האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים פרסם אתמול הנחיות חדשות למניעת מוות פתאומי בתינוקות והיום (שלישי) עמותת "עתיד" לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות מבהירה כי "חשוב להדגיש שהמלצות האיגוד אינן מעודדות שינה משותפת באותה מיטה".



המלצות האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים להפחתת הסיכון למוות בעריסה ומוות הקשור בשינה בתינוקות עד גיל שנה, פורסמו בהתבסס על מחקרים אפידמיולוגיים עדכניים. לראשונה הכיר האיגוד בכך שהורים עייפים לא תמיד יכולים לקיים את ההמלצות להפחתת הסיכון למוות פתאומי. הורים, ובעיקר אמהות מיניקות, נרדמים לא בכוונה עם התינוק, לעתים תוך כדי האכלתו והאיגוד מסביר שעל ההורים להיות מודעים לסיכון הכרוך במצבים אלה ולהיערך מראש למקרה של הירדמות בעת האכלה. ההמלצות מגיעות משום שנמצא כי שינה עם התינוק על ספה או בכורסה מסוכנת פי 21 מאשר במיטה. לכן האיגוד ממליץ למי שחושש שיירדם תוך כדי האכלה, להאכיל את התינוק במיטת ההורים, אך להקפיד שבמיטה לא יהיו כריות, שמיכות "חופשיות" ושהמזרן יהיה נוקשה.



"שינה במיטה נפרדת מפחיתה את הסיכון למוות פתאומי בכ-50%"


ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת "עתיד", אומרת כי "אין לטעות ולראות בהמלצות האיגוד עידוד לשינה משותפת. שינה במיטה נפרדת בחדר ההורים מפחיתה את הסיכון למוות פתאומי בתינוקות בכ–50% והמקום הבטוח ביותר לשינה לתינוקות היה ועודנו במיטה נפרדת, בסמוך למיטת ההורים".



עוד אמרה ד"ר שץ: "ירידה דרסטית בתמותה ממוות עריסה נצפתה מראשית שנות התשעים בעקבות הקמפיין שקרא להשכבת תינוקות לישון על הגב. בשנים האחרונות נעצרה מגמת הירידה וזוהתה עלייה יחסית במספר המקרים של מוות פתאומי עקב תאונות חנק במיטה. בהנחיותיו החדשות מבקש האיגוד להפחית את מקרי תמותת תינוקות ממוות פתאומי לא מוסבר הקשור בשינה ומתאונות חנק שמקורן בסביבת השינה של התינוק".



בשנת 2014 כ–3500 תינוקות מתו בארצות הברית מוות פתאומי בלתי צפוי. בישראל, על פי נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), בשנת 2012 מתו 71 תינוקות מוות פתאומי בלתי מוסבר ובשנת 2013 מתו 45 תינוקות.



ההנחיות החדשות מחזקות את ההמלצה להשכיב תינוק בחדר ההורים במיטה נפרדת, לפחות עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה. עוד בהמלצות החדשות: השכבת תינוקות לכל שינה על הגב בלבד, השכבה על מזרן נוקשה, הימנעות מחפצים רכים, מצעים רפויים ומגני ראש במיטה.