טרנד הטבעונות עושה הרבה רעש בתחום הקולינריה, אך לא רק בו. בשנים האחרונות אנו ערים לזליגתו לעולם האופנה, ובתקופה האחרונה גם לתיק האיפור שלנו. מה הקשר בין טבעונות לאיפור? המגמה הטבעונית משתלבת בטבעיות עם טרנד המוצרים ה"ירוקים". כיום אפשר לראות חברות קוסמטיקה רבות שמסירות רכיבים מן החי ממוצריהן. זה מתבטא כמובן גם במספרים, כמו שאפשר להבין מדוח של מכון Grand View Research משנת 2014, שחוזה עלייה גלובלית בשיעור של 9.8% בהיקף השוק של מוצרים טבעוניים או אורגניים עד שנת 2020. לפי אותו דוח, השוק הזה צפוי לגלגל עד אז כ־16 מיליארד דולר.



אלון אלבז, סמנכ"ל הפיתוח של רשת "ביוטיקייר" הישראלית, מסביר על הטרנד העולמי: "בהשוואה לשאר העולם, ההתקדמות בארץ אטית יותר. היצרנים בארץ מסתפקים בדרך כלל בהצהרה כי התכשירים לא נוסו על בעלי חיים, אך עדיין נוטים להתעלם מההיבט הטבעוני. זאת אף שהתנועה הטבעונית המקומית בהנהגת האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים פעילה מאוד, מאורגנת, חדורת תחושת שליחות ומשמיעה את קולה באוזני היצרנים בקול רם.

"הנחלת התפיסה הטבעונית בקרב השוק המקומי היא אך ורק עניין של זמן ותהיה מהירה מאוד בשל אופיו הריכוזי של השוק. 'ביוטיקייר', למעשה, היא חלוצה בשלל תחומים 'ירוקים', ובהם תחום המוצרים האקולוגיים, הצמחיים והטבעוניים - זה התחיל בצבע שיער ודיאודורנט מינרלי וממשיך בסדרת שפתונים צמחית שהשקנו ממש בימים אלה ולק בסיס אקולוגי טבעוני לציפורניים".






מה התחליפים שחברות הטיפוח משתמשות בהם?
"גם יצרני חומרי הגלם כבר הבינו את הלך הרוח, והם מחליפים באופן אינטנסיבי את הרכיבים מן החי ברכיבים טבעוניים: פרוטאין וקרטין מן החי מוחלפים באחיהם מהמקור הצמחי, ולנולין (שמקורו בכבשים) מוחלף ברכיבים המבוססים על חמאת שיה וקוקוס. אצלנו, למשל, שעוות הדבורים מוחלפת אט־אט בכל תכשירי האיפור שלנו בשעווה הנקראת שעוות דבורים סינתטית. גם הסקוואלן (שמקורו בכרישים) יוחלף לרכיב בעל שם זהה. על פי אמונתנו, הדרך ליופי אינה יכולה להיסלל באמצעות פגיעה בסובב אותנו, ומוצרים טבעוניים הם תוצאה של ראיית העולם הזאת. הדרך עדיין ארוכה ולא לכל תכשיר יש פתרון טבעוני, אך אנו שמים כל העת את האידיאל הזה אל מול עינינו". 



צילומים: אלה קלומל שחרית, מוטי פישביין, יח"צ