מחקר חדש טוען שאנשים שנוהגים להצטלם "סלפי" נוטים לבידוד חברתי ולדימוי עצמי נמוך. ד"ר אייל דורון, חוקר תבונה יצירתית, הסביר ש"החוקרים מנסים לנתח את קווי האישיות של המצטלמים לפי התמונות. להגיד אם הבן אדם בודד, נוירוטי, פתוח לסביבה או לא, יש לזה גם הגדרה בפסיכולוגיה. אגב, כל בני העשרים שאומרים שהם בודדים, הם הדור שמתנדב הכי הרבה בהיסטוריה, הם יותר אלטרואיסטים מפעם. כך שזה לא מסתדר עם נתוני המחקר".




בשיחה עם ענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" הוסיף ד"ר דורון: "שורה של מחקרים מתמקדים כרגע בבני עשרים או בני עשרה, שמצלמים המון תמונות סלפי. כמובן שאם אנשים יוצאים לבלות או לטייל וכל התכנון האסטרטגי שלהם מושתת על איך ייצא לי הסלפי הכי טוב ואין שום דבר חוץ מזה, אנחנו נמצאים בסוג של יציאה מאיזון. אני חושב שהסיפור של סלפי משעשע, אבל בגלל ההחמצה שלו. זה דור שיכול היה להיות הכי יצירתי. כי צילום נותן רפלקציה ומביא לך הקשר, אבל בסוף הכל הולך לאותה תנוחה, אותה תנועה עם השפתיים ובעצם אין שם שום דבר, זה קופי פייסט עצום. זה מאוד מצחיק כי זה תמיד עם אותו פרצוף, שהוא המעניין, לא הנוף. אגב, גם לנו הייתה אובססיה לצלם את הטיול עצמו ואחר כך אף אחד לא מסתכל על התמונות האלה".



"לכן אני מבקש מילדים לצלם סלפי בלי להראות את הפנים, ואז נפתח עולם שלם ומלואו - התיק, הנעליים, הצללית, הצל", הסביר הד"ר. "בהתחלה זה קשה להם, אבל אז הילדים מתחילים לקבל תגובות כי זה מיוחד. כלומר, אתה הולך עם הילד לאן שהוא רוצה, אתה לא מתווכח אתו, אבל בכל פעם אתה נותן לזה איזשהו טוויסט, איזו הגבלה אחרת. כדאי לחפש סלפים מיוחדים לחג, מקוריים ומגניבים".



"כרגיל הפוביה שלנו היא מטכנולוגיה קרה שגורמת לניכור בין בני אדם. אני מאוד בעד טכנולוגיה, בעד מסכים ובעד טלפונים חכמים. אני מאוד אוהב את זה. אני לא חושב שיש עם זה בעיה", הדגיש ד"ר דורון. "יש טלפון נייד והוא פה כדי להישאר. צריך לזכור שמי שמעל גיל 18 משתמש היום בנייד יותר ממי שפחות מגיל 18. אז לפני שאנחנו 'חופרים' לאחרים בואו נסתכל על עצמנו. שאלתי 300 סטונדטים מה הם עושים עם הנייד חוץ מהשימוש הרגיל, מישהי אמרה סרגל ומישהי אמרה שכשהיא עצלנית היא קושרת לזה חוט ומשתמשת בו כמו לאסו לאסוף את הדברים אליה. אין לנו אלא להפסיק להיבהל מהמכשירים האלה ולהתחיל לשחק בהם. שום דבר לא יעצב לנו את האישיות וישנה אותנו".



"גבי גזית", כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו