רבים מנצלים את יום כיפור כדי לרכוש אופניים חדשים. חשוב שהקנייה הזאת תהיה נבונה מבחינה כלכלית וגם מבחינה בטיחותית. גייסנו את עדי פרומקין, מנהל התוכן וההדרכה בחברת האופניים "מצמן את מרוץ", כדי להביא לפניכם מדריך בעל שלושה שלבים לרכישה חכמה.



תכנון מקדים


עוד לפני ההגעה לחנות, שאלו את עצמכם:


1. כמה כסף אתם יכולים ורוצים להוציא על אופניים חדשים?


2. היכן אתם מעוניינים לרכוב – בעיר, בכבישים או בהרים?


3. האופניים מיועדים לרכיבה יומיומית או לפעילויות פנאי בסוף השבוע?


4. האם האופניים מיועדים לשימוש בטווח הקצר או בטווח הארוך?


5. האם יש לכם מגבלות פיזיות שיש להתחשב בהן ברכישה?


6. היכן יאוחסנו האופניים?



בחינת המרכיבים


חשוב לשים לב לכמה מרכיבים כדי לוודא שהרכישה תהיה חכמה.


שלדה: עליה להיות חזקה וקלה, בעלת תנוחת רוכב זקופה, נוחה לשליטה, מחלקת נכונה את משקל גוף הרוכב על האופניים ומונעת עומסים מיותרים על מפרקי הידיים, הגב והצוואר.


מרווח עמידה רחב: מרחק זה מאפשר עמידה נוחה על הקרקע מעל האופניים, ללא חשש ממכה בשל מגע עם הקורה העליונה של השלדה (“רמה”).


בולם זעזועים קדמי: עליו להתאים למשקלכם ולשבילים שעליהם תרכבו. בולם פשוט אינו חייב להיות מתוחכם מדי, אך צריך להיות מורגש ומפנק. בולמים טובים מותאמים למידת האופניים ולמשקל הרוכב.


הילוכים: לפחות 21 או 24 הילוכים באופני הרים, או שישה הילוכים באופני עיר. קסטת הילוכים אחורית הכוללת מגלגל שיניים קטן בעל 11 שיניים ועד גלגל שיניים גדול בעל 34 או 36 שיניים. ההילוכים נועדו לאפשר לכם להתמודד עם עליות בפשטות ובקלות, בלי לאמץ את הברכיים, ותוך כדי עבודה נכונה של מערכת כלי הדם והנשימה (באופניים שמעבר לרמת המתחילים יש מעל 24 הילוכים - כלומר 24 או 27 הילוכים).



אופניים ביום כיפור. צילום: רוני שיצר, פלאש 90
אופניים ביום כיפור. צילום: רוני שיצר, פלאש 90



מערכת מעצורים: אופניים פשוטים יאובזרו במעצורי כוח העוצרים את הכלי תוך הפעלת כוח על החישוק. ככל שרמת האופניים גבוהה יותר, כך הם יאובזרו במעצורי דיסק, בתחילה מכניים ובהמשך הידראוליים. מעצורי דיסק טובים וחזקים יותר ממעצורי הכוח בשל העובדה שהם אינם גורמים לבלאי של החישוק. הם עובדים טוב יותר בתנאי רטיבות ובוץ, ובמקרה של עיקום הגלגל ממשיכים לתפקד ללא הפרעה.


גלגלים: יש חשיבות לגודל גלגל האופניים ולקוטרו. באופני עיר מומלץ לבחור בגלגלי 700 מילימטר, שכן הם צרים, קלים ומהירים. באופני הרים יש שלוש מידות של קוטר הגלגל: 26 אינץ’ - הקוטר הרווח ביותר; 29 אינץ’ - גלגל שעובר הכל, מטפס הכל ויורד הכל טוב יותר מגלגל 26 אינץ'; 27.5 אינץ’ - הקוטר למי שגלגל 26 קטן לו מדי וגלגל 29 גדול מדי למידותיו.


אמינות: בררו בחנות מי החברה שמייצרת את האופניים ומה המוניטין שלה בעולם. רצוי לבחור ביצרניות שיש להן רקורד מוכח כמו ,Specialized Haro ו־ Raleigh המציידות את אופניהן בחלקים איכותיים. כך תוכלו לרכוב כאוות נפשכם ללא חשש מתקלות טכניות ואמינות.



התנסות


חשוב לנסוע נסיעת מבחן קלה כבר בחנות: עלו על האופניים אחרי שכיוונו אותם למידותיכם בחנות, דוושו בסביבה ובחנו בעצמכם אם הם מקנים לכם הרגשת יציבות, ביטחון ונוחות. אם אין ברשותכם קסדה, רכשו קסדה מותאמת אישית. 



המלצות לרוכבים מתחילים


1. אופני Fury Kanto - אופני הרים בעלי זנב קשיח, שלדה קלה, בולם זעזועים קדמי ו-21 הילוכי SHIMANO.  


945 שקל, להשיג ב"מצמן את מרוץ".



2. מנשא לאופניים המותקן על הרכב - יכול לשאת עד 45 ק"ג ועד שלושה זוגות אופניים.


170 שקל, להשיג ברשת solo.



3. לקטנטנים: מגני ברכיים ומרפקים מפלסטיק - לרכיבה על אופניים וגלגיליות, במיתוג של הטלנובלה החדשה של דיסני "סוי לונה".


99 שקל, להשיג ברשתות הצעצועים.



4. כפפות רכיבה מעוצבות וצבעוניות לילדים, מבית KidZamo. הכפפות מרופדות ומשלבות בדים מנדפי זיעה.


26 שקל במבצע, להשיג ברשת "רוזן ומינץ".