלפון הנייד.



תכנון מראש: לעתים מספיק להגביל את זמן המסכים של הילדים בשביל לגרום להם לפעול ולצאת. הם משתעממים, מתקשרים לחברים וקובעים לרכוב על אופניים או לשחק בכדור. לילדים שמתקשים ליזום ולפעול בספונטניות כדאי לעזור. לתכנן בכל ערב את מהלך השבוע. לקבוע זמן עם חברים ולתאם עם הוריהם, אם יש צורך. להציע בילוי עם בן דוד או מישהו אחר מבני המשפחה. אפשר גם לשחק בבריכה או בטרמפולינה בחצר הבית.



לנצל את שעות אחר הצהריים והערב: במהלך היום ההורים בעבודה, אך לקראת ערב הם מגיעים הביתה וזו הזדמנות לדאוג לכך שהילדים ייצאו מחוץ לבית. בילוי בגינה או בבריכה, טיול לחברים ברגל, טיול עם הכלב, פיקניק בחצר ועוד.



לא לרחם: שלמה ארצי ידע למה התכוון כשנתן לאחד משיריו את השם "חום יולי אוגוסט". מדובר בחום שגורם לרבים מאיתנו לקטר ולהתעצבן. חשוב לזכור שהילדים אינם בהכרח סובלים מהחום כמונו, המבוגרים. גם בשעות חמות הם יכולים לרכוב על אופניים לחבר, לקבוע עם חבר ללכת ברגל לפעולה בתנועה, ואין צורך להסיע אותם ממקום אחד לשני. חשוב לצייד אותם בבקבוק וכובע.



אוכל בריא וזמין: להקפיד שיהיה בבית אוכל נגיש, קל להכנה, וכמובן שהילדים אוהבים, מוכן במקרר או במזווה, כמו פירות שטופים, תירס או קרטיבים. זה חשוב במיוחד עבור המתבגרים שיכולים להכין בעצמם את הארוחות. חטיפים, ממתקים ומשקאות ממותקים כדאי להרחיק מהילדים, במיוחד כאשר אין ביקורת של הורה בבית.