אנחנו זוג בשנות ה־50 לחיינו. אני עובדת כשכירה במשרד להנהלת חשבונות ולבעלי יש עסק של שיווק מוצרי ספיגה לגיל השלישי והעבודה שלו היא בעיקר בשטח, בסיפוק סחורה ללקוחות עד הבית. לפני מספר חודשים הוא החליט לפתוח חנות קטנה של המוצרים, שנכון לעכשיו פתוחה רק בשעות אחר הצהריים, במטרה להפסיק עם המשלוחים וההסעות ולהתחיל למכור את המוצרים ללקוחות המגיעים לחנות. אני עד כה עשיתי לבעלי את כל הנהלת החשבונות של העסק בזמני הפנוי בשעות הערב וכעת אני גם מגיעה לחנות שלוש פעמים בשבוע אחר הצהריים, עם סיום עבודתי, כדי לפתוח אותה ללקוחות עד שהיא תצבור תאוצה. העניין שזה מצריך ממני המון אנרגיות ולוקח את רוב הזמן הפנוי שלי והשאלה אם כדאי לי לעזוב את העבודה שלי ולהקדיש יותר זמן לקידום העסק והחנות?


"את צריכה להיות נאמנה גם כלפי בעלך וגם כלפי עצמך, לכן אם את חווה תסכול ואין לך כוח לכל העסק הזה, את כנראה לא האדם הנכון. מדובר בהחלטה שאת צריכה לקבל עם עצמך. אם את רוצה שהעבודה בחנות תבוא במקום עבודתך כשכירה, את צריכה לבדוק את הפוטנציאל העסקי של החנות לעומת אובדן ההכנסה שלך. בתור מנהלת חשבונות ותיקה את מרוויחה משכורת מכובדת, אז תחשבי מה יקרה לכם אם לא תהיה לך יותר משכורת. אם זה יפגע באורח החיים שלך. יש רגעים בחיים שאדם מחליט לקחת הימור לטובת מה שגורם לו הנאה, ואם העבודה בחנות קורצת לך ואתם מספיק מבוססים כדי לעמוד באובדן ההכנסה שלך, אז אין סיבה שלא תעשי זאת. תוכלי להחליט בהתחלה שאת עובדת בעסק רק במשך השנה הראשונה ואם תראי שלא מתאים לך יותר, תמיד תוכלי לחזור לעבוד כשכירה. בשביל כך את צריכה להכין תוכנית פעולה מפורטת. המטרה הראשונית היא שהעסק ירוויח יותר, כדי להכניס גם את המשכורת שלך. כלומר, אם המשכורת שלך היא 10,000 שקלים, את צריכה לחשוב איך את מכניסה לעסק 10,000 בחודש יותר מהמחזור העסקי שהוא עושה כיום. מדובר בהימור, אבל בחיים אין סיכוי בלי סיכון. תצטרכי לעשות עבודה שיווקית כדי להגיע למטרה הראשונית ולהרחיב את מחזור העסק".



אני נשוי עם שני ילדים ומתגורר באזור המרכז. לי ולאחים שלי יש נכס בעפולה שקיבלנו בירושה, חצי מהנכס שלי והחצי השני שייך לשני האחים שלי. הנכס שווה כ־500 אלף שקלים ומושכר במשך עשר השנים האחרונות כאשר סכום השכירות הוא 2,000 שקלים בחודש. כעת האחים שלי רוצים למכור את הדירה ולחלק בין שלושתנו את הרווח, או שאני אקנה מהם את החלק שלהם. אני מתלבט אם כדאי לי למכור את הדירה הזאת ובכסף לקנות דירה להשקעה בארצות הברית, או לקנות את החלק של אחי ולהמשיך להשכיר את הדירה שנמצאת בשכונה שפעם נחשבה לאזור טוב, אבל בשנים האחרונות הידרדרה וכבר לא נחשבת לאזור טוב. מצד שני עוד מעט רכבת העמק תיפתח ותגיע לאזור ותקרב את עפולה למרכז, וייתכן שזה יוביל לשיפור מצבה של העיר ולעליית ערכו של הנכס. מה לדעתך כדאי לי לעשות?


"רכבת העמק אכן תגרום לשיפור במצב העיר ולעלייה בערך הנכסים ודווקא בשכונות הפחות נחשבות יש סיכוי לשיפור, כי החיים הם גלגל. לדוגמה, הזמן הטוב ביותר להיכנס לשוק ההון הוא לא בשיא שלו, אלא דווקא בתקופת השפל. כך גם לגבי הדירה בבעלותך בעפולה. היא נמצאת באזור שהידרדר, לכן זה בדיוק הזמן הכי טוב להשקיע באזור הזה, כי יש סיכוי שהמצב רק ישתפר.



בעיני תשואה קבועה של 5% על דירה מושכרת לאורך זמן זו תשואה יפה ובטוחה, לכן חבל לוותר עליה. כמובן שאני ממליץ גם על השקעות נדל"ן בחו"ל, לכן האופציה השנייה שאתה מתלבט לגביה היא גם לא גרועה, אבל תצטרך לעשות הרבה שיעורי בית ולא להאמין לכל הבטחה שאתה מקבל. בחו"ל אפשר להגיע בהחלט לתשואה של 11%־12%, אבל לדעתי כדאי לך לחכות כרגע עם זה ולהישאר עם הדירה בעפולה ולקנות את החלק של האחים שלך. תמיד תוכל אחר כך, אם המצב בשוק ישתפר, למכור את הנכס שלך בעפולה ולקנות דירה להשקעה בחו"ל, אבל שווה לך לחכות ולראות את ההשפעה של רכבת העמק על האזור ועל עליית הערך של הנכסים בעיר".



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"



עריכה: הדס בארי