מחקר שנערך בבית החולים "שיבא" הראה שהשתלת לב של אישה בגוף של גבר מועדת לכישלון פי שלושה מהשתלת לב של גבר בגוף של גבר. הסיבה לכך עדיין לא ידועה. פרופ' אבי כספי, מנהל תחום קרדיולוגיה בשירותי בריאות "מכבי", הודה שהממצאים הדהימו אותו. בשיחה עם גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" אמר: "ברור שיש הבדלים בין גברים לנשים ברמת הכרומוזומים, אבות-אבי התא. זה כנראה משליך את עצמו על מנגנונים של יצירת נוגדנים. כלומר, יש כנראה יכולת לזהות נוגדנים שהם תלויי איקס או איקס ו-וויי, כלומר הגנטיקה הבסיסית. בהתחלה בדקנו התאמות להשתלות לפי סוגי דם, ומסתבר שככל שאתה מגדיל את הרזולוציה אתה רואה דברים שלא חלמת".




"המחקר יפה מאוד אבל בעייתי", טען פרופ' כספי. "מספר המקרים לאורך השנים בארץ הוא לצערנו רק מאתיים ומשהו. במחקר מציינים שאין מספיק דוגמאות מהכיוון ההפוך (השתלות של לב של גבר בגוף של אישה). במחקרים מהעולם על מספרים גדולים, זה לא כך, פחות או יותר. יש הבדל בתוצאות ההשתלות אבל לא סנסציוני. המחקר בעייתי בגלל מיעוט הנשים והגילאים. הם גם מציינים שהאנשים היו יותר חולים. כלומר זה לא מחקר נקי כי המספרים קטנים, אבל הבסיס עצמו נכון".



"הבעיה עם הסטטיסטיקה היא שיש הרבה יותר חולי לב גברים מאשר נשים, הפלטפורמה שלהם שונה, ובגדול יש גם יותר תורמי לב גברים מאשר נשים", ציין פרופ' כספי. "יש לנו היום אמצעים מצוינים להחזיק אנשים בחיים עם לב מלאכותי חיצוני. אלא אם כן האינדיקציה היא שהמושתל תלוי בתרופות ואתה לא יכול לנתק אותו מכלום, שמים לו משאבה פנימית שמופעלת מבחוץ ויש אנשים שחיו עם זה ארבע, חמש ושש שנים".



גזית שאל מתי יוכלו חולי לב להחליף אותו בלב מלאכותי ולהמשיך את חייהם. "בגדול, אנחנו מאוד קרובים כבר", הדגיש כספי, "כרגע הבעיה היא עם בטרייה פנימית. המשאבה עצמה, שנמצאת היום, עובדת כבר שלוש עד שש שנים ומשתכללת. מה נשאר לנו? הבטרייה. הבטרייה היא בעייתית, וקשה להכניס אותה לגוף. צריך פה אספקה אדירה של אנרגיה וזה לא עובד עם בטריות, זה עובד עם טעינות. ניסו פעם אפילו עם אנרגיה סולארית וזה לא מספיק חזק. אני חושב שאנחנו קרובים לפיתרון. טכנית, כרגע קשה למזער".



תוכניתו של גבי גזית, "רדיו ללא הפסקה 103FM", כל בוקר ב-10:00