לפני כעשרה חודשים ילדה כלתי תינוק פג בחודש השביעי להריונה. התינוק היה בפגייה כשלושה שבועות, ומאז הוא התפתח בלי עין הרע והכל בסדר, חוץ מצמיחת השיניים. אני קצת מודאג מכך ורוצה לדעת למה בגיל עשרה חודשים עדיין לא צומחות לו השיניים.


"התפתחות של ילדים היא דבר מאוד סלקטיבי ושונה מילד לילד, וצריך לקחת זאת בחשבון לפני שעורכים השוואות מול תינוקות בני אותו הגיל. לא תמיד צריך לחבר כל שלב בהתפתחות התינוק לגיל מסוים, כי כל ילד מתפתח באופן שונה ובזמן שונה. שיניים בוקעות אצל ילדים בין גיל שלושה חודשים לגיל שנה. בנוסף, נכדך נולד פג, ולכן ניתן תיאורטית להתייחס אליו כאל בן שמונה חודשים בלבד. לכן אני ממליץ לך לחכות עוד קצת ולא להיכנס לדאגה מיותרת מכך שאין לו עדיין שיניים. אני מבטיח לך שהוא עוד ינשוך בחיים שלו, ואם כל השאר בסדר אצלו והוא זוחל, משחק ומתפקד באופן תקין, אז אני בטוח שגם השיניים יצוצו אצלו בקרוב".



אני בת 86, בריאה ופעילה רוב הזמן, אבל סובלת מבעיה של הזעת יתר. בכל בוקר אני מתעוררת רטובה לגמרי, כמו בתוך אמבטיה. גם במשך היום אני מזיעה, ואין כל סיבה רפואית לכך על פי כל הבדיקות שעברתי. מה עוד אוכל לעשות כדי לפתור את הבעיה?


"הזעת יתר היא בעיה שלא תמיד אנו יודעים כיצד לפתור אותה. יש להתחיל בביצוע בדיקות כלליות כדי לשלול תופעות אחרות. אני יכול לומר לך שבחלק מהמקרים הסיבה להזעת יתר קשורה לעודף פעילות של בלוטת המגן, ולפעמים זה יכול לנבוע גם משינויים הורמונליים.


אם ההזעה מגיעה בגלים, ייתכן שמקורה בשינויים הורמונליים, בדומה לגלי חום האופייניים לגיל המעבר. מדובר בהפרעה בוויסות חום הגוף שיכולה להופיע אצל נשים בגיל המעבר ומתבטאת בגלי חום שמופיעים עם הזעת יתר ועם פלאשים. את מתארת גם גלי חום וגם גלי הזעה, וייתכן שמתן הורמונים במינון נמוך ישפר את מצבך. לפעמים גם תרופות ממשפחת ה־SSRI יכולות לשפר את המצב, ולעתים התרופות הללו בעצמן גורמות להזעת היתר. לכן צריך לשים לב אילו תרופות את נוטלת ולבדוק אם הן מתאימות. נסי, רק בהוראת וליווי רופא, להוריד בכל פעם תרופה אחת ובדקי אם יש שיפור במצבך".




הזעת יתר, אילוסטרציה. צילום: אינגאימג



אני בן 40, ולפני כחודש אבחנו אצלי פריצת דיסק צווארי. הבנתי שיש כמה שיטות אפשריות לניתוח, ביניהן השיטה האנדוסקופית, ואני מעוניין לדעת איזו מהן הכי עדיפה בשבילי.


"יש כמה שיטות ניתוח במקרים של פריצת דיסק צווארי. אחת מהן היא באמצעות ניתוח פתוח, כאשר חותכים צלקת ארוכה, נכנסים פנימה ומוציאים את הדיסק. יש גישה אחורית ויש גישה קדמית, ובדרך כלל נוהגים להיכנס מהצוואר, להזיז קצת את העצבים ואת כלי הדם ולנתח. בנוסף, יש גם השיטה בטכניקה אנדוסקופית, כאשר נכנסים עם ציוד אופטי מזערי, כמו מסרגות עבות, מנתחים ומוציאים את הדיסק. כאשר יש פריצת דיסק צווארי, אפשר לנסות להזריק לשורש בלוק ולראות אם זה הקל על הכאב באופן זמני. אם נרשמת הקלה, ייתכן שהכי טוב לבחור בשיטה האנדוסקופית, כי לעשות קיבוע כבר מצריך ניתוח יותר גדול.


"הניתוח נעשה בהרדמה מלאה, והוא מתבצע על ידי רופאים מומחים לניתוחים של עמוד השדרה הצווארי. הסיכונים בניתוח כזה שואפים לאפס, ואם מצבך הרפואי כשיר, אין לך שום סיבה לחשוש".



האם אלוריל הוא כדור שלוקחים לכל החיים?
"אלוריל היא תרופה שנוטלים להורדת חומצה אורית. ישנם אנשים שמבחינה גנטית לא מצליחים לפרק ולפנות את חומצת השתן, והיא מצטברת אצלם, ואז עלולה לשקוע במפרקים ולגרום לדלקת באזור, לכאבים קשים ולנפיחות במפרקים, בעיקר במפרק של בוהן הרגל.


"אותם אנשים צריכים ליטול אלוריל כדי לפרק את אותה חומצה אורית, ובדרך כלל מדובר בטיפול לכל החיים. לפעמים כאשר עושים דיאטה ללא בשר, ללא עגבניות, ללא שוקולד ושאר מזונות המעלים את רמת החומצה האורית בגוף, אפשר להפסיק ליטול את הכדור, אבל מדובר בתרופה לא מזיקה שניתן לקחת ללא כל סיכון".



האם יחסי מין משפיעים לטובה על הערמונית?
"יחסי מין לא מגנים על הערמונית, אבל הם משפיעים עליה לטובה, כי כאשר לא מקיימים יחסי מין, הערמונית לא מתכווצת. לפעמים, כאשר גברים מנסים בזמן קיום יחסי המין לבלום ולעכב את השפיכה שלהם כדי לא לגמור מיד, נוצר גודש בערמונית שעלול לפעמים לגרום לסימנים של דלקת בערמונית. באופן כללי, יחסי מין הם בריאים הן לגוף והן לנפש, ולבטח לא עלולים להשפיע לרעה על מצב הערמונית".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"