מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה.



התכווצויות לאחר דיקור מי שפיר

ביום שני עברתי דיקור מי שפיר. נחתי כמו שכתוב, שלושה ימי מנוחה מוחלטים. ביום חמישי חזרתי לעבודה, אני עובדת בישיבה, מול מחשב ואז החלו התכווצויות קלות בבטן התחתונה. אני בשבוע 19 ומרגישה תנועות עובר. האם עלי להיות מודאגת מההתכווצויות הללו?



פרופ' לסינג: "זאת שאלה שאנחנו נשאלים לעיתים קרובות. לדעתי חלק גדול מההתכווצויות האלה נובעות מהחרדה הגדולה שמלווה את הפעולה, שגורמת לכך . אין שום טקסט בעולם שאומר שצריך לנוח שלושה ימים . לעיתים ההתכווצויות האלה יכולות להיות ביטוי לפעילות רחמית. כמובן שבמקרה כזה צריך ללכת ולבדוק . אם ישנן תקלות בעקבות דיקור מי שפיר, זה יכול להתבטא בירידת מים, בחום, ברחם רגיש. לפעמים גם בהתכווצויות. אבל התכווצויות קלות שמופיעות מספר ימים אחרי הדיקור, אני לא מקל ראש. ללכת ולהיבדק. 






מחזור לא סדיר וגלי חום

"חגגתי לאחרונה יום הולדת 46, יש לי 3 ילדים בריאים בבית, שלוש לידות תקינות ומחזור תקין ומסודר לאורך כל החיים. לפני משהו כמו 4-5 חודשים המחזור הפסיק להיות מסודר, מצאתי את עצמי באירוע שלאנשים היה קר ולי היה חם. רציתי לשאול האם הגעתי לגיל הזה?



פרופ' לסינג: "אנחנו קוראים לזה מנופאוזה - הפסקת הווסתות. אני לא יודע לענות לך על השאלה הזאת. גלי חום זה לא תחושה שחם כל הזמן, אלא זה באמת גל. זה מופי לפתע. הנשים מתארות את זה כתחושה של חום שעולה לכיוון הפנים. לפעמים מלווה בסומק, בפעימות לב מואצות אבל זה גם חולף. בדיקת דם פשוטה שתעשי אותה תתן לך את התשובה. הבדיקה בודקת הורמונים מסוימים שמופרשים מבלוטת יותרת המוח LH, FSH. אם המספרים יעידו שאת נמצאת שם, נציין את זה, נאמר שזה בלתי הפיך, זה אולי טיפ טיפה מוקדם ונציע לך טיפול פשוט כדי להעלים את כל הדברים האלה.



מאזינה: הם נעלמים? זה עניין של זמן ?


פרופ' לסינג: אפשר גם ככה ואפשר גם לתת טיפול הורמונלי חליפי ולסלק את זה, את כל אותן תחושות לא טובות.



סקירת מערכות ראשונה, שניה ושלישית

אני בת 36, הריון ראשון בשבוע 14 מתרומת זרע. רציתי לשאול לגבי הסקירות הראשונה השניה והשלישית, האם שלושתן הכרחיות, הם אפשר לוותר על אחת או שתיים מהם?


פרופ' לסינג: "את בנקל יכולה לוותר על השלישית. זאת המצאה מקומית של העת האחרונה . לדעתי אנחנו הארץ היחידה בעולם . אנחנו בין הבודדות שעושות שתי סקירות, על אחת כמה וכמה שלוש. לא הייתי מוותר על שתי הסקירות הראשונות . הן בלב העשייה שנים רבות. אני יכול להבין בנקל את ההגיון שבסקירה הראשונה, ניתן לזהות דברים ברורים וזה מספיק מוקדם כדי להתמודד עם הממצא אם מגלים אותו . הסקירה השניה שנעשית בשבוע 22-24, העובר כבר גדול, רוב אבריו כבר בשלים וסקירה טובה בעת ההיא יכולה לחתום את כל הדברים".