כל מי שבדיאטה בדרך כלל עושה את הטעות הנפוצה ומזמין סלט ירקות בבית הקפה או במסעדה. כדאי לדעת שזו לא בהכרח האפשרות הכי דיאטטית. אין ספק שמבחינת הערך התזונתי, הסלט הוא הכי בריא מכל המנות האחרות, אבל לא בהכרח מבחינת הקלוריות. שלא לדבר על זה שלפעמים אנחנו משלמים על כמה עלי חסה ועגבנייה, מחיר של ארוחה עסקית מלאה, שכוללת מנה ראשונה, עיקרית וגם שתייה.

ד"ר מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית המגישה ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" תוכנית ייעוץ בנושאי תזונה נכונה ודיאטה. במסגרת התוכנית חושפת רוזמן בפני המאזינים את האמת על מיתוסים רווחים מעולם התזונה. והפעם: סלטי הירקות בבתי הקפה והמסעדות מומלצים לדיאטה. תשובה: הם אולי בריאים תזונתית, אבל מכילים הרבה קלוריות.





העתקתי מאחת המסעדות את המרכיבים של 'סלט הבריאות' שלהם: בורגול, עדשים שחורות, קוביות בטטה, תערובת "נשנושים", חמוציות, מלפפון, עגבנייה, פלפל, ותיבול שכולל סילאן, שמן זית וגבינת פטה מגורדת. אז זו באמת ארוחת בריאות מעולה, אבל היא מכילה מעל ל-800 קלוריות, לא כולל הלחם שלפעמים אוכלים לצד הסלט. מאיפה כל הקלוריות? הירקות כמעט חסרי קלוריות, שמגיעות מהרטבים והתוספות. גם אם התוספות מאוד בריאות, הן מוסיפות הרבה מאוד לערך הקלורי של הסלט. גרעיני דלעת, למשל, מאוד עשירים באבץ, אבל בשתי כפות יש 120 קלוריות. חמוציות מפחיתות דלקות בדרכי השתן, אבל בשלוש כפות יש 150 קלוריות. כל חמוצית אחת שווה 7-8 קלוריות. אגוזי מלך מכילים אומגה 3, אבל בחמישה חצאים יש 100 קלוריות. קינואה מאוד עשירה בסיבים תזונתיים, אבל בחצי כוס יש 120 קלוריות. קרוטונים, שזו תוספת לא בריאה, בשלוש כפות תכיל 190 קלוריות, של קמח לבן, מלח ושמן צמחי".



כך שהמילה 'סלט' עלולה להטעות. בכמות קלוריות כזו אפשר לאכול פסטה בשמנת, או רביולי. זה כמובן פחות בריא, אבל לפחות ברור לנו שאנחנו אוכלים מנה משמינה, ואף אחד לא משלה את עצמו שהוא בחר מנה דיאטטית. בדקתי בכמה בתי קפה. ב"סלט טונה" יש גם תפוחי אדמה, שמן, תירס, לפעמים ביצה קשה, זה לפחות 650 קלוריות. "סלט שוק" נשמע כמו מנה בריאה רק מירקות? לא. אם יש בו גבינה בולגרית וגרעינים הוא יכול להגיע ל-480 קלוריות. "סלט ירושלמי", אם יש בו ביצה, קרוטונים וגרגרי חומוס, זה 470 קלוריות. 'סלט' שיש בו צ'יפס של בטטה ובוטנים, זה מעל ל-730 קלוריות".



בנושא הרוטב, מבחינה בריאותית תמיד עדיף רוטב על בסיס שמן זית או טחינה, זה עדיף בהשוואה לרטבים על בסיס מיונז, למרות שבכולם יש בערך את אותה כמות קלוריות, 50 קלוריות בכף אחת. שימו לב שלפעמים מקבלים את הקערית עם הרוטב בצד. הקערית הזו מכילה לפחות 300 קלוריות של רוטב. פרט לטעם, הרוטב מספק שומן, חשוב לספיגת הויטמינים מהסלט, אבל אם יש סלט שיש בו גם אגוזים, שקדים או גרעינים, אז מבחינה תזונתית גם הם מכילים שומן איכותי ויכולים להיות במקום הרוטב".



מה עושה מי שרוצה לחסוך קלוריות? קודם כל לוותר על תוספות כמו קרוטונים, כבר חוסכים כ-230 קלוריות. רצוי לבקש את הרוטב או הטחינה בצד, ולהוסיף בצורה מדודה. אפשר לנסות גם לוותר על הלחם, או להסתפק בפרוסה אחת. כדאי לדעת שגם במקומות כמו בתי קפה, בהם אומרים שלנו שהלחם הוא "קל", הוא יכול להגיע ל-100 קלוריות לפרוסה. הסלט עם הערך הקלורי הכי נמוך, הוא ברוב המקומות סלט עם גבינה בולגרית. מבחינתי אין משמעות אם מדובר בגבינה בולגרית 5% או 16%, ההבדל ביניהן לא גדול, אז עדיף לבחור בסלט הזה, גם אם אין להם גבינה בולגרית.