לפני כמה ימים התברר לי שבני בן ה־4 סובל מצליאק. עלינו על זה במקרה, כי לא היו לו תופעות לוואי. פשוט ערכנו בדיקות כי הוא אנמי מגיל צעיר וסובל מרמת ברזל נמוכה מאוד. הרופאים הסבירו לנו שמדובר בצליאק רדום העלול להשפיע עליו ולהחליש את המערכת החיסונית שלו. כעת אנחנו צריכים לשנות את כל התזונה שלו ביומיום, גם בבית וגם בגן. הבעיה היא שבגן לא מעניקים תמיכה וסבסוד של סייעת מיוחדת מטעם הביטוח הלאומי, כי הצליאק לא נחשב מחלה מסכנת חיים. מה אתה מציע לנו לעשות כדי שנוכל להעניק לו את התזונה המתאימה?



"אתם תצטרכו לשנות את כל התזונה שלכם בבית. ילד בן 4 רואה, קולט ומבין הכל. אם בצלחת יהיה פתאום אוכל מיוחד לילדים, אבל אתם תמשיכו לאכול כרגיל עוגות ולחמים - זו בעיה, כי אתם צריכים להוות דוגמה אישית עבורו. בבית אין בעיה לעשות את השינוי התזונתי כל עוד את ובעלך מקפידים על המזון שאתם מכניסים. לעומת זאת, בגן הילדים תיתכן בעיה, כאשר אין סבסוד ותמיכה.



"האפשרות שעומדת בפניכם היא להביא לגן אוכל מהבית. הילד אולי ירגיש קצת מסכן וחריג משום שהוא לא יכול לאכול כמו שאר הילדים בגן, אבל אתם יכולים להפוך את זה לדבר חיובי, לומר לו איזה כיף שיש לו אוכל מיוחד ומפנק מהבית כמו שהוא אוהב. מחוץ לבית ולגן הילדים, או באירועים מסוימים כמו ימי הולדת, או בדרך חזרה הביתה מהגן, כשכל הילדים קונים איזה ממתק - חשוב מאוד לשים לב ולהקפיד שהוא לא יאכל בטעות שום דבר שאסור לו. בגיל 4 עדיין קשה להבין את המצב, אבל כשהילד יגדל, הוא יבין יותר ויפנים את מצבו. מובן שהכל תלוי גם בהסברה שתעשו מולו. אני מציע לכם להתחיל לקרוא קצת על מטבח ללא גלוטן. זה יכול לעזור לכם ולילד בשינוי התפריט היומיומי שלכם. יש מתכונים מיוחדים למאכלים נהדרים ללא גלוטן. אפשר להכין עוגות, פיצות והמון דברים טעימים, ואתם תוכלו לראות איך גם מצבכם הבריאותי ישתפר בעקבות הוצאת הגלוטן מהבית".



בתי בת 21 ומתגוררת עמי בבית. אני חוששת שהיא החלה להתמכר לסמים. אני יודעת שהיא מעשנת מדי פעם ג'וינט עם חבריה, ולאט-לאט אני מבחינה שהיא מעשנת יותר ויותר. התחלתי לעקוב אחריה, ואני רואה איך מצבי הרוח שלה משתנים בתדירות גבוהה ואיך היא לפעמים שוכחת דברים וקצת מעורפלת במחשבתה. לאחרונה היא גם החלה לאחר לעבודה בבוקר. האם מדובר בתסמינים המעידים על התמכרות? מהם למעשה התסמינים האופייניים של מכורים לסמים קלים שעליי לשים לב אליהם?



"המילים 'סמים קלים' הן בעייתיות. אני לא יודע מהם סמים קלים. האם קפה הוא סם קל? האם ניקוטין הוא סם קל? אני יודע שטבק למשל הוא סם ממכר מאוד, ולעומת זאת מריחואנה למשל ממכרת פחות, אבל היא גורמת לאנשים להתנתק מן המציאות וממצבים נורמטיביים ולבעיות בתפקוד בשגרת החיים.



"אולי צריך להתחיל לשאול ממה הבת שלך בעצם בורחת, כי כאשר אדם מתחיל לעשן חשיש או מריחואנה כדי להתנתק מהמציאות היומיומית, אני בדרך כלל שואל למה הוא צריך את זה. ממה הוא מנסה להתרחק ומה קרה לו מבחינה רגשית או מנטלית שהוא צריך להרגיש את הניתוק המסוים הזה שגורם הסם. ייתכן שבתך במצב רגשי לא טוב, ולכן אני מציע לך לשוחח עמה. יכול להיות שהיא גם מרגישה שאת עוקבת אחריה וזה גם גורם לה לעצבים ולחוסר שקט.



"את מספרת שיש לבתך את כל התסמינים שיש למעשני סמים. היא מאחרת לעבודה, יש לה מצבי רוח משונים, היא בטח יותר מכונסת בעצמה, ואז לפתע נוטה למצבים של עצבנות, וגם שכחה ובלבול בזיכרון. כל התסמינים הללו מצביעים על כך שיש כאן בעיה. לכן אני חוזר ומציע לך לערוך עמה שיחה פתוחה ואוהבת, עם המון תמיכה וסבלנות, ללא כל כעס או צעקות. חיבוק של אמא יכול לפעמים לפתור הרבה בעיות. פשוט נסי להבין למה לא טוב לה וממה היא בורחת - והתחילי לטפל בבעיה משם". 




מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"




עריכת תוכן, 103FM: הדס בארי