מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 





קושי להיכנס להיריון אחרי שני ילדים

מאזינה: אני מנסה להיכנס להריון מזה שנה וחצי. יש לי שני ילדים מהריונות ספונטניים. ניסיתי פעם אחת הזרעה, הרופאה נתנה לי איקקלומין וגונאל, עשינו מעקב זקיקים וזה עדיין לא הולך. האם יש משהו אחר שאני יכולה לנסות לעשות? עשיתי צילום רחם והוא היה תקין, בעלי עשה בדיקת זרע והיא יצאה תקינה

פרופ' לסינג:  קודם כל, התופעה הזו דיי מוכרת. עם חלוף השנים פתאום נתקלים בקושי להיכנס להיריון, למרות שהרית וילדת בעבר. מזה שנה וחצי אתם מנסים ובהחלט צריך להתחיל את כל הסאגה של בירור אי הפריון והעובדה שילדת בעבר, לא משנה את המציאות. 
אנחנו נטפל לפי אותה שיטה מסודרת, נענה על השאלות שצריך לשאול ואני מבין שהרופאה שלך עשתה את כל הדברים. היא ענתה על השאלה האם החצוצרות פתוחות ע"י צילום הרחם, אני מניח שהיא עשתה בדיקת דם כדי לבדוק את תפקוד בלוטת התריס. בדיקת הזרע נעשתה. בהינתן שכל הדברים האלה בידך והם תקינים, יש לנו שם לזה - אי פריון על רקע בלתי מוסבר.
האסטרטגיה היא להפוך את המטופלת ליותר פוריה על ידי טיפול שיגרום לכך שהיא תבייץ במהלך הטיפול יותר מביצית אחת. לפי הפרוטוקולים, מתחילים במחזור או שניים או שלושה של איקקלומין כדי לגייס כמות יותר גדולה של זקיקים ובתזמון נכון לבצע הזרעה. היה ונכשלים בזה, עוברים לטיפול בגונאל ואם נכשלים גם בזה, הנתיב מוביל לכיוון של הפריה חוץ גופית. 

הסיכוי ללידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי

מאזינה: לפני שנה וארבעה חודשים ילדתי את הלידה הראשונה שלי בניתוח קיסרי. זה קרה בעקבות ירידת מים, צירים חזקים כל 45 שניות בלי פתיחה. זה נמשך 24 שעות. אחר כך אישור לי אפידורל עם פיטוצין מה שגרם להאטה בדופק וחום גבוה והחליטו להכניס אותי לניתוח קיסרי חירום. היום אני בתחילתו של חודש רביעי, דברתי עם הרופא שלי והוא אמר לי שבדרך כלל במקרים כמו שהיה לי בילדה הקודמת, זה יהיה שוב ניתוח קיסרי. רציתי לדעת אם אין סיכוי ללידה רגילה?
פרופ' לסינג: יש סיכוי ללידה רגילה. לא כל הלידות מתחילות עם ירידת מים. במקרה שלך היתה ירידת מים ולא התפתחה לידה. תנאי הצוואר לא היו בשלים למרות הניסיונות העיקשים של הרופאים להביא להבשלת צוואר הרחם והיה צורך לנתח. מה שקרה בלידה הקודמת לא בהכרח יתרחש בלידה הזאת. אם את רוצה ללדת בלידה נרתיקית, אם העובר לא גדול מדי ובמצג ראש, אפשר בהחלט להמתין עד להתפתחותה של לידה רגילה תוך כדי מעקב מתאים. 

ממצא בסקירת מערכות מורחבת

מאזינה: אני בשבוע 23. בשבוע 22 + 6  עשיתי סקירת מערכות מורחבת ונאמר לי שגודל הבטן של העובר מתאים לשבוע 25. אני רוצה לדעת מה המשמעות של זה? 
פרופ' לסינג:  בבדיקה הזו תמיד ישנה סטיה של 2-3 מ"מ שמוסיפים להיקף בעת המדידה שיכולה להקפיץ את זה במספר ימים. אחת הסיבות יכולה להיות נטיה לסכרת הריונית. סטיות של 10 ימים מהגיל המשוער הן בתחום הנורמה. האם היתה איזושהי פתולוגיה בבטן העבר-כבד גדול או כמות מים בתוך הבטן מסיבות נדירות?
מאזינה: כל החלקים היו תקינים.
פרופ' לסינג:  אז אני מציע להרגיע, לעשות את הבדיקות הרגילות ובבדיקה הבאה שתהיי אצל הרופא, הוא יבדוק את קוטר הראש, היקף הבטן ואורך הירך, מה שנקרא הערכת המשקל, את תראי שהדברים האלה מתארגנים ומסתדרים. זה לא צריך לגרום לך בהלה, אם סקירת המערכות הייתה תקינה לחלוטין.